autor: Marcel Mierzicki
Zmiany w studiu Cyberlore
O firmie głośno było ostatnimi czasy z powodu zaangażowania jej do wyprodukowania pierwszej gry firmowanej przez wydawcę słynnego magazynu dla mężczyzn – Playboy: The Mansion. Teraz wieści są o wiele mniej wesołe – w studiu Cyberlore zarządzono sporą redukcję etatów i zmieniono rynek docelowy.
O firmie głośno było ostatnimi czasy z powodu zaangażowania jej do wyprodukowania pierwszej gry firmowanej przez wydawcę słynnego magazynu dla mężczyzn – Playboy: The Mansion. Teraz wieści są o wiele mniej wesołe – w studiu Cyberlore zarządzono sporą redukcję etatów i zmieniono rynek docelowy.
Dwie trzecie pracowników musiało pożegnać się ze swoimi posadami, a dyrektor marketingowy Jay Adan zapowiedział, iż studio wycofuje się z produkowania klasycznych gier komputerowych. Głównym powodem takich działań są problemy finansowe, które są pochodną bankructwa firmy Hip Interactive – była ona wydawcą Playboy: The Mansion w Stanach Zjednoczonych. Drugim powodem jest strata bardzo oczekiwanego kontraktu. W takim przypadku dochody firmy nie będą tak wysokie jak prognozowano.
Cyberlore nie znika jednak z rynku, ale zajmie się produkcją, tzw. „poważnych gier”. Będą to na przykład symulatory przeznaczone dla rządu i wojska, a także projekty dla zamożnych indywidualnych klientów wykonywane na ich specjalne zamówienie. Ten sektor wydaje się zarządowi firmy bardziej pewny i ustabilizowany. Prawdopodobnie ostatnim tytułem Cyberlore jaki trafi do szerokiej publiczności będzie rozszerzenie do Playboy: The Mansion, które według Jay’a Adana jest „mniej więcej skończone”. Na rynku europejskim zostanie wydane przez UbiSoft – w Ameryce jego los jest nadal niepewny w związku ze wspomnianym zamieszaniem z Hip Interactive.
Historia studia Cyberlore jest bogata i sięga początku lat dziewięćdziesiątych. Powstało w 1992 roku, a jego najbardziej znana gra to Majesty. Developerzy wchodzący w jego skład wyprodukowali także wiele dodatków – między innymi do Heroes of Might & Magic II, Warcraft II oraz Mechwarrior 4. Pracowali także nad pierwszym RTSem osadzonym w świecie Star Treka - Star Trek: Borg Assimilator – prace nad tym tytułem zostały jednak wstrzymane.