autor: Christoph Liedtke (gamestar.de)
Epoka Voodoo – historia firmy 3dfx
Obecnie akceleracja 3D jest w kartach graficznych czymś oczywistym. Spora w tym zasługa firmy 3dfx, która była odpowiedzialna za decydujący impuls w rozwoju grafiki trójwymiarowej.
Spis treści
W 1994 roku Gordon Campbell, Gary Tarolli, Scott Sellers i Ross Smith zaczęli układać plany założenia firmy o nazwie 3Dfx Interactive, która oficjalnie powstała 27 marca 1995 roku. Jej działalność początkowo obejmowała produkcję automatów do salonów gier, które znacznie wyprzedzały komputery PC pod względem możliwości graficznych.
Pecetowe karty graficzne z tamtego okresu, takie jak S3 Virge, posiadały jedynie podstawowe funkcje obsługi 3D, które rzadko kiedy były używane w grach. Twórcy 3dfx (do 1999 roku nazwa firmy zapisywana była jako 3Dfx) zauważyli tą niszę i niecałe osiem miesięcy po założeniu firmy, 6 listopada 1995 roku, zaprezentowali na targach COMDEX pierwszy akcelerator grafiki 3D, pasujący zarówno do maszyn z salonów gier, jak i do domowych pecetów.
Pierwsze karty graficzne Voodoo
Akcelerator graficzny Voodoo składał się z dwóch pojedynczych chipów, osobno do obliczania tekstur oraz pikseli. Firma 3dfx sprzedawała ten chipset innym firmom wraz z układem odniesienia dla karty graficznej. Pierwszy produkt, Orchid Righteous 3D, został ogłoszony niemalże natychmiast przez firmę Orchid.
Należy zaznaczyć, że akceleratory Voodoo nie potrafiły funkcjonować samodzielnie – komputer potrzebował dodatkowej karty graficznej umożliwiającej pracę w trybie 2D. Fakt ten nie przyniósł firmie najmniejszej szkody. Akcelerator 3D był podpinany kablem VGA do karty 2D i to przez nią „przechodził” sygnał.
Dzięki spadkowi cen zastosowanych w Voodoo modułów EDO RAM, od sierpnia 1996 roku firma 3dfx mogła oferować swoim klientom karty graficzne w przystępnych cenach. Pierwszy rzeczywiście dostępny w sklepach produkt, akcelerator Diamond Monster 3D, pojawił się na rynku 5 sierpnia 1996 roku.