autor: Marcin Skierski
Zaprezentowano Wii U - następcę Wii z premierą w 2012 roku [news zaktualizowany]
Zgodnie z oczekiwaniami, firma Nintendo na swojej konferencji prasowej podczas targów E3 ujawniła następcę Wii. Nowa konsola występować będzie pod nazwą Wii U, co należy czytać jak „we” i „you”.
Zgodnie z oczekiwaniami, firma Nintendo na swojej konferencji prasowej podczas targów E3 ujawniła następcę Wii. Nowa konsola występować będzie pod nazwą Wii U, co należy czytać jak „we” i „you”.
Co ciekawe, koncern w trakcie trwania prezentacji nie zaprezentował w ogóle samej „skrzynki”, do której będziemy wkładać nośnik z grą (mowa o specjalnych dyskach iDensity o nieznanej, ale „dużej objętości”). Na szczęście do sieci szybko trafiło pierwsze zdjęcie nadchodzącej platformy, które możecie oglądać powyżej. Całość prezentuje się bardzo podobnie do pierwszego Wii, a dokładne wymiary sprzętu równe są ok. 4.5cm wysokości, 17cm szerokości oraz 26.5cm długości.
Nintendo skupiło się na omawianiu kontrolera, który będzie pełnił znacznie bardziej istotną rolę, niż w jakiejkolwiek innej konsoli. Potwierdziły się wcześniejsze doniesienia, jakoby został on wyposażony w dotykowy ekran o wielkości 6.2 cali. Oprócz tego znajdziemy na nim krzyżak, dwie analogowe gałki, tyle samo spustów (ZL/ZR), cztery przyciski funkcyjne oraz przyciski L/R i kilka mniej istotnych, takich jak Start, Select czy Home. Jego wygląd przypomina nieco popularne tablety.
Kontroler znajdzie szerokie rozwiązanie. Wrażenie robi funkcja kontynuowania na nim rozgrywki rozpoczętej wcześniej na telewizorze. Dzięki temu nawet jeśli ktoś zajmie Wam na dłuższą chwilę miejsce przed odbiornikiem, bez problemu dokończycie zabawę na małym ekraniku. Można więc powiedzieć, że Wii U w pewnym sensie łączy cechy konsoli stacjonarnej z przenośną.
Obecność dotykowego ekranu pozwoliło koncernowi na wprowadzenie zaawansowanych narzędzi do rysowania własnych obrazów, czy grania ze znajomymi w proste gry planszowe. Uruchamianie takich prostych aplikacji nie będzie nawet wymagało odpalenia samej konsoli. Całość zostanie wzbogacona o wbudowaną kamerkę, mikrofon, żyroskop, akcelerometr i stylus.
Oczywiście poszczególne produkcje będą mogły w różny sposób wykorzystywać dodatkowy ekranik. Możliwości są ogromne, co pokazały pierwsze filmy pokazowe. Będziemy nim celować w określone punkty na telewizorze, spoglądać na akcję z innego punktu widzenia, przeprowadzać wideo konferencje, synchronizować go z Wii Balance Board (funkcjonalności Wii Fit dostępne bez włączania konsoli), czy wyświetlać na nim dodatkowe informacje.
Zastanawia Was zapewne, jaka będzie moc nowego urządzenia Nintendo? Konkretów nie znamy, ale ujawnione filmy wskazują na to, że mamy do czynienia ze sprzętem o podobnych możliwościach technologicznych, jak PlayStation 3 oraz Xbox 360. Raczej nie ma mowy o przeskoczeniu tych platform, a niektóre z zaprezentowanych gier póki co prezentowały się nawet słabiej niż na konsolach Sony i Microsoftu. Dla wielu osób najważniejsza będzie jednak informacja o obsłudze rozdzielczości HD, maksymalnie do pułapu 1080p. Jedynie sześciocalowy ekranik kontrolera nie działa w HD.
Swoje wsparcie dla Wii U już teraz zapowiedziało wielu znaczących deweloperów, w tym Electronic Arts. Wśród zapowiedzianych tytułów pojawiły się następujące pozycje: Darksiders 2, Batman: Arkham City, Aliens: Colonial Marines, Tom Clancy’s Ghost Recon: Online, Metro: Last Light, Ninja Gaiden 3: Razor Edge, czy nowe odsłony serii Tekken, Assassin’s Creed i DiRT. Potwierdzono też wsteczną kompatybilność z grami i akcesoriami na pierwsze Wii.
Wii U zadebiutuje na rynku w przyszłym roku. Redakcja serwisu Kotaku donosi, że nastąpi to nie wcześniej niż w drugim kwartale 2012 roku, choć bardziej prawdopodobna jest jego końcówka. Póki co, nieznana pozostaje cena konsoli, podobnie jak wiele innych szczegółów, o których będziemy dowiadywać się w przyszłości. Tymczasem jeszcze dzisiaj na naszych łamach pojawi się obszerna relacja z konferencji Nintendo, gdzie dowiedzie się reszty ujawnionych szczegółów na temat Wii U.
UAKTUALNIENIE: Firma IBM ogłosiła, że dostarczy swój własny, wielordzeniowy procesor dla Wii U. Mowa o chipie o technologii 45nm i wbudowanej pamięci DRAM, który jest opracowywany w placówce IBM zlokalizowanej w Nowym Jorku. Tymczasem jak donosi AMD, za grafikę w nowej konsoli odpowiadać będzie bliżej niesprecyzowana karta z serii Radeon HD.