autor: Michał Jodłowski
Zwyczaje i preferencje polskich graczy według PBI
Organizacja PBI przeprowadziła na przełomie marca i kwietnia badania internautów, aby poznać zwyczaje polskich graczy. Dwa dni temu opracowany został stosowny raport, z którym zapoznać się można w niniejszym newsie.
Organizacja Polskie Badania Internetu przeprowadziła na przełomie marca i kwietnia bieżącego roku internetową ankietę, której celem było poznanie zwyczajów i preferencji polskich graczy. Dwa dni temu PBI opracowało stosowne sprawozdanie z wynikami swojego badania. Przebadane zostały 522 osoby powyżej 15. roku życia. Jak się okazuje, 92% respondentów mniej lub bardziej oddaje się wirtualnej rozrywce. Rezultaty momentami potrafią zaskoczyć, chociażby rewelacją, że kobiety grają w gry niemal w takim samym stopniu, co mężczyźni, choć te pierwsze chętniej wybierają urządzenia mobilne, zaś ci drudzy wolą komputery osobiste (które są wyborem 37% pań). Łamie to pewien stereotyp, według którego przeciętny gracz to młody mężczyzna w wieku szkolnym bądź nieco późniejszym, zaś płeć piękna jest zainteresowana graniem w bardzo niewielkim stopniu. Z pewnością nie bez wpływu na tę sytuację pozostały zmiany w branży, jak chociażby pojawienie się większej ilości casualowych produkcji, oraz popularyzacja innych niż komputer platform sprzętowych w naszym kraju.
Charakterystyka poszczególnych grup wiekowych
Najwięcej graczy (98%) znaleźć można wśród ludzi młodych – w przypadku rzeczonego badania mowa jest o grupie wiekowej od 15. do 24. roku życia. Wśród młodzieży istnieje największe zróżnicowanie gatunków ulubionych gier, a także skłonność do innych aktywności związanych z wirtualną rozrywką. Ponadto młodzi najczęściej grają w trybie wieloosobowym.
Grupa graczy w wieku 25-34 szczególnie często wybiera produkcje mobilne, zwłaszcza przygodówki. Najmniej chętnie sięgają po gry hazardowe, logiczne, słowne i karciane. Ze współgraczami kontaktują się przede wszystkim za pomocą programów głosowych, np. TeamSpeak czy Ventrilo.
W grupie od 35. do 45. roku życia daje się zaobserwować najmniejsze zainteresowanie trybem wieloosobowym i dodatkową aktywnością związaną z grami, np. rozmowami czy handlem wirtualnymi przedmiotami. Podobnie podzielone są zdania na temat osób nieskłonnych do kooperacji – dla 48% respondentów w tym wieku są to zachowania denerwujące, natomiast 38% wskazało je jako obojętne.
Przedstawiciele ostatniej wyodrębnionej grupy wiekowej, czyli gracze powyżej 45. roku życia, deklarują, że w ciągu ostatniego roku nie grali w żadną grę. Są to też osoby, które najrzadziej kontaktują się ze współgraczami.
Multiplayer, kooperacja i komunikacja
Zaskoczyć mogą statystyki dotyczące multiplayera. Aż 38% ankietowanych stwierdziło, że nigdy nie grało w trybie wieloosobowym. Najwięcej osób decydujących się na tego typu rozgrywkę (34%) gra kilka razy w miesiącu, maksymalnie kilka godzin dziennie. Co ciekawe, największa grupa respondentów (37%) tylko czasami gra ze swoimi znajomymi, z kolei 36% graczy twierdzi, że gra wyłącznie z obcymi ludźmi.
Z badania wynika również, że polscy gracze ogólnie cenią sobie współpracę – 64% respondentów lubi kooperować, aby osiągać sukcesy, z kolei 60% ankietowanych denerwuje brak współdziałania ze strony współgraczy. Gildie i klany także cieszą się sporą popularnością, gdyż dla zabawy przystaje do nich 45% internautów, zaś 40% z nich, aby rywalizować z innymi.
Jeśli chodzi o komunikację, zdecydowany prym (50%) wiedzie komunikacja tekstowa za pomocą czata wbudowanego w grę. Kolejne dwa miejsca zajmują komuniaktory głosowe i czaty zewnętrzne (odpowiednio: 18% i 14%). Druga co do wielkości grupa, bo aż 32-procentowa, w ogóle nie komunikuje się ze współgraczami.
Najpopularniejsze gry sieciowe
Ponadto na podstawie danych zebranych od respondentów, PBI ustaliło najpopularniejsze produkcje sieciowe wśród badanych internautów. Oto i one:
- Battlefield – 40 proc.
- FIFA – 39 proc.
- Counter Strike – 39 proc.
- World of Tanks – 37 proc.
- League of Legends – 24 proc.
- Minecraft – 19 proc.
- War Thunder – 12 proc.
- ArmA – 10 proc.
- Payday – 10 proc.
- Warframe – 9 proc.
Warto przy tym zaznaczyć, że w przypadku serii Battlefield gracze najchętniej wybierali jej starsze odsłony, z kolei w przypadku FIFY sytuacja ma się dokładnie odwrotnie.
Oczywiście do wyników rzeczonych badań należy podejść w sposób krytyczny, a więc wziąć pod uwagę możliwość wystąpienia błędu statystycznego (ogólnie przyjęta wartość to 3 punkty procentowe), a także stosunkowo niewysoką liczbę ankietowanych osób. Tak czy owak, zachęcamy zainteresowanych do zapoznania się z pełnym raportem, zawierającym powyższe i wiele innych statystyk na temat preferencji i zachowań polskich graczy.