autor: Aleksander Kaczmarek
Z ilu rdzeni procesora korzystają Assassin's Creed 2 i inne nowe gry
To pytanie często zadają sobie komputerowi gracze planujący wymianę lub modernizację podzespołów swojego peceta. Redakcja zaprzyjaźnionego serwisu nvision.pl pokusiła się o obszerny test, w którym sprawdziła w jakim stopniu zastosowanie 4- a nawet 6-rdzeniowych jednostek centralnych wpływa na wydajność takich gier jak Assassin's Creed 2, Colin McRae: DIRT 2, Far Cry 2 czy Empire: Total War.
To pytanie często zadają sobie komputerowi gracze planujący wymianę lub modernizację podzespołów swojego peceta. Redakcja zaprzyjaźnionego serwisu nvision.pl pokusiła się o obszerny test, w którym sprawdziła w jakim stopniu zastosowanie 4- a nawet 6-rdzeniowych jednostek centralnych wpływa na wydajność takich gier jak Assassin's Creed 2, Colin McRae: DIRT 2, Far Cry 2 czy Empire: Total War.
Obiegowa opinia głosi, że - wbrew temu co twierdzą producenci procesorów i deweloperzy gier - z najnowszymi grami wciąż lepiej radzą sobie wydajne jednostki 2-rdzeniowe niż znacznie droższe 4- a nawet 6-rdzeniowe. Radosław Stanisławski i Tomasz Niechaj z nvision.pl postanowili zweryfikować ten mit.
Czy 3, 4, 5 a nawet 6-ty rdzeń procesora są przeciętnemu pecetowemu graczowi potrzebne?
W przeciwieństwie do wielu podobnych testów nie podzielili jednak procesorów ze względu na półki cenowe, ale porównali jednostki o tej samej architekturze, różniące się jedynie liczbą rdzeni. Pod lupę trafiły popularne procesory z rodzin: Athlon II, Phenom II, Core 2 Duo oraz Core 2 Quad a także Core i5 i Core i7.
Testowy zestaw wyposażony został w kartę graficzną Gigabyte Radeon HD 5870 SuperOverClocked 1 GB, dwie kości pamięci Kingston 2 GB DDR3-1600 CL7 KHX, dysk twardy Kingston SSDNow V+ 512 GB SNVP325-S2/512GB, zasilacz PC Power & Cooling Silencer 750 W oraz monitor IYAMA ProLite E2407HDS. Wykorzystano również trzy modele płyt głównych firmy Asus: Crosshair IV (gniazdo AM3), P5Q3 Deluxe (gniazdo LGA775) i P7H55D-M (gniazdo LGA1156). Cały zestaw pracował pod kontrolą systemu Windows 7.
Do testów wybrano 17 względnie nowych, wymagających gier: Assassin's Creed, Assassin's Creed II, Battlefield: Bad Company 2, Call of Duty: Modern Warfare 2, Crysis, Crysis: Warhead, Colin Mcrae: DiRT 2, Empire: Total War, Far Cry 2, GTA IV, Left 4 Dead 2, Lost Planet 2, Need for Speed SHIFT, Race Driver GRID, S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci, Unreal Tournament III i World in Conflict.
Choć testy udowodniły, że większość współczesnych gier wciąż nie wykorzystuje w pełni technologii wielowątkowości (multithreading), autorzy nie mają wątpliwości, że jest to kierunek przyszłościowy. Szczegółowych wniosków nie będziemy zdradzać, zachęcając Was do zapoznania się z wynikami testów. Planującym zakup nowego procesora dadzą one sporo do myślenia.