autor: Jacek Winkler
21:9 vs 16:9 – porównanie wydajności w grach. Czy monitor 21:9 zabija wydajność PC?
Spis treści
21:9 vs 16:9 – porównanie wydajności w grach
Assassin's Creed: Origins
Ustawienia: bardzo wysokie
Total War: Warhammer II
Ustawienia: ultra
Wiedźmin 3: Krew i wino
Ustawienia: najwyższe (SSAO wyłączone)
Wolfenstein II: The New Colossus
Ustawienia: najwyższe
Obecnie w formacie 21:9 istotne są dwie rozdzielczości: 2560x1080 i 3440x1440, ale zdarzają się także monitory SUW (Super Ultra-Wide) o rozdzielczości 3840x1080 lub nawet 5120x1440 (format 32:9). Przeprowadzając testy przy rozdzielczościach od Full HD, przez WQHD, do 4K widzimy, że liczba pikseli zwiększa się mniej więcej o jedną trzecią w pierwszych czterech rozdzielczościach (co przedstawiliśmy w tabeli poniżej), natomiast strata FPS w benchmarkach wyniosła w przybliżeniu od 15 do 20%. Przy zmianie z 3440x1440 (21:9) na 3840x2160 (4K/16:9) liczba pikseli wzrosła o dwie trzecie, co skutkuje zmniejszeniem liczby klatek na sekundę o około 30%.
Rozdzielczość | Liczba pikseli | Format obrazu |
1920x1080 | 2 073 600 | 16:9 |
2560x1080 | 2 764 800 | 21:9 |
2560x1440 | 3 686 400 | 16:9 |
3440x1440 | 4 953 600 | 21:9 |
3840x2160 | 8 294 400 | 16:9 |
Grając w rozdzielczości 2560x1080, można spodziewać się więc nieco niższej liczby FPS niż w 1920x1080 (Full HD) i nieco wyższej liczby klatek niż w 2560x1440 (WQHD), podczas gdy klatki na sekundę w rozdzielczości 3440x1440 są na niższym poziomie niż w rozdzielczości WQHD i wyższym niż w 3840x2160 (4K). Należy to brać pod uwagę kupując monitor 21:9 lub rozbudowując komputer pod kątem pracy i zabawy na takowym. O tym dowiesz się więcej na kolejnej stronie.
21:9 vs 16:9 – wydajność dla kart graficznych
Komfortowa gra w rozdzielczości 2560x1080 jest możliwa już z kartami Radeon RX 580 8 GB lub GeForce GTX 1660 Super, ale do swobodnej gry w rozdzielczości 3440x1440 potrzebujemy co najmniej modelu Radeon RX 5700XT lub GeForce RTX 2070 Super. Jeśli nie przeszkadza Wam granie w niższych detalach lub z mniejszą liczbą klatek na sekundę (nadal w rozdzielczości 3440x1440), będziecie całkiem zadowoleni nawet z wolniejszych kart graficznych, takich jak Radeon RX 5600XT lub GeForce RTX 2060 Super. Do 2560x1080 i 30 klatek na sekundę z obniżonymi detalami w grach, polecić możemy nawet Radeona RX 570 8 GB.
Oczywiście wszystko zależy od danej gry. Wymagania tych zaś w miejscu nie stoją i każdy kto decyduje się na zakup ultrapanoramy o wyższej rozdzielczości, musi się liczyć z częstą wymianą karty graficznej. 3440x1440 może nie jest tak wymagające jak 4K i jeszcze do niedawna wystarczała karta graficzna pokroju GeForce GTX 1070 by taką rozdzielczość obsłużyć, ale nawet w tym przypadku możliwość ogrywania najnowszych produkcji AAA na ultra detalach zarezerwowana jest jedynie dla najmocniejszych podzespołów na rynku – RTX 3060 Ti, RTX 3070, RTX 3080, RTX 3090 i Radeon RX 6800, RX 6800XT oraz RX 6900XT (nie licząc kart poprzedniej generacji o podobnej wydajności). Decyzję o kupnie ultrapanoramicznego monitora skutecznie blokuje też fakt, że omawianych kart graficznych na rynku po prostu nie ma (z wielu powodów) lub są trudno dostępne i w horrendalnie wysokich cenach.