autor: Fajek
Żołnierski tydzień - Soldiers: Ludzie Honoru (dzień pierwszy)
Z dniem dzisiejszym rozpoczynamy publikację cyklu informacji (newsów) poświęconych poszczególnym aspektom gry Soldiers: Ludzie Honoru – przez 7 najbliższych dni na naszych stronach będziecie mogli przeczytać o tym, czym charakteryzuje się ta znakomicie zapowiadająca się produkcja. Ale to nie wszystko, gdyż równocześnie zostanie zorganizowany konkurs, codziennie (przez 7 dni) będzie można wygrać egzemplarz gry Soldiers: Ludzie Honoru. Polegał on będzie na tym, iż wraz z publikacją wspomnianych informacji na temat powyższej gry, w każdym z newsów pojawi się kadr z filmu o tematyce wojennej. Waszym zadaniem jest odgadnięcie, z jakiego filmu ów kadr pochodzi. Pierwsza osoba, której się uda odgadnąć tytuł będzie jednocześnie zwycięzcą. Każdy z uczestników może udzielić tylko jednej odpowiedzi. Życzymy dobrej zabawy!
Z dniem dzisiejszym rozpoczynamy publikację cyklu informacji (newsów) poświęconych poszczególnym aspektom gry Soldiers: Ludzie Honoru – przez 7 najbliższych dni na naszych stronach będziecie mogli przeczytać o tym, czym charakteryzuje się ta znakomicie zapowiadająca się produkcja. Ale to nie wszystko, gdyż równocześnie zostanie zorganizowany konkurs, codziennie (przez 7 dni) będzie można wygrać egzemplarz gry Soldiers: Ludzie Honoru. Polegał on będzie na tym, iż wraz z publikacją wspomnianych informacji na temat powyższej gry, w każdym z newsów pojawi się kadr z filmu o tematyce wojennej. Waszym zadaniem jest odgadnięcie, z jakiego filmu ów kadr pochodzi. Pierwsza osoba, której się uda odgadnąć tytuł będzie jednocześnie zwycięzcą. Każdy z uczestników może udzielić tylko jednej odpowiedzi. Życzymy dobrej zabawy!
Fajek
Soldiers: Ludzie Honoru Grafika
Oprawa graficzna Soldiers to bardzo klarowne 3D, którego środowisko pozwala na dowolne obracanie oraz przybliżanie/oddalanie kamery. Oczywiście zoom jest trochę ograniczony, a jego zakres kończy się prawdopodobnie w tym momencie, kiedy na ekranie mogłyby pojawiać się piksele. To byłby zresztą chyba jedyny mankament jaki znalazłem w Soldiers w kwestii jego oprawy wizualnej :). Reszta to same zalety, które pisemnie wymieniając mógłbym w bardzo niedelikatny sposób pokrzywdzić, dlatego zademonstruje je na graficznych przykładach. Cóż, wstęp wyszedł mi dość pesymistyczny, ale nie liczy się przecież jak kto zaczyna, ale jak kto kończy :), jak mawia pewien polityk.
Czy taki widok można oglądać na co dzień? Scena z misji, w której musimy bronić mostu: mgła, półmrok, deszcz, ruiny jeszcze żarzących się zgliszczy, na ziemi pełno trupów, w oddali widać wrogie oddziały szykujące się do natarcia na nasze pozycje. Iście filmowa aranżacja.
Odgłosy wojny towarzyszące nam podczas gry nie są tylko bezmyślnie odgrywanymi dźwiękami. Latające po niebie samoloty możemy nie tylko usłyszeć ale i zobaczyć Jeżeli będziemy mieli szczęście i w odpowiednim momencie skierujemy kamerę w odpowiedni skrawek mapy, możemy załapać się na niecodzienny widok. Zestrzelona maszyna latająca, powijana płomieniami spada nieubłaganie w stronę ziemi. Czy takie widoki są standardem w grach RTS? Ten samolot zajmuje cały ekran!
Dopiero co zniszczona latarnia morska, ogień smagany wiatrem oświetla pobliską okolicę i nadaje jej realistycznego wyglądu dzięki ruszającym się cieniom.
Niestety cienie nie do końca są takie jak trzeba (miejmy nadzieje, że w finalnej wersji się to zmieni), zwróćcie uwagę (poniższy screen), iż każdy z nich jest zwrócony w tę samą stronę. No chyba, że księżyc mocniej oświetla okolicę niż ognisko.
Następny fenomen to woda. Wpadające do niej przedmioty wywołują plusknięcia z wyrzuceniem do góry tysięcy kropli i powstawanie kół na tafli wody. Poza tym, gdy zabity człowiek znajdzie się w wodzie, jego ciało będzie powoli tonąć, poczym osiądzie na dnie pozostając nadal widoczne. Wszystko to jednak blednie, gdy spostrzeżemy, iż np. podtopiony obiekt znajdujący się częściowo pod wodą jest przez nią raz zakrywany, raz odkrywany –można zaobserwować starannie symulowany ruch fal.
Efekty eksplozji to prawdziwy majstersztyk: kłęby dymu, ogień, latające odłamki, wylatujący w powietrze ludzie, pękające szyby, walące się ściany... wszystko tak jak powinno podczas wybuchu być.
Takich pociągów próżno szukać nawet w typowo Railroad Tycoonowych produkcjach
Dbałość o szczegóły nie ominęła także budynków. Przeźroczyste szyby, ładne tekstury, wypracowana architektura i spora ilość detali wpływają na wspaniały efekt końcowy wyglądu zabudowań. Na screenie poniżej widnieje także dopełniający wszystko, powiewający w nadzwyczaj naturalny sposób wiatromierz.
A teraz kilka akcentów wiejskich. Podwórko z przechadzającymi się przed stodołą kurami, które można oczywiście unieszkodliwić. Jeden strzał i niewinne zwierze nie tylko straci swój binarny żywot, ale efektownie wyrzuca z siebie trochę krwi i „sypie” pierzem (brutalna scena, ale jakże prawdziwa, podobnie zresztą można zrobić z ludźmi :).
„Wsi spokojna, wsi wesoła”. W stodole czołgi, nad chatką żelazny ptak, no i oczywiście wspaniała przyroda. Jak widzicie, zafascynowany jestem tymi samolotami :).
Przyroda w Soldiers wygląda wspaniale. Poruszające się na wietrze drzewa i trawy, pływające po wodzie roślinki, odbijające się w wodzie niebo: cud, miód, delicious.
Gra co najważniejsze nie przeraża wymaganiami systemowymi (na moim AthlonieXP 1700+, 256 DDR i Radeon 9500 program śmiga bez większych problemów), co nie znaczy oczywiście, że przy bardziej skomplikowanych wybuchach słabszy procesor nie może się „przyciąć”.
No i to byłoby chyba na tyle, gra oferuje oczywiście wiele innych smaczków graficznych, jednak te wymienione powyżej zrobiły na mnie największe wrażenie (ach, te samoloty :)) i jako pierwsze rzuciły mi się w oczy. O kwestię oprawy wizualnej oczywiście nieraz jeszcze zahaczymy w kolejnych odcinkach „żołnierskiej przygody z Soldiers” (przyjrzymy się m.in. żołnierzom oraz pojazdom).
Daniel „KULL” Sodkiewicz
Zdjęcie konkursowe: