autor: Bartosz Świątek
Gameplay. Wszystko o Borderlands 3 - cena, wymagania, Season Pass
Spis treści
Gameplay
Podstawy rozgrywki
U podstaw rozgrywka prezentuje się bardzo podobnie jak w poprzednich częściach flagowego cyklu Gearbox Software. Mamy więc do czynienia z pierwszoosobową strzelanką, w której eksplorujemy rozległe lokacje, wykonujemy rozmaite zadania, zarówno należące do głównego wątku, jak i poboczne, przy czym przejście głównego wątku ma zająć co najmniej 30 godzin.
Kluczowym elementem zabawy jest oczywiście walka z przeróżnymi wrogami, w której wykorzystujemy broń palną oraz umiejętności specjalne. W grze możemy kontrolować jedną z czterech odmiennych postaci (więcej informacji o nich znajdziecie nieco dalej), których zdolności rozwijają się w miarę postępów w rozgrywce. Zdobywamy także nowy ekwipunek, którego statystyki i cechy są losowo generowane, podobnie jak np. w serii Diablo.
Twórcy wprowadzili kilka sporych zmian względem poprzednich odsłon. Po raz pierwszy w historii serii będziemy mogli podróżować pomiędzy różnymi planetami, wykorzystując do tego celu własny statek kosmiczny, będący równocześnie naszą bazą operacyjną (pomysł nie jest nowy – z podobnymi rozwiązaniami można się już było spotkać w licznych grach, w tym m.in. głośnym cyklu science fiction Mass Effect).
Zmieniono także rozwój postaci i zestawy dostępnych umiejętności. Od teraz każdy z protagonistów będzie dysponował trzema odmiennymi zdolnościami, przypisanymi do poszczególnych drzewek rozwoju (poprzednio mieliśmy jedną umiejętność specjalną). W danym momencie będziemy mogli korzystać z wybranych dwóch. Usprawnień doczekały się także bronie, które będą posiadały alternatywny tryb strzelania.
Ważne zmiany zaszły też w systemie nagradzania graczy – od teraz wszyscy uczestnicy zabawy w trybie kooperacji będą otrzymywali własne nagrody, więc nie będzie możliwości „podkradania” przedmiotów towarzyszom.
Tryby gry
Borderlands 3 zaoferuje wyłącznie kampanię fabularną, którą będziemy mogli rozegrać samotnie, albo w kooperacji z maksymalnie trzema innymi osobami. W tym drugim przypadku możemy korzystać z sieci Internet, albo też grać lokalnie, na podzielonym ekranie (niestety wyłącznie na konsolach).
Endgame
W sierpniu 2019 roku pojawiły się informacje na temat tzw. end game’u, czyli zawartości przygotowanej z myślą o graczach, którzy ukończyli kampanię fabularną. W grze znajdzie się system osiągnięć Guardian Rank, który będzie wzorowany na Badass Rank z drugiej części serii. Zdobywając koleje rangi otrzymamy tzw. Tokeny, które ulepszymy statystyki - łącznie 17, w trzech kategoriach - wszystkich Vault Hunterów, którymi będziemy grali. Inwestując kilka razy w tę samą kategorię możemy liczyć na dodatkowe ulepszenia, albo przedmiotu kosmetycznego.
Dodatkowo twórcy przygotują tryb True Valut Hunter, który będzie niczym innym, jak klasycznym modułem Nowa Gra+. Będziemy mogli ponownie przejść kampanię swoją rozwinięta postacią, natrafiając na potężniejszych wrogów i sprzęt. Zupełną nowością będzie natomiast tryb Mayhem. Po ukończeniu trybu fabularnego uzyskamy dostęp do specjalnego terminalu, dzięki któremu będziemy mogli aktywować specjalne modyfikatory rozgrywki. Sprawią one, że gra stanie się trudniejsza i będzie operowała na nieco innych zasadach (dla przykładu, Savage zwiększa obrażenia zadawane przez broń wrogów, zaś Wizard sprawi, że strzelanie będzie mniej skuteczne, ale w zamian zwiększy obrażenia elementarne). Mayhem będzie miał trzy stopnie trudności. Jeśli przejdziemy grę w trybie True Vault Hunter, będziemy mogli aktywować omawiane modyfikatory także w nim.
Borderlands 3 – postacie
Moze
Moze jest postacią dość mobilną – w przeciwieństwie do bohaterów należących do klasy Gunner, z którymi zetknęliśmy się w poprzednich częściach, nie opiera się na stacjonarnych wieżyczkach. Zamiast tego jest wspierana przez potężnego mecha zwanego Iron Bear, którego potrafi pilotować. Towarzysze mogą nawet wskoczyć na Żelaznego Miśka i korzystać z uzbrojenia na nim zamontowanego, dzięki czemu w kooperacji postać ta oferuje jeszcze więcej.
Drzewka rozwoju:
Shield of Retribution - Moze otrzymuje tzw. Railgun, czyli potężną zdolność ofensywną umożliwiającą atakowanie wrogów naelektryzowanymi pociskami. W drzewku znajdziemy też m.in. Dodatkowy action skill - Bear Fist to atak w walce wręcz wykorzystujący mecha. Istnieje też możliwość zdobycia kilku wzmocnień (np. amunicji zapalającej dla całej drużyny albo buffów / regeneracji tarczy). Ten zestaw zdolności obejmuje też pasywna umiejętność Phalanx Doctrine, które wzmacnia Moze coraz bardziej, gdy ta zabija wrogów.
Demolition Woman - mech otrzymuje potężną wyrzutnię granatów V-35 Grenede Launcher, która umożliwia strzelanie całymi seriami ładunków wybuchowych. Rozwijając to drzewko otrzymujemy też dostęp do rakiet bojowych i szeregu zdolności wzmacniających granaty oraz szeroko rozumianą możliwość zadawania obrażeń.
Botomless Mags - Bear otrzymuje miniguna, którego amunicja niemal nigdy się nie wyczerpuje - możemy dosłownie zasypać wrogów nabojami. Omawiane drzewko umiejętności oferuje też dostęp do potężnego miotacza ognia zwanego Salamander. Inwestując w nie możemy również zdobyć wzmocnienia dla broni i mecha (np. amunicję zapalającą, regenerację naboi).
Amara
Amara jest Syreną, jednak w przeciwieństwie do postaci tego typu z poprzednich części cyklu, jest to bohaterka, która bardzo dobrze radzi sobie w zwarciu i na krótkim dystansie. Potrafi między innymi wzywać kilka duchowych rąk, które atakują wrogów znajdujących się w pobliżu. Jest odporna i silna fizycznie.
Drzewka rozwoju:
Fist of the Elements - otrzymujemy umiejętność Phasegrasp, która pozwala unieruchamiać przeciwników na odległość. Amara może też zdobyć szereg wzmocnień obejmujących przede wszystkim obrażenia elementarne (znajdziemy pośród nich np. odbijające się pociski czy zwiększenie magazynków).
Mystical Assault - podstawą jest Phasecast - umiejętność, która wzywa liczne ramiona atakujące okolicznych wrogów. Dodatkowo mamy dostęp do specjalnych wzmocnień, które aktywują się w momencie użycia zdolności specjalnej i mogę obejmować np. zwiększenie obrażeń od trafień krytycznych. Ciekawą opcją jest też zdolność Avatar, która pozwala wykorzystać specjalną moc Amary dodatkowy raz, w czasie gdy jest ona na cooldownie (oznacza to, że możemy korzystać z aktywnych umiejętności dwa razy częściej).
Brawl - drzewko skupia się na walce wręcz. Jego atutem jest umiejętność Phaseslam, która pozwala uderzyć w ziemię tak mocno, że impet wyrzuca okolicznych wrogów w powietrze. Rozwijając ten zestaw zdolności otrzymamy też szereg wzmocnień, które sprawią, że Amara będzie znacznie cięższa do zabicia (dzięki temu będzie mogła poradzić sobie w walce w zwarciu).
FL4K
FL4K to robot należący do klasy Hunter (Łowca). Jest nazywany Beastmasterem - jego wyjątkową cechą jest umiejętność wzywania potworów, które pomagają mu w walce (możemy wybrać pomiędzy kilkoma różnymi typami stworzeń, takimi jak Skag czy Spiderant, a każde z nich posiada nieco inną charakterystykę).
Drzewka rozwoju:
Hunter - podstawową umiejętnością jest Rakk Attack!, która umożliwia nasłanie na przeciwników latających stworzeń. Otrzymujemy też tzw. Spideranta, który atakuje kulami kwasu. Specjalizacja oferuje też wzmocnienia koncentrujące się na trafieniach krytycznych (możemy np. regenerować poprzez nie amunicję albo zmniejszać cooldowny zdolności). Z kolei pasywna umiejętność The Most Dangerous Game oferuje buffy i nagrody pieniężne za zabijanie wyjątkowo twardych wrogów.
Master - zdolność Gamma Burst pozwala przeteleportować naszego wezwanego stwora (tzw. Peta, którym w tym przypadku jest Guard Skag) do wrogów, a równocześnie zadać im obrażenia od promieniowania. Ta sama umiejętność umożliwia także wskrzeszenie stworzenia (ceną jest zwiększenie cooldowna). Inwestując w to drzewko możemy też uzyskać rozmaite buffy, zarówno dla FL4K-a, jak i jego wezwanych sojuszników.
Stalker - oferuje umiejętność Fade Away, która pozwala uciec z walki pod osłoną niewidzialności, równocześnie regenerując nasze życie i zwiększając prędkość poruszania się. Możemy też oddać trzy strzały, które będą gwarantowanymi trafieniami krytycznymi. Drzewko pozwala też korzystać z pomocy tzw. Jabbera - stworzenia posiadającego własną broń, dzięki której może atakować wrogów na dystans. Wzmocnienia skupiają się na ułatwianiu przetrwania (mowa np. o regeneracji, zarówno dla naszej postaci, jak i drużyny i peta), ale oferują też kilka ofensywnych benefitów.
Zane
Zane jest szpiegiem, który pod pewnymi względami przypomina Zer0 z Borderlands 2 (nie skupia się jednak na używaniu broni białej). Posiada szereg specjalnych urządzeń, takich jak wabik, który pozwala mu odciągać uwagę wrogów, a także dron, który bezpośrednio wspiera go w walce. Zane posiada trzy drzewka umiejętności, a każde z nich ma własną zdolność specjalną (w danym momencie możemy korzystać z dwóch równocześnie, ale tracimy wówczas możliwość rzucania granatów).
Drzewka rozwoju:
Doubled Agent - drzewko koncentruje się na holograficznym klonie, który odciąga uwagę wrogów. Zane potrafi zamienić się miejscami ze swoją cyfrową kopią. Zdolność można wzmocnić na kilka różnych sposobów, na przykład umożliwiając wabikowi zadawanie obrażeń, albo przyspieszając regenerowanie tarczy lub wzmacniając obrażenia Zane’a po przeniesieniu się w miejsce znajdowania się hologramu.
Hitman - otrzymujemy drona z karabinem maszynowym. W tym drzewku umiejętności znajdziemy też sporo wzmocnień, które aktywują się po zabiciu przeciwnika
Under Cover - główną umiejętnością jest w tym przypadku bariera, która pomaga przetrwać całej drużynie. Możemy wzbogacić ją o kilka różnych buffów - np. zwiększanie obrażeń, albo obdarzając wszystkich towarzyszy zdolnością naszego shield moda. W omawianym drzewku znajdują się także bonusy przydatne w przypadku korzystania z lodowych broni.