autor: Aleksander Kaczmarek
Wyniki badań Samsunga – Polacy kochają gry wideo
Blisko połowa Polaków pomiędzy 27. a 35. rokiem życia poświęca co najmniej godzinę dziennie na gry wideo. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie firmy Samsung Electronics Polska.
Z okazji zbliżającego się krajowego finału World Cyber Games 2012, firma Samsung Electronics Polska postanowiła zbadać profil demograficzny polskich graczy. Opublikowane dziś wyniki wskazują wyraźnie, że gry wideo nad Wisłą przestały być domeną nastolatków. Do regularnego grania przyznaje się prawie połowa osób w wieku pomiędzy 27. a 35. rokiem życia, choć zaledwie 14% deklaruje, że na tego typu rozrywkę poświęca więcej niż 20 godzin tygodniowo.
Z okazji zbliżających się krajowych finałów World Cyber Games firma Samsung zleciła badanie profilu demograficznego polskich graczy.
Na laptopie wygodniej?
Nie od dziś wiadomo, że polski rynek gier pecetami stoi. Potwierdzają to również badania przeprowadzone na zlecenie Samsunga. Okazuje się jednak, że gracze wolą grać na laptopach (62% ankietowanych) niż na komputerach stacjonarnych (51%). Z konsol korzysta jedynie co trzeci respondent. Jeszcze mniej deklaruje, że do grania wykorzystuje smartfony (28%) i tablety (5%).
49% respondentów ze wspomnianej grupy wiekowej twierdzi, że codziennie spędza na graniu 1-2 godziny. Niewielką przewagę wykazują panowie, spośród których 52% to regularni gracze, podczas gdy wśród pań odsetek ten sięga 42%. Jedynie 6% ankietowanych twierdzi, że kontakt z grami wideo ma zaledwie kila razy w roku lub rzadziej.
Badania wykazały także bardzo pozytywne nastawienie do grania. Okazuje się , że dla 75% polskich graczy tego typu rozrywka to przede wszystkim sposób na odreagowanie. W odczuciu badanych, gry wideo pozytywnie oddziałują na umiejętność strategicznego myślenia (81%), spostrzegawczość (76%), wyobraźnię (58%) i zdolności manualne (61%).
Co istotne, polscy gracze znają umiar. Większość respondentów uważa, że gry wideo zajmują jedynie niewielką część ich wolnego czasu. Ankietowani przyznali, że równie chętnie chodzą na spacery (71%), spotykają się z przyjaciółmi (71%), oglądają telewizję (84% pań i 71% panów) oraz czytają książki (odpowiednio 77% i 58%). Granie nie przeszkadza także być na bieżąco z wydarzeniami w kraju i na świecie, orientować się w aktualnych zagadnieniach z dziedziny komputerów i Internetu, a także znać się na kulinariach (58%) i sztuce (52%). Co ciekawe, tylko co trzeci badany ze wspomnianej grupy wiekowej interesuje się polityką oraz gospodarką.
Kilka słów o badaniu
Badanie przeprowadzone zostało 20 i 21 września przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie firmy Samsung Polska. Autorzy posłużyli się metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews), czyli kwestionariuszem internetowym. Dalszej analizie poddano wyniki uzyskane od 350 respondentów w wieku pomiędzy 27. a 35. rokiem życia. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej, tak by pod względem cech demograficznych odpowiadała strukturze osób z grupy celowej.
- Strona internetowa firmy Samsung
- Oficjalna strona internetowa World Cyber Games
- Oficjalna strona World Cyber Games Polska