autor: Jacek Winkler
GTX 1650 vs RX 560 4GB. Tanie karty graficzne
Spis treści
GTX 1650 vs RX 560 4GB
Jeszcze do niedawna za absolutne minimum niezbędne do swobodnego grania uważaliśmy karty Geforce GTX 1050 od Nvidii oraz Radeona RX 560 od AMD. Teoretycznie nadal tak jest, ale ich dni są już w zasadzie policzone i zakup któregoś z modeli w zasadzie mija się z celem. Tym bardziej, że za niewielką dopłatą możemy nabyć GPU znacznie wydajniejsze. Tak samo dzieje się niestety z największą klapą ostatnich miesięcy, czyli GTX 1650 (bez Super). Zdecydowanie mniejsza wydajność od RX 570 w cenie wyższej niż RX 570 to niezbyt optymistyczny zakup.
Radeon RX 560 to niedroga, podstawowa karta AMD (choć ze względu na powolne jej wycofywanie z rynku, ciężko natknąć się na nią w sklepach w cenach ustalonych przez producenta), która dzięki większej liczbie jednostek cieniujących i mocy osiąga lepsze wyniki w porównaniu do swojego poprzednika - RX 460. Teoretycznie oferuje ona wystarczającą wydajność przy rozdzielczościach ekranu do 1920x1080 w mniej wymagających graficznie grach i z wyłączonym wygładzaniem krawędzi. Wydajność jest wystarczająca również dla nieco bardziej wymagających tytułów na minimalnych ustawieniach w rozdzielczości Full HD. Jednak z powodu ograniczonej ilości pamięci VRAM (jedyne 2 GB) często trzeba pogodzić się z zauważalnymi spadkami wydajności.
Modele niereferencyjne Radeona RX 560 z 4 GB VRAM, są obecnie dostępne w cenie około 650 złotych. W tym przedziale cenowym GeForce GTX 1650 jest godniejszy polecenia, bo w podobnej kwocie otrzymujemy wyższą wydajność.
Dzięki modelowi GTX 1650 Nvidia wprowadziła architekturę Turing do niskiego segmentu cenowego, co znajduje odzwierciedlenie przede wszystkim w bardzo dobrej wydajności energetycznej tego GPU. Pobiera on nieco mniej mocy niż Radeon RX 560 (4 GB), a pod względem wydajności w grach konstrukcja Nvidii zdecydowanie przoduje w grach. GTX 1650 jest dostępny w wersji z 4 GB VRAM, ale nadal stosunkowo płynnie wyświetla większość aktualnych tytułów na średnich detalach w rozdzielczości Full HD. Kwestia opłacalności jest tu jednak największą bolączką tego układu - o czym poniżej.
GTX 1650 czy RX 560 nie stanowią już tak dobrej oferty przy ograniczonym budżecie, jak jeszcze kilka miesięcy temu. Dodanie do niego zaledwie 100-150 złotych oznacza, że z grania w średnich detalach w rozdzielczości 1080p i wątpliwej płynności (GTX 1650) lub niskich detalach i rozdzielczości poniżej 1080p (RX 560), będziemy w stanie zagrać na ustawieniach wysokich nawet w 60 fps w rozdzielczości Full HD (RX 570 lub GTX 1650 Super).
Absolutnie nie polecamy kupna najtańszych kart graficznych na rynku jeżeli masz zamiar bawić się w najnowszych grach. Są po prostu zbyt drogie do tego co oferują. Niestety taką aktualnie mamy rzeczywistość. Ani AMD, ani Nvidia nie ma w swoim portfolio naprawdę tanich GPU utrzymujących dobry stosunek wydajności do ceny. Pierwszymi takimi są RX 570 oraz GTX 1650 Super, o których poczytać możesz na następnej stronie.