Youtuber zrewolucjonizował system chłodzenia PC używając drukarki 3D
Na YouTube opublikowano interesujący materiał, w którym prowadzący ulepsza układ chłodzenia w swoim PC, za pomocą drukarki 3D. Rezultaty są imponujące.
Prowadzący kanał Optimum Tech przedwczoraj opublikował film na YouTube o chwytliwym tytule "I fixed PC cooling". Zainspirowany customowym rozwiązaniem zastosowanym w jego aucie, postanowił podreperować system chłodzenia w swoim komputerze do gier.
W Audi RS3 wykonano dodatkową cześć z włókna węglowego, dzięki której doprowadzono więcej powietrza do turbo. Optimum za pomocą drukarki 3D usprawnił wloty powietrza w swoim PC, na wzór rozwiązania zastosowanego w Audi.
Mając do dyspozycji program Fusion 360, do modelowania w 3D, zaprojektował dwie dodatkowe części uzupełniające system chłodzenia. Sam Optimum przyznaje, że przedsięwzięcie było nie lada wyczynem, ponieważ nie miał doświadczenia w projektowaniu tak dużych elementów. Skorzystał z wielu tutoriali na temat budowy silników oraz tworzenia kolektorów dolotowych i wydechowych. Sam projekt musiał być niezwykle precyzyjny, możliwie co do milimetra.
Komponenty komputera, na którym przeprowadzono test, to: obudowa mid-tower NZXT H5, GPU RTX 4090, wentylator Deepcool Assassin IV oraz procesor Intel i9 13900K.
Optimum opracował dwa customowe elementy chłodzenia. Pierwszy przepływ zamocowany został do wentylatora CPU i miał za zadanie kierować chłodne powietrze wprost do radiatora. Drugi, nieco zakrzywiony element, został zamontowany pod GPU i miał odprowadzać nagromadzone gorące powietrze na zewnątrz obudowy.
Do projektu posłużono się drukarką 3D BAMBU LAB X1 – CARBON, a sama realizacja druku trwała zaledwie 6 godzin i 30 minut.
Efekty testu
Custom został przetestowany na Cyberpunk 2077 w ustawieniach 4K RT Ultra.
GPU bez dodatków osiągało 75°C, a wentylatory aż 1000 obrotów na minutę. Prowadzący zapewnił, że po wprowadzeniu dodatkowych elementów, empirycznie czuć wielką różnicę w cyrkulacji powietrza. Potwierdził to również konkretnymi wykresami:
Niestety, poprawę odnotowano tylko na GPU, w przeciwieństwie do CPU. Zaobserwowano brak oczekiwanego rezultatu, zarówno przy grze jak i renderowaniu. Chłodnica procesora nadal adaptowała ciepło generowane przez GPU.
Dlatego Optimum pokusił się o dodatkowe usprawnienia. Wymienił pozostałe dwa wentylatory w obudowie oraz wyregulował ich prędkości:
Przełożyło się to na ponowny wzrost temperatury GPU o 2°C. Prowadzący skwitował, że jest to „godny kompromis”.
Podsumowując swój materiał, Optimum zasugerował producentom obudów do PC, że powinni bardziej skupić się na zaplanowaniu cyrkulacji powietrza lub stosować siatki, zamiast nieprzewiewnych materiałów.