autor: bachehe
YouTube w odwrocie? Tik Tok przejmuje prowadzenie
TikTok wzmacnia swoją pozycję, a platformy z treściami wideo są na fali. Najnowszy raport wskazuje, jak zmienia się rynek aplikacji mobilnych.
Według najnowszego raportu App Annie, TikTok jest najpopularniejszą aplikacją w systemach iOS i Android, wyprzedził także serwis YouTube pod względem średniego czasu oglądania materiałów w USA i w Wielkiej Brytanii. Nie uwzględniano tutaj jednak całkowitego czasu spędzonego w obu aplikacjach, ze względu na fakt, że YouTube posiada ponad dwa miliardy użytkowników, a TikTok "zaledwie" 700 milionów.
Za początek rynku mobilnego uważa się 1993 rok, w którym IBM zaprezentował pierwszy smartfon, w którym znajdowały się aplikacje mobilne, m.in. kalkulator, kalendarz czy też książka adresowa. Mało kto wówczas spodziewał się, że 28 lat później będzie w nim partycypować każdy, kto jest posiadaczem smartfona i innych urządzeń przenośnych. Lecz nawet teraz niewielu z nas zdaje sobie sprawę, jak ogromne liczby generuje ten rynek.
Od początku 2021 roku użytkownicy ściągnęli ponad 74 mld aplikacji.
Nieustannie rosnący popyt na aplikacje mobilne przyciąga nowych twórców i inwestorów. W 2021 roku na zakup aplikacji i związane z nimi mikropłatności przeznaczono $22.2 mld.
Przeciętny użytkownik w ciągu dnia spędza przy aplikacjach mobilnych ponad 4 godziny. Gdyby zestawić liczby wszystkich użytkowników, dowiemy się, że w H1 2021 spędzono łącznie 740 mld godzin na urządzeniach mobilnych. Jest to 30% wzrost, w porównaniu do H1 2018.
Tiktok jest z pewnością fenomenem na rynku aplikacji mobilnych, o czym wspominaliśmy tutaj. W styczniu 2021 roku został pobrany 62mln razy, w lutym 56mln i w marcu – 58mln.
Jak wypada średnia ilość godzin użytkowników spędzonych na Tiktoku i na YouTubie? W Ameryce i w Wielkiej Brytani króluje Tiktok. Największą różnicę jednak jesteśmy w stanie zobaczyć w Japoni i Korei Południowej, gdzie to YouTube przyciąga na niemal trzykrotnie dłużej.
Wraz z kolejnymi latami, powstają kolejne aplikacje, które zaskakują rynek. Od roku 2012 nieustannie króluje Facebook, YouTube, Instagram, Facebook Messegner i WhatsApp. Ciekawym natomiast jest fakt, że Facebook i Messenger są w ewidentnym odwrocie w pierwszej połowie 2021.
Niewiele różni się zestawienie aplikacji, na których użytkownicy spędzają najwięcej godzin. W 2021 króluje YouTube i Facebook.
Pokonanie takich gigantów jak Facebook, Instagram czy YouTube w jakiejkolwiek kategorii jest niezwykle trudne, jednak przykład TikToka pokazuje, że rynek aplikacji mobilnych jest bardzo płynny i w odpowiednich warunkach nowa aplikacja może szybko rozrosnąć się do poziomu, w którym będzie w stanie konkurować jak równy z równym z serwisami, które funkcjonują od ponad dekady. Od kilku lat wzrasta popularność platform oferujących treści wideo. Co będzie następne? Czas pokaże.