Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 marca 2015, 09:11

autor: Luc

Zwrot gier na Steam to mistyfikacja [news zaktualizowany]

Platforma dystrybucji cyfrowej od Valve z dnia na dzień rośnie w siłę, a to wymusza kolejne zmiany w systemie obsługi użytkowników. W nowym regulaminie znajdziemy zapisy dotyczące m.in. zwrotów zakupionych tytułów oraz pisania płatnych rekomendacji.

AKTUALIZACJA #1: Okazuje się, że pomimo nowych zapisów w regulaminie, istnieją pewne ograniczenia dotyczące zwrotu. Jak donosi jeden z użytkowników Reddita, w umowie pojawiającej się podczas zakupów, odszukał zapis, na podstawie którego rozpoczęcie pobierania cyfrowego produktu automatycznie wyklucza możliwość wycofania się z transakcji. Dyskusja na ten temat wciąż trwa. Czekamy na oficjalne stanowisko i wytłumaczenia ze strony Valve jak działa cały proces.

AKTUALIZACJA #2: W nowym regulaminie odszukano również fragment mówiący o tym, że jakiekolwiek próby modyfikowania swojego adresu IP podczas korzystania ze Steam (np. po to, aby zakupić produkt po cenie dostępnej w innym regionie), mogą skutkować zawieszeniem lub zamknięciem wszystkich kont danego użytkownika.

AKTUALIZACJA #3: W toku dochodzenia użytkowników, których zachęciły zmiany w regulaminie, okazuje się niestety, że cały proceder jest jedynie ładnie ubranym w słowa sposobem na obejście obowiązujących w Unii Europejskiej zapisów chroniących konsumenta. W rzeczywistości przy zakupie produktu musimy zaznaczyć, że zgadzamy się na odstąpienie od przysługujących nam praw do zwrotu – po sfinalizowaniu transakcji nie mamy już możliwości, aby się z niej wycofać. Wyjątek stanowią gry kupowane przedpremierowo, do których nie otrzymujemy od razu dostępu.

AKTUALIZACJA #4: Zmieniliśmy tytuł newsa, tak aby nie powodował więcej niejasności – sytuacja już się wyklarowała i wiadomo, że zapisy w nowym regulaminie niestety w rzeczywistości nie poprawiają sytuacji kupującego na platformie Steam.

Steam walczy z nieuczciwą konkurencją i o lepszą obsługę klienta. - Zwrot gier na Steam to mistyfikacja [news zaktualizowany] - wiadomość - 2015-03-18
Steam walczy z nieuczciwą konkurencją i o lepszą obsługę klienta.

Niedawno informowaliśmy Was o kolejnych rekordach, jakie udało się pobić platformie Steam. Tym razem wieści dotyczą kwestii o prawnym charakterze. Valve zaledwie kilka dni temu zostało mocno skrytykowane w branżowym raporcie dotyczącym obsługi klientów i otrzymało w nim najniższą możliwą notę, ale dzięki ostatnim modyfikacjom regulaminu, kolejne badanie może wypaść znacznie korzystniej. Pośród najistotniejszych zmian, jakie znaleźć można w świeżo zaktualizowanych zapisach, wymienić należy przede wszystkim dwie kwestie. Pierwsza z nich to możliwość zwrotu dowolnego, cyfrowego produktu zakupionego na Steam w ciągu 14 dni. Jak możemy przeczytać w samym regulaminie:

Jeżeli jesteś użytkownikiem zamieszkującym teren Unii Europejskiej, masz prawo do wycofania się z transakcji dotyczącej cyfrowego zakupu w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny (…). O tej możliwości będziesz każdorazowo informowany podczas procesu potwierdzania zakupu (…).

Ciekawy zapis znalazł się także w drugiej części odświeżonej umowy. W obliczu wprowadzenia nowych programów, m.in. Steam Broadcast oraz Kuratorów Steam, nasiliło się zjawisko opłacania pozytywnych rekomendacji oraz opinii o danym tytule. Valve chcąc ograniczyć ten proceder, umieściło wyraźną formułkę, wskazującą na to, że wszelkie praktyki tego typu muszą być przy recenzji wyraźnie oznakowane. W regulaminie znajdziemy:

Jeżeli korzystasz z programów takich jak Kurator Steam czy Steam Broadcast do promowania jakiegoś produktu, wydarzenia lub usługi w zamian za jakiekolwiek korzyści (pieniężne oraz niepieniężne, takie jak np. darmowe gry), musisz wyraźnie zaznaczyć źródło, z którego pochodzi finansowanie.

W praktyce ów zapis może być trudno wyegzekwować, ale pokazuje to, że Valve jest świadome problemu i zamierza walczyć z nieuczciwymi deweloperami. Pełną treść zaktualizowanego regulaminu możecie przeczytać na oficjalnej stronie.