Age of Empires 4: Rusini - cywilizacja Age of Empires 4 poradnik, solucja
Na tej stronie poradnika Age of Empires 4 znajdziecie najważniejsze informacje o cywilizacji Rusi.
Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2021
Niniejsza strona poradnika do Age of Empires 4 zawiera opis cywilizacji Rusi. Dowiecie się stąd czym jest system Bounty oraz przeczytacie o wszystkich unikalnych jednostkach, technologiach i Zabytkach (Landmarks).
Cywilizację Rusi cechuje szybkie gromadzenie zasobów, ekspansja, podbój i handel. Dzięki unikalnym budynkom i wyjątkowemu systemowi Bounty, w błyskawicznym tempie zdobywają pożywienie i generują złoto. Na wczesnym etapie gry, do obrony swoich rozległych obszarów, używają drewnianych fortec i ulepszonych drewnianych murów.
Bonusy
- Zabijanie zwierząt generuje złota i zwiększa poziom Bounty;
- Im wyższy poziom Bounty, tym większy dodatkowy przychód żywności ze wszystkich źródeł;
- Rycerze (Knights) dostępni już od II ery;
- Mocniejsze palisady, z podwójną ilością punktów wytrzymałości;
- Chaty Myśliwskie (Hunting Cabins) generują złoto z pobliskich lasów oraz pozwalają na produkowanie Zwiadowców (Scouts);
- Drewniane Fortece (Wooden Fortresses), posiadające cechy Wież Strzelniczych (Outposts), otrzymują dodatkowe punkty wytrzymałości i miejsce w garnizonie;
- Statki rybackie nie muszą wracać do Doków, aby zrzucić jedzenie.
Unikalne jednostki
- Warrior Monk - jednostka militarno-religijna. Jego specjalna zdolność zwiększa atak i pancerz wszystkich pobliskich jednostek na 10 sekund. Dzięki badaniom technologii można wydłużyć czas i ulepszyć działanie zdolności;
- Horse Archer - jednostka kawalerii dystansowej, dostępna od III ery;
- Streltsy - jednostka militarna wyposażona w proch strzelniczy, dostępna od IV ery. Posiada specjalną zdolność, która zwiększa jej szybkość ataku i zadawane obrażenia;
- Statki Lodya - można je przekształcić w inne rodzaje staków.
System Bounty
Bounty to unikalny system dla cywilizacji Rusi. Gromadzone punkty za zabijanie dzikich zwierząt (widoczne po lewej stronie ekranu), przynosi różne korzyści oraz nagradza określoną ilością złota.
System Bounty podzielony jest na 3 poziomy:
- I poziom (100 punktów) - zwiększone tempo zbierania żywności o 5%. Chaty Myśliwskie generują złoto co 27 sekund;
- II poziom (250 punktów) - zwiększone tempo zbierania żywności o 10%. Chaty Myśliwskie generują złoto co 24 sekundy;
- III poziom (500 punktów) - zwiększone tempo zbierania żywności o 1%. Chaty Myśliwskie generują złoto co 18 sekund.
Zabytki (Landmarks)
II era:
- Kremlin - budynek obronny posiadający cechy Drewnianej Fortecy;
- The Golden Gate - budynek ekonomiczny. Umożliwia wymianę zasobów po korzystnym kursie. Generuj dodatkową wymianę towarów co minutę.
III era:
- High Trade House - budynek ekonomiczny posiadający cechy Chaty Myśliwskiej. Generuje 200% więcej złota oraz produkuje jelenie co minutę;
- Abbey of the Trinity - budynek religijny o cechach Klasztoru. Produkowane w nim jednostki Warrior Monks są o połowę tańsze, posiada również unikalne technologie.
IV era:
- High Armory - budynek militarny. Zmniejsza koszt machin w pobliskim Warsztacie (Siege Workshop) o 20% oraz posiada unikalne technologie;
- Spasskaya Tower - budynek militarny o cechach Twierdzy (Keep).
Unikalne technologie
II era:
- Castle Watch (Wooden Fortresses) - zwiększa zasięg widzenia budynku o 6 pól;
- Castle Turret (Wooden Fortresses) - zwiększa zadawane obrażenia z budynku o 2 punkty.
III era:
- Clinker Construction (Dock) - zwiększa wytrzymałość statków Lodya Attack Ships o 200 punktów;
- Boyar's Fortitude (Stable) - zwiększa wytrzymałość kawalerii o 20 punktów;
- Mounted Precision (Archery Range) - zwiększa zasięg jednostkom Horse Archers o 2 pola;
- Blessing Duration (Monastery) - zwiększa czas działania specjalnej zdolności jednostek Warrior Monks o 10 sekund;
- Improved Blessing (Monastery) - zwiększa premię do obrażeń zapewnianą przez specjalną umiejętność jednostek Warrior Monks o 1;
- Saint's Reach (Monastery) - zwiększa zasięg specjalnej zdolności jednostek Warrior Monks o 3 pola.
IV era:
- Fine Tuned Guns (High Armory) - skraca czas przeładowania machin oblężniczych Bombards o 25%;
- Knight Sabers (Stable) - zwiększa obrażenia zadawane w walce wręcz Rycerzy (Knights) o 4;
- Ceda Hulls (Dock) - zwiększa wytrzymałość statków Lodya Attack Ships o 200 punktów i pancerz o 1;
- Siege Crew Training (High Armory) - ulepszenie, dzięki któremu Trebusze i Mangonele są w stanie natychmiast się rozstawić i wykonać rzut;
- Wandering Town (High Armory) - Tarany zadają 100% więcej obrażeń;
- Banded Arms (High Armory) - zwiększa zasięg katapult o 1,5 pola;
- Double Time (Archery Range) - jednostki Streltsy zyskują zdolność, dzięki której zwiększa się ich prędkość ruchu o 30% i przyspiesza czas rozmieszczenia o 50% na 10 sekund.
Podsumowanie
Rusini potrafią szybko gromadzić zasoby, a dzięki ich unikalnym budynkom mogą szybko rozwijać się na gęsto zalesionych terenach. Dodatkowo, system Bounty, polegający na zbieraniu punktów za zabite dzikie zwierzęta, nagradza ich złotem oraz wyjątkowymi bonusami.
Chata Myśliwska (Hunting Cabin), zastępująca Młyn (Mill) jest podporą gospodarki cywilizacji Rusi. Oprócz magazynowania jedzenia, Chata Myśliwska generuje również złoto, w zależności od ilości drzew znajdujących się w pobliżu.
Drewniane Fortece (Wooden Fortresses) zastępują posterunki, posiadają więcej miejsca w garnizonie, a Obozy Drwali (Lumber Camps) znajdujące się pod ich wypływem, zyskują 20% premii do zrzucanego surowca. Ich drewniane mury i bramy są mocniejsze, ponieważ Rusini nie są w stanie zbudować żadnej fortyfikacji z kamienia, mogą więc być podatni na oblężenia w późniejszej fazie gry.
Cywilizacji Rusi posiada kilka potężnych i unikalnych jednostek wojskowych. Ich konni Mnisi-wojownicy (Monk Warriors) posiadają więcej punktów zdrowia niż jednostki religijne pozostałych cywilizacji i świetnie sprawdzają się również w walce. Jednostka dystansowa Streltsy, wyposażona w proch strzelniczy, zadaje ogromną ilość obrażeń. Ponadto, ich kawaleria może zostać wzmocniona wyjątkowymi technologiami, aby uczynić ją jeszcze silniejszą.
Lodya, warianty standardowych statków w Age of Empires 4, mogą być w dowolnym momencie przekształcone w dowolny typ statku. Umożliwia to np. przemianę łodzi rybackiej na potężną jednostkę morską.
Najlepszym sposobem na zwycięstwo grając Rusiami jest szybkie zdominowanie mapy już we wczesnej fazie gry. Cywilizacja Rusi posiada mocne premie, lecz do IV ery pozostaje w tyle pod względem technologicznym.