autor: Bartosz Świątek
Data premiery, platformy i mikropłatności. Wszystko o Borderlands 3 - cena, wymagania, Season Pass
Spis treści
Data premiery, platformy i mikropłatności
Borderlands 3 zadebiutował w 13 września 2019 roku na konsolach PlayStation 4 i Xbox One oraz komputerach osobistych. W przypadku pecetów do 13 marca 2020 roku gra była tytułem ekskluzywnym Epic Games Store (potem ukazała się na Steamie). Wiemy też, że w Borderlands 3 znalazły się mikropłatności – warto przy tym odnotować, że kupować można jedynie przedmioty kosmetyczne, niewpływające na równowagę rozgrywki.
W październiku 2020 roku deweloperzy poinformowali, że gra ukaże się także na konsolach dziewiątej generacji – PlayStation 5 i Xboksie Series X. W obydwu przypadkach będzie tytułem startowym, czyli zostanie wydana wraz z premierą danego urządzenia – 10 listopada na XSX/XSS oraz 12/19 listopada na PS5 (odpowiednio w USA / Polsce).
Epic Games Store – kontrowersyjna ekskluzywność
W połowie marca bieżącego roku pojawiły się plotki sugerujące, że Borderlands 3 ukaże się we wrześniu tego, a pecetowe wydanie będzie dostępne wyłącznie na platformie Epic Games Store. Wieści niedługo później zostały potwierdzone przez firmę Gearbox Software. Ruch wydawcy spotkał się z ostrą krytyką ze strony graczy, którzy posunęli się nawet do publikowania negatywnych recenzji poprzednich części cyklu na Steamie. Szef studia deweloperskiego, Randy Pitchford, uznał wówczas, że fakt, iż platforma Valve „zezwala” na działalność tego typu utwierdza go jedynie w przekonaniu, że 2K podjęło właściwą decyzję.
O ironio. To, że Steam zezwala na działalność polegającą na nadużywaniu systemu recenzji, a także to, że nie ma zamiaru jej zakazać, sprawia, że jestem coraz bardziej zadowolony z decyzji 2K Games [wydawca Gearbox Software] i zacznę też mocniej zastanawiać się nad dalszym funkcjonowaniem Gearbox Publishing na tej platformie – pisał na Twitterze.
Sprawa niestety nie zakończyła się na tym, bowiem niedługo potem prezes Gearbox Software pozwolił sobie na kolejny kontrowersyjny komentarz, uznając Epic Games Store za wielką szansę dla pecetowego rynku gier.
Epic Games Store to jedyny sklep, który może przerwać monopol Steama i naprawić sytuację na rynku. [...] Oczekuję, że Epic, poprzez inwestowanie w technologię, pozostawi w tyle platformę Valve. Kiedy spojrzymy na Steama w perspektywie 5 czy 10 lat, może on wyglądać jak umierający sklep. Jego miejsce zajmie inny, konkurencyjny serwis.
Ostatecznie, kiedy spojrzymy na bieżące wydarzenia z perspektywy czasu, zauważymy, że to właśnie jest moment, w którym rynek dystrybucji cyfrowej na PC przestał być zmonopolizowany. Wszyscy spojrzymy za siebie i zobaczymy, jak przebiegały zmiany oraz w jaki sposób odbiło się to pozytywnie na klientach.
Gracze nie pozostawili suchej nitki na stanowisku Randy’ego Pitchforda, wskazując m.in. na fakt, że wbrew jego słowom, działania Epic Games i 2K nie przynoszą żadnych pozytywnych rezultatów dla klientów – czego najlepszym dowodem ma być fakt, że Borderlands 3 w EGS nie tylko nie jest tańsze, ale kosztuje więcej od przeciętnej gry AAA na Steamie.