Rekonstrukcja pociągu. Polski superpociąg - Luxtorpeda
Spis treści
Rekonstrukcja pociągu
Niestety, żaden egzemplarz nie przetrwał do dzisiejszych czasów. Możemy ją podziwiać na cyfrowej rekonstrukcji, będącej dziełem Radosława Greca. Komputerowo stworzył on model „luxtorpedy”, który nałożył na renderowane tła lub rzeczywiste nagrania filmowe.
W okresie PRL’u popularność zdobyły spalinowe wagony SN61, kupione w ilości 250 sztuk od Węgrów. Były mniej komfortowe, choć większe. Nie osiągały takich prędkości jak „luxtorpedy”, lecz posiadały wystarczająco mocny silnik, by móc pociągnąć jeszcze jeden lub dwa wagony.
W ten sposób, tworząc niewielkie pociągi służyły jako tani środek transportu na słabiej uczęszczanych liniach, pozbawionych jeszcze trakcji elektrycznej. Podobne przeznaczenie miało wiele innych spalinowych zespołów, jak SN80, niewielkie SN81 czy SA104 i większość późniejszych konstrukcji, nazywanych potocznie „szynobusami”.
„Luxtorpedy” w latach 60-tych
W roku 1951 do Polski zaimportowano 3 włoskie wagony spalinowe ALn 772 (oznaczenie PKP SD80). W odróżnieniu od ówczesnych rodzimych, kanciastych maszyn, miały one dość opływowe kształty (choć nie tak futurystyczne jak oryginalne „luxtorpedy”). Osiągały prędkość 130 km/h i przez pierwsze lata wykorzystywano je tylko na specjalne okazje.
Zostało jeszcze 58% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie