PS5 i Xbox Series X - 6 powodów, dla których czekam na nowe konsole
Xbox Series X i PS5 będą miały swoją premierę pod koniec roku. Dlaczego warto rozważyć migrację na nową generację? Oto sześć najważniejszych powodów.
Spis treści
Zarówno Sony, jak i Microsoft, są na ostatnim etapie przygotowywania swoich nowych konsol - urządzenia będą miały premierę w podobnym okresie. Teoretycznie ich wyższość nad starszą generacją jest bezdyskusyjna. Nowy sprzęt zawsze będzie technologicznie bardziej rozwinięty i zapewni więcej możliwości. Zastanówmy się jednak, czym dokładnie przyciągnie klientów nowa generacja. Opiszę więc tutaj sześć rzeczy, które mogą spowodować, że warto będzie sięgnąć do portfela, gdy Xbox Series X i PS5 trafią do sprzedaży.
Większa moc obliczeniowa
Specyfikacja PS4 (podobnie jak Xbox One) mogła na niektórych zrobić wrażenie ośmioma rdzeniami APU i szybką pamięcią GDDR5. Tylko, że było to siedem lat temu. Obecnie osiem rdzeni spotykamy regularnie w smartfonach (które swoją drogą też stały się miniaturowymi maszynkami do gier). Czas biegnie nieubłaganie do przodu, postęp technologiczny także nie zwalnia ani na moment. Niedługo po premierze PS4 gracze pecetowi z zazdrością spoglądali na grafikę w jej grach (przynajmniej niektóry – przyp. red.). Obecnie to w konsolowych portach gier na PC trzeba by znacznie ulepszać oprawę, aby nie odstawała za bardzo od innych tytułów na tej platformie.
Nowe konsole muszą być odpowiednio mocne, aby wydajność i jakość grafiki przez długi czas budziły zachwyt. Dane techniczne można zobaczyć na poniższej tabelce, gdzie porównałem cztery urządzenia z dwóch generacji. Pod uwagę wziąłem tylko podstawowe wersje.
PlayStation 5 | Xbox Series X | PlayStation 4 | Xbox One | |
CPU | AMD Zen 2 8x 3,5 Ghz | AMD Zen 2 8x 3,8 Ghz | AMD Jaguar 8x 1,6 Ghz | AMD Jaguar 8x 1,75 Ghz |
GPU | AMD RDNA 2, 36 CU’s, 2,25 Ghz | AMD RDNA 2, 52 CU’s, 1,85 Ghz | Radeon GCN, 18 CU’s, 800 Mhz | Radeon GCN, 12 CU’s, 853 Mhz |
Litografia | 7 nm | 7 nm | 28 nm | 28 nm |
Moc obliczeniowa | 10,28 TFlops | 12,16 TFlops | 1,84 TFlops | 1,31 TFlops |
Pamięć RAM | 16 GB GDDR6 | 16 GB GDDR6 | 8 GB GDDR5 | 8 GB DDR3 |
Przepustowość RAM | 448 GB/s | 10 GB: 560 GB/s 6 GB: 336 GB/s | 176 GB/s | 68 GB/s |
Pamięć masowa | Dedykowany SSD 825 GB | Dysk SSD NVMe 1 TB | Dysk twardy 500 GB | Dysk twardy 500 GB |
Czytnik | Napęd Blu-ray UHD 4K | Napęd Blu-ray UHD 4K | Napęd Blu-ray/DVD | Napęd Blu-ray/DVD |
Widać wyraźnie postęp technologiczny, moc obliczeniowa nowych konsol jest większa od starszych niemal o rząd wielkości. Ale są też liczne podobieństwa w specyfikacji pomiędzy PS5 a Xbox Series X. Obu producentów postawiło na AMD i układ Zen 2. Jest pewna różnica w wydajności wyrażanej w teraflopach, ale może być ona wynikiem większej liczby jednostek przetwarzających w przypadku konsoli Microsoftu – 52 względem 36 w PS5 (jednak ta ostatnia ma nieco większe taktowanie grafiki). To już trochę takie przysłowiowe „dzielenie skóry na niedźwiedziu”, bowiem dopiero gry pokażą rzeczywiste możliwości sprzętu obu firm. Zresztą, to co ma zapewnić największy skok w wydajności to…