Luxtopreda PKP. Pociąg Kraków - Zakopane. Polski superpociąg - Luxtorpeda
Spis treści
Luxtopreda PKP. Pociąg Kraków - Zakopane
Uchodził za bardzo komfortowy i niesamowicie szybki. Z tym drugim nietrudno się zgodzić – w 1936 roku „luxtorpeda” ustanowiła niepobity do dziś rekord czasu przejazdu na trasie Kraków – Zakopane. Dokonała tego w 2 godziny i 18 minut. Warto jednak wiedzieć, że był to kurs specjalny, a trasa została do tego wcześniej przygotowana.
Standardowo „luxtorpedzie” dotarcie do Zakopanego zajmowało nieco poniżej trzech godzin. Sporą w tym zasługą, oprócz wysokiej prędkości, miała konstrukcja wagonu. Na tej trasie dochodzi do trzykrotnej zmiany kierunku ruchu pociągu. SAx 90080 posiadał kabiny na obu końcach, więc operacja ta trwała dosłownie chwilę.
Tylko pierwsza „luxtorpeda” była produkcji austriackiej. Powstało ich razem sześć – oryginał VT63 i pięć wagonów spalinowych zbudowanych w Chrzanowskiej fabryce Fablok. Polskie wersje nieco różniły się od oryginału, miały więcej okien, jeszcze bardziej opływowy przód i trochę zmian we wnętrzu.
Inne były też silniki – zamiast benzynowych, dwie wysokoprężne maszyny MAN’a, każda o mocy ok. 100 KM. Polskie wagony o numerach SAx 90081 – SAx 90086 były szybsze, osiągały 115 km/h. Miały jednak nieco mniej miejsc. Ze względu na ograniczenie do pierwszej klasy zabrać mogły 52 pasażerów (VT63 – 56 pasażerów).
Wysoki komfort?
Nieco dyskusyjny był komfort przejazdu „luxtorpedami”. Narosło wokół niego sporo mitów. Wózki tych spalinowych wagonów miały koła z gumowymi obręczami i amortyzację. Więc pod tym względem na pewno podróż nimi była spokojniejsza od ówczesnych, trzęsących się pociągów.
Trudno powiedzieć, czy w środku było cicho, gdyż w jednym wagonie znajdowały się pracujące jednocześnie, dwa spore silniki diesla (w oryginale były benzynowe, które na ogół są cichsze). Ale być może zadbano o ich wyciszenie. Za to sporym problemem na pewno była ilość miejsca we wnętrzu.
Zostało jeszcze 59% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie