autor: Szymon Liebert
Zapowiedziano PlayStation 4 - relacja z PlayStation Meeting
W Nowym Jorku o północy naszego czasu rozpoczęła się impreza PlayStation Meeting, na której poznaliśmy pierwsze informacje na temat PlayStation 4. Wiadomość aktualizowana jest na bieżąco.
02:05, 21 lutego 2013: I to wszystko! Konferencję zakończył slajd z informacją: „PlayStation 4. Premiera okresie świątecznym 2013”. Dziwna sprawa, że daty premiery nie podano podczas samych wystąpień. Nie pokazano też fizycznej konsoli. Tak czy inaczej, emocji nie brakowało. Dziękuję za uwagę!
02:02, 21 lutego 2013: Eric Hirshberg z Activision ma swoje kilka minut! Firma ma zamiar wspierać konsolę wieloma dużymi tytułami. Jednym z nich przygotuje oczywiście Bungie – chodzi o ujawnione tydzień temu Destiny, strzelankę z elementami MMO. Na PlayStation Meeting studio przywiozło krótkie fragmenty rozgrywki. Wygląda to mniej więcej tak:
Destiny jest tak dużym projektem, że potrzeba aż 4 deweloperów, aby zaprezentować grę! Panowie ujawnili, że w dniu premiery gra będzie dostępna na PlayStation 3 i PlayStation 4. Konsole Sony otrzymają też specjalną zawartość. Niestety, nie powiedziano jaką.
01:58, 21 lutego 2013: Chris Metzen z Blizzard Entertainment wnosi odrobinę humoru: „Pewnie się zastanawiacie, czemu taki pecetowy beton psuje imprezę Sony?”. „Podjęliśmy współpracę z Sony, aby przejąć kontrolę nad światem” – żartuje Metzen. Żarty, żartami, ale zapowiedź jest mocna: „Diablo III pojawi się na PlayStation 4 oraz PlayStation 3”! Podobno grywalna wersja już istnieje. Posiadacze konsol otrzymają dodatkowy czteroosobowy tryb kooperacji na podzielonym ekranie. Więcej informacji poznamy podobno na imprezie PAX East.
01:52, 21 lutego 2013: Zmiana warty, na scenie jest już Yves Guillemot, szef Ubisoftu, który zapewnia, że PlayStation 4 da nam niewyobrażalne możliwości. Guillemot zaprasza na scenę kolegę odpowiedzialnego za pewną grę. Chyba wiecie sami, o jaki tytuł chodzi:
Ubisoft pokazał nowe demo Watch Dogs, rozegrane na żywo (nawiasem mówiąc, Guillemot określił ten tytuł „next-genowym”). Materiał zawiera krótkie wprowadzenie fabularne. Szybko przenosimy się jednak na ulicę miasta. To wciąż ten sam Watch Dogs, którego znamy z pierwszej prezentacji. Ze świetnymi animacjami, bogatym otoczeniem i możliwościami hakowania różnych obiektów.
W demie bohater wybiera pieniądze z bankomatu, po czy kieruje się na pomoc kobiecie, prześladowanej przez pewnego mężczyznę. Rozpoczyna się szalony pościg przez sklepy i alejki. Postać zatrzymuje oprycha dzięki szybkiemu hakowaniu – dosłownie w locie. Namierza go policja. Radiowozy udaje się powstrzymać dzięki kolejnym sztuczkom hakerskim i sprawnej obsłudze broni palnej. Uciekając haker zatrzymuje pociąg, aby dostać się na jego dach – namierzony przez kamerę zdaje sobie sprawę, że sam jest hakowany.
01:43, 21 lutego 2013: A teraz… firma Square-Enix, reprezentowana przez Yoshihisa Hashimoto. Hashimoto wyjaśnia, że pokaże animację, która hula na PlayStation 4. Film korzysta z technologii Luminous Engine. To słynne demo technologiczne, jakie wypuszczono do sieci parę miesięcy temu. Imponująca animacja w stylu Final Fantasy działa na nowej konsoli Sony bez zarzutu, ale nie wywołuje szału – w końcu widzieliśmy ją jakiś czas temu. Hashimoto zapewnia, że PlayStation 4 to świetna maszyna z perspektywy deweloperów. „To marzenie dewelopera”.
A może jakaś zapowiedź? Pojawia się Shinji Hashimoto, szef marki Final Fantasy. Jednak nie… pan Hashimoto powiedział, że Square-Enix szykuje się do produkcji następnego Final Fantasy i zachęcił do pojawienia się na targach E3 2013.
01:35, 21 lutego 2013: Pierwszym partnerem Sony jest Capcom, którego reprezentuje Yoshinori Ono (Street Fighter). Ono wspomina poprzednie konsole PlayStation i dokonania swojej firmy. Pod kątem PlayStation 4 Capcom szykuje nowy silnik o nazwie kodowej Panta Rhei.
W ramach demonstracji pokazano próbkę nowej marki o roboczym tytule Deep Down. Wygląda na to, że to tytuł fantasy – są wojownicy uzbrojeni w miecze, smoki, mroczne jaskinie (skojarzenia z Dark Souls, Dragon’s Dogma i Monster Hunter). Bohaterowie walczą z bestią. Postać nie radzi sobie najlepiej więc wysyła wiadomość o pomoc przez usługę społecznościową.
01:30, 21 lutego 2013: House z Sony wraca na scenę i przekonuje, że PlayStation 4 będą wspierać dosłownie wszyscy liczący się wydawcy. Sprawdźcie sami.
01:27, 21 lutego 2013: Alex Evans z Media Molecule szuka sposobu na pokonanie polygonów, aby dać graczom lepsze narzędzia do dawania upustu ich kreatywności i „nagrywania własnych marzeń”. Odpowiedzią po wielu miesiącach poszukiwań jest… PlayStation Move. „Drogi PlayStation Move, przepraszamy, że zabrało nam to tyle czasu”.
Bawiąc się tym kontrolerem studio tworzyło setki wirtualnych rzeźb, wykonanych przy pomocy Move’a. Ruchowy kontroler pozwoli wyrzeźbić całe modele, poziomy, gry i po prostu to, co podpowiada wyobraźnia. Na dowód twórcy pokazują krótką animację, podobno nagraną w całości na żywo przy pomocy Move’a. To coś kojarzącego się z sympatycznym teatrzykiem kukiełek. „PlayStation 4 – konsola kreatywna” – zapewnia Media Molecule.
01:19, 21 lutego 2013: Sony przechodzi do kolejnych materiałów – tym razem nie będą to konkretne gry, a raczej koncepcje. Pierwszą z nich omawia David Cage’a z Quantic Dreams (Heavy Rain). Cage mówi o tym, czego oczekuje od gier – wciąż interesują go przede wszystkim emocje. Ale kwestie technologiczne też są ważne, co pokazuje poniższy wykres.
Na PlayStation 4 polygonów będzie jeszcze więcej – Cage pokazuje przedsmak tego, na co możemy liczyć. Przykładem jest… model twarzy starszego człowieka. „Teraz ogranicza nas tylko kreatywność” – zapewnia Cage. Jego zdaniem za pomocą samej grafiki – na przykład oczu postaci - można przekazać wiele emocji.
01:13, 21 lutego 2013: Na scenę wraca przedstawiciel Sony, który zapewnia, że firma będzie wspierała twórców niezależnych, a PlayStation 4 stanie się najbardziej otwartą z konsol. Dowodem jest obecność Jonathana Blowa (Braid), który zapowiedział konsolą wersję The Witness, gry tworzonej od paru lat na komputery PC i Mac. Blow tłumaczy, że The Witness będzie grą bez wypełniaczy – mówimy o około 25 godzinach rozgrywki. Blow nie wykluczył, że The Witness trafi w późniejszym terminie na inne platformy konsolowe i pokazał pierwszy zwiastun gry. Wygląda obłędnie!
01:08, 21 lutego 2013: „Nasze bezpieczeństwo ma cenę. Naszą wolność” – zajawia nową grę Nate Fox z Sucker Punch, mówiąc o tym, że nasze życia są monitorowane w każdy możliwy sposób. To zupełnie nowy tytuł, klimatycznie kojarzący się z Watch Dogs. Czy aby na pewno zupełnie nowy?
W prezentacji oglądamy strażników monitorujących okolicę za pośrednictwem kamer. Grupa żołnierzy wkracza do akcji, aby przechwycić tajemnicy cel – postać, która najwyraźniej przeistacza się w żywy płomień. Piroman wysadza w powietrze opancerzoną furgonetkę i w końcu się ujawnia. A gra nosi tytuł inFamous: Second Son!
01:02, 21 lutego 2013: Szybka zmiana klimatów. Evolution Studios zapowiada grę Driveclub, w której zasiądziemy za kierownicami najlepszych samochodów, aby ścigać się w najciekawszych miejscach na Ziemi. Główną atrakcją gry ma być uczestnictwo w klubach samochodowych i jeżdżenie „drużynowe”. W zarysie przypomina to rozbudowanego Autologa – serwis społęcznościowy. Gracze będą nawzajem tworzyć dla siebie wyzwania.
Sama gra ma cechować się niewyobrażalnie szczegółowymi samochodami. Przedstawiciel Evolution opisuje dziesiątki detali, o jakie zadbano podczas pracy nad nimi. Jedną z głównych atrakcji będzie fakt, że dostaniemy pełnoprawne doświadczenie pierwszoosobowe – widzimy gracza zamykającego bagażnik i wsiadającego do samochodu.
00:55, 21 lutego 2013: Bohater rzuca się na latający transportowiec wroga i łapie się liny. W trakcie lotu strzela do wrogów. W finale wysadza statek w powietrze i ląduje na dachu. Pojawiają się inni wrogowie – prezentacja się kończy, ale to nie wszystko. Osoba na scenie wciska przycisk „share”, aby podzielić się materiałem.
00:53, 21 lutego 2013: Sielankowa przechadzka bohatera, który wylądował z oddziałem w mieście, szybko zamienia się w piekło. Na horyzoncie widać wielką eksplozję. Postać podnosi się z ziemi i widzi brutalną scenę. Okazuje się, że miasto zaatakowani Hellghaści. Rozpoczyna się regularna batalia. Piękne animacje postaci i efekty specjalne.
00:50, 21 lutego 2013: Guerrila Games na scenie! Nowa gra studia to… Killzone: Shadow Fall! Oglądamy imponującą scenę przelotu nad futurystycznym miastem Vekta. Świetne wykorzystanie światła i odbić – wszystko się mieni. Zupełnie inna kolorystyka niż w poprzednich odsłonach Killzone!
00:47, 21 lutego 2013: Miejsce Perry’ego zajął Michael Denny z SCE Worldwide Studios. Czas na gry!
00:45, 21 lutego 2013: Pokazano film, na którym o PlayStation 4 wypowiada się paru znanych deweloperów. Tim Schafer, David Cage, Shuhei Yoshida, Randy Pitchford mówią o wspomnianych założeniach, jakie przyświecają konsoli.
00:40, 21 lutego 2013: Perry snuje wizję przyszłości, w której dzięki Gaikai w gry z każdej konsoli PlayStation będzie można grać na dowolnym urządzeniu. „Wszystko, wszędzie” – to jedno z haseł reklamujących PlayStation 4. Kolejne etapy Gaikai będą aktywowane z czasem.
00:39, 21 lutego 2013: W architekturę PlayStation 4 wbudowano także funkcję „remote play”, z której skorzystają posiadacze PlayStation Vita i nie tylko. Opcja oczywiście pozwoli grać w gry z PlayStation 4 na PlayStation Vita. Perry zapewnia, że celem jest dostosowanie do tej funkcji każdego tytułu. Technologia Gaikai pozwoliła poprawić cały proces – będzie on działał lepiej i bez opóźnień. Sony pracuje także z partnerami typu Netflix i innymi dostawcami zawartości (szczegóły poznamy w innym terminie).
00:36, 21 lutego 2013: Na scenie pojawił się David Perry, twórca Gaikai. Perry tłumaczy jak jego platforma zostanie wykorzystana na PlayStation 4. Dzięki niej będziemy mogli z miejsca wypróbować grę, na jaką trafimy w PlayStation Store – oczywiście grając w chmurze. Co więcej, system może przewidzieć, jaką grę zechcemy kupić i ściągnąć ją zawczasu.
Kolejną ciekawą funkcją jest możliwość oglądania gier innych graczy za pośrednictwem streamów. Obserwując inną grającą osobę będzie można wchodzić z nią w interakcję, aby np. poprosić o pomoc. Deweloperzy otrzymają narzędzia, które pozwolą wykorzystać funkcję streamowania na różne sposoby. Streamować będzie można za pośrednictwem serwisu Ustream.
00:27, 21 lutego 2013: Kolejną ważną kwestią jest aspekt społecznościowy. Na PlayStation 4 będzie można z łatwością podzielić się tym, co robimy – obrazkiem, a nawet rozgrywką, przy pomocy przycisku „share” na padzie. PlayStation Network to także więcej interakcji ze znajomymi, przy jednoczesnej integracji z wieloma urządzeniami (tabletami, smartfornami, PlayStation Vita). Za pośrednictwem telefonu będzie można wyzwać kogoś na pojedynek. PlayStation 4 pozwoli także na sporą dowolność w zakresie dostosowania ustawień konsoli.
00:25, 21 lutego 2013: Projektując konsolę Sony kierowało się paroma hasłami. Pierwsze z nich to prostota. Konsola otrzyma parę dodatków, które pozwolą łatwiej korzystać z zawartości: np. możliwość rozpoczęcia gry po ściągnięciu tylko części plików i ściągania kolejnych plików już podczas gry. Inną funkcją jest coś, co można nazwać stanem czuwania – konsola wyłączy się, ale stan gry zostanie zapisany w pamięci. Ma to gwarantować możliwość wrócenia do gry w sekundę.
00:23, 21 lutego 2013: Pokazano nową grę Knack, której przewodzi sam Cerny. Deweloperem jest Japan Studio. Animowana grafika, futurystyczny świat. Bohaterem jest potworek, który potrafi powiększać swoje rozmiary. Istota zmierzy się z goblinami zagrażającymi ludzkości.
00:19, 21 lutego 2013: Cerny pokazał po raz pierwszy kontroler Dual Shock 4. Zgodnie z plotkami ma panel dotykowy, przycisk „share”, wejście słuchawkowe, oraz „light bar”, dzięki któremu konsola może wykryć położenie pada (przy pomocy dodatkowej kamery stereo). Prezentacja kontrolera odbyła się na demie technologicznym Unreal Engine 4.
00:17, 21 lutego 2013: Projektując konsolę Sony postawiło sobie kilka celów. Pierwszym z nich było to, aby nic nie stało między platformą, a graczem. Drugą ważną rzeczą było zadbanie o elementy online. Trzeci filar to dostosowanie się do deweloperów gier.
Bardzo ogólna specyfikacja konsoli to: procesor X86, podrasowany pecetowy procesor graficzny, 8 GB pamięci operacyjnej, dysk twardy – wszystko to oparte na architekturze „podrasowanego” peceta.
00:14, 21 lutego 2013: Czołowym architektem PlayStation 4 jest Mark Cerny. Właśnie pojawił się na scenie. Cerny pracował nad nią od 5 lat, zastanawiając się jak ułatwić życie deweloperom i jednocześnie dostarczyć graczom nowych atrakcji.
00:10, 21 lutego 2013: Padło to zdanie, na które czekaliśmy: następna platforma Sony to PlayStation 4. Podstawą tej konsoli będzie dostęp do jej zawartości z różnych urządzeń, opcje społecznościowe, wyjście poza typowe rozumienie konsoli. PlayStation 4 ma dać deweloperom możliwości korzystania z nowych modeli finansowych – epizodów, free-to-play, itp.
00:08, 21 lutego 2013: „Kiedyś my zmieniliśmy graczy, teraz to oni zmieniają nas” – mówi House. „Dziś zobaczycie fragment przyszłości grania”.
00:07, 21 lutego 2013: House wspomina o PlayStation Vita i obiecuje, że w tym roku Sony pokaże potencjał tej konsoli – więcej dowiemy się w nadchodzących miesiącach. Rozwinięciu ulegnie także platforma PlayStation Mobile.
00:06, 21 lutego 2013: „Dziś pokażemy jak wzmocnimy ekosystem PlayStation za pośrednictwem sprzętu, gier i usług” – zapewnia House. „Pokażemy system, w którym w centrum jest gracz”.
00:05, 21 lutego 2013: Konferencję rozpoczęto od montażu wideo, w którym mieszają się fragmenty najpopularniejszych gier z PlayStation z ujęciami graczy. Na scenie pojawił się Andrew House.
23:58, 20 lutego 2013: Lada moment się zacznie. Gotowi?
23:48, 20 lutego 2013: Mniej niż 15 minut zostało do startu konferencji. Dziennikarze rozsiadają się na swoich miejscach. Na Streamie wciąż nie widać nic konkretnego, ale wkrótce powinno się to zmienić.
23:42, 20 lutego 2013: Stream powoli się rozkręca – na razie leci na nim zapętlona animacja ze zwiastuna PlayStation Meeting (bez dźwięku). Miejmy nadzieję, że łącza wytrzymają.
23:35, 20 lutego 2013: Na oficjalnym koncie twitterowym PlayStation potwierdzono, że PlayStation Meeting wystartuje za 30 minut. Ostatni moment, żeby zaopatrzyć się w popcorn. Osoby, które są na miejscu donoszą, że na scenie widziano Jacka Trettona, szefa Sony Computer Entertainment of America.
23:15, 20 lutego 2013: Za trzy kwadranse się zacznie. Ciekawe, czy podczas konferencji zobaczymy próbkę nowych silników graficznych. Dzisiaj na przykład wyciekły obrazki z rzekomego nowego dema Unreal Engine 4, tworzonego oczywiście przez Epic Games.
23:00, 20 lutego 2013: Została godzinka. Serwis Polygon donosi, że jednym z prezenterów podczas PlayStation Meeting będzie Nate Fox, producent z Sucker Punch. Studio znamy z dwóch serii: inFamous oraz Sly Cooper. Czyżby któraś z nich miała doczekać się kontynuacji?
22:45, 20 lutego 2013: Jak bardzo gracze ze świata ekscytują się dzisiejszym wydarzeniem? Prosty przykład: popularne forum NeoGAF właśnie przeżywa ciężkie chwile, bo po prostu pęka w szwach. Aktualnie buszuje po nim w porywach… 12 tysięcy osób. W serwerowni musi wrzeć!
22:35, 20 lutego 2013: Czarna koperta a w niej… oficjalna wejściówka na imprezę PlayStation Meeting, którą przed chwilą odebrał Sathorn. Sathorn, pilnuj jej jak oka w głowie!
22:30, 20 lutego 2013: Półtorej godziny do imprezy! Najbardziej zagorzałym zwolennikom marki PlayStation przypominamy, że transmisję z PlayStation Meeting będzie można obejrzeć także w… PlayStation Home, wirtualnym świecie dostępnym na PlayStation 3. Zaletą tego kanału niewątpliwie jest to, że na miejscu spotkają się fani koncernu.
22:02, 20 lutego 2013: Do rozpoczęcia PlayStation Meeting zostały tylko 2 godziny, a Hideo Kojima publikuje zdjęcia z Madrytu, gdzie promuje Metal Gear Rising: Revengeance. Jak widać, najwyraźniej zabraknie go na imprezie Sony. Przypominamy, że jednym z pierwszych i zarazem głośniejszych tytułów ekskluzywnych na PlayStation 3 był Metal Gear Solid 4.
21:21, 20 lutego 2013: Serwis Gamer.nl dokopał się we wnioskach o zarejestrowanie znaków towarowych, które złożyła firma Sony 13 lutego tego roku w Amerykańskim rzędzie patentowym (USPTO), że jednym z nich jest marka Drive Club od studia Evolution Studios. Czy za niecałe 3 godziny poznamy nową grę twórców Motorstorma?
21:15, 20 lutego 2013: Tak na serio, to musi być next-gen! Jeżeli Sony nie zapowie za niecałe 3 godziny następcy PlayStation 3, to jęk zawodu graczy z całego świata będzie słychać z kosmosu.
21:14, 20 lutego 2013: Czarna wizja G40sta: Najważniejszą informacją PlayStation Meeting może być zapowiedź pojawienia sie na PlayStation 3 niezwykle popularnej wśród graczy serii Farming Simulator. Obsługa kontrolera Move zostanie rozszerzona o funkcję szpadla i motyki.
19:44, 20 lutego 2013: Plotki przedkonferencyjne: Podobno Sony trzyma w rękawie jeszcze jednego asa dla PlayStation 3. W 2013 ma się pojawić niezapowiedziana jeszcze produkcja z wewnętrznego studia, przeznaczona dla graczy hardkorowych.
19:16, 20 lutego 2013: W Nowym Jorku jest chłodno, ale słonecznie. Napotkani przechodnie mamroczą pod nosem, próbując wyprorokować co dokładnie dzisiaj ogłosi Sony i jaka będzie przyszłość PlayStation… Jeszcze kilka godzin… /Sathorn
18:42, 20 lutego 2013: W redakcji myśleliśmy nad najczarniejszymi scenariuszami jutrzejszej konferencji, oto mroczna wizja Verminusa: Sony zapowiada konsolę PS Vita Slim, oraz 2 nowe ekskluzywne tytuły: Smart As... Kim Kardashian na Vitę oraz DanceStar: One Direction na PS3.
18:10, 20 lutego 2013: A tak Sony wspomina ewolucję marki PlayStation:
18:06, 20 lutego 2013: Przypominamy, że PS3 miało swoją premierę w Japonii 10 listopada 2006 roku, wśród tytułów startowych można wymienić m.in. Resistance: Fall of Man, Genji: Days of the Blade czy Ridge Racer 7, Amerykanie PlayStation 3 otrzymali tydzień później. Do europy konsola trafiła dopiero 23 marca 2007 roku, do tytułów startowych dołączył m.in. Motorstorm, przy którym swego czasu naprawdę świetnie się w redakcji bawiliśmy. W dniu europejskiej premiery PS3 trafiła również do naszego kraju w sugerowanej cenie 2399 zł, a pudełkowe tytuły startowe dystrybuowane przez Sony kosztowały 239 zł. Czy przy nowej konsoli również powtórzą się scenariusze z premierami? Czy dzisiaj poznamy sugerowane ceny konsoli? Jeżeli wierzyć plotkom, na tę informacje będziemy musieli poczekać do targów E3.
18:03, 20 lutego 2013: Ilość plotek o PlayStation 4, które docierały do nas w ostatnich dniach jest niepoliczalna, w oczekiwaniu na konferencje możecie zapoznać się z najświeższymi z nich, które z nich okażą się prawdziwe?
18:01, 20 lutego 2013: Napięcie rośnie, do startu konferencji pozostało niecałe sześć godzin. W Nowym Jorku gdzie odbywa impreza jest nasz wysłannik Kamil Ostrowski (Sathorn), mamy nadzieję że uda mu się zdobyć jakieś dodatkowe informacje prosto ze źródła.