Wpływ RAM-u na wydajność karty graficznej. Ile RAM potrzeba do grania w 2023 roku
Spis treści
Wpływ RAM-u na wydajność karty graficznej
Bardzo ciekawe testy przeprowadzono na kanale Hardware Unboxed. Prowadzący wziął pod uwagę nie tylko wpływ różnej ilości pamięci RAM na wydajność w grach, ale również zbadał ją w połączeniu z kartami graficznymi o odmiennej pojemności VRAM. Wymagało to poświecenia ogromnej ilości czasu, ale wygląda na to, że było warto. Materiał obejrzało już ponad 430 tys. osób. Długiego czasu wymagałoby także omówienie wszystkich wyników. Zanudzanie nie ma sensu, dlatego też wybrałem kilka najbardziej interesujących faktów. Jeśli ktoś chce się zapoznać z całością, znajdzie ją poniżej.
Tester całkowicie zrezygnował ze sprawdzania zestawów z 4GB pamięci RAM. Ponownie pod uwagę zostały wzięte za to karty z małą ilością VRAM, ale już w duecie z co najmniej 8GB RAM-u.
Na podstawie wyników uzyskanych w grze Shadow of the Tomb Raider można zauważyć, że 8GB pamięci RAM to za mało, aby cieszyć się przyzwoitą liczbą kl./s. Niezależnie od tego, ile VRAM znajdowało się na karcie graficznej, przy 8GB RAM-u płynność spadała poniżej lub była równa 30 fps (1% Low). Przy 16GB pamięci było już znacznie lepiej. Największa różnica w minimalnych fps - 24 do 39 - występuje w przypadku karty graficznej Radeon RX 570 (4GB VRAM) współpracującej z odpowiednio 8GB i 16GB RAM-u. W konfiguracji z 32GB pamięci uzyskane wyniki praktycznie się nie zmieniły.
Podobną sytuację można zaobserwować w grze Battlefield V. Przy małej ilości VRAM na karcie graficznej dołożenie dodatkowej pamięci RAM pomogło osiągnąć znacznie lepsze wyniki zarówno jeśli chodzi o minimalną, jak i średnią liczbę fps. 16GB zamiast 8GB w przypadku Radeona RX 570 (4GB VRAM) pozwoliło uniknąć spadków liczby wyświetlanych klatek poniżej „magicznej” bariery 60 fps. Jeszcze większą różnicę w minimalnych fps odnotowano przy karcie GeForce GTX 1060 (3GB VRAM). W zestawie z 32GB RAM-u nie pojawił się żaden znaczący wzrost wydajności.
Na podstawie powyższych przykładów da się zauważyć, że rozmiar pamięci VRAM na karcie graficznej ma spore znaczenie, ale jej niska ilość, może być w pewnym stopniu zastąpiona przez RAM. Nie oznacza to jednak, że pamięć VRAM na poziomie od 8 do 11GB zrekompensuje niewystarczającą ilość RAM-u. Żeby się o tym przekonać, wystarczy spojrzeć na ilość fps uzyskaną w różnych grach uruchomionych na pececie z mocnymi GPU.
Wyjątkowo ciekawie prezentują się wyniki benchmarku przeprowadzonego w grze Hitman 2. Skupiając uwagę na minimalnych i średnich fps, podczas testu na karcie GeForce GTX 1070 (8GB VRAM), przy 8GB i 16GB pamięci RAM widać, że w pierwszym przypadku pamięci było zbyt mało, co miało realny wpływ na wydajność. Największym zaskoczeniem okazały się różnice w liczbie kl./s uzyskane, gdy na testbench wjechał mocarny RTX 2080 Ti (11GB VRAM) i różna ilość RAM-u. Dokładanie coraz większej ilości pamięci powodowało stosunkowo duży wzrost średniej i minimalnej liczby fps. Różnica ujawniła się nie tylko w przypadku zmiany z 8GB na 16GB, ale także po dołożeniu 32GB. Nieco ponad czteroletni Hitman 2 okazał się mieć ogromny apetyt na RAM.