autor: Marek Czajor
Wszystko o Call of Duty: Black Ops 4 (cena, edycje kolekcjonerskie, DLC) - akt. #8
Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy na temat gry Call of Duty: Black Ops IIII. Jest to sieciowa gra akcji FPP stworzona przez studio Treyarch z myślą o komputerach osobistych oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4. Tekst będzie uzupełniany o kolejne informacje oraz materiały udostępniane przez twórców.
[Aktualizacja #8]: Specjalistka Zero (3.1), Misja Death of the Night (3.3), Operacja Zero Bezwzględne (6.3), Film promujący DLC Operacja Zero Bezwzględne (9)
[Aktualizacja #7]: Premiera mapy Nuketown (3.2); Czarny Rynek (4.2), mikropłatności i grind (7)
[Aktualizacja #6]: Tryb Sztab specjalistów, historie postaci (3.1), edycje specjalne (6.1), ciekawostki (7)
[Aktualizacja #5]: Popularność gry po premierze (1), ocena przez polskie media (1.1), tryby rozgrywki w multiplayerze (3.1), zestawy uzbrojenia (4)
[Aktualizacja #4]: Ocena gry przez media i graczy (dział 1.1), trofea i osiągnięcia (1.2), informacja o sterownikach (5.1)
[Aktualizacja #3]: Mapy multiplayerowe (dział 3.1); nowe informacje o trybie Blackout po beta-testach (dział 3.3), kompletne wymagania sprzętowe (dział 5.1), Day One patch i szczegóły instalacji (dział 5.2).
[Aktualizacja #2]: Nowe wydanie specjalne Mystery Box Edition (dział 6.1.); nowy zwiastun fabularny trybu Zombie oraz przygody Blood of the Dead (dział 8.).
[Aktualizacja #1]: Informacje o testach beta oraz ich harmonogram (dział 7.); aktualizacja informacji o dostępnych wariantach rozgrywki w podstawowym trybie wieloosobowym (dział 3.1.).
1. Informacje ogólne
1. Informacje ogólne (1.1 Ocena gry, 1.2 Trofea i osiągnięcia)
2. Fabuła
3. Tryby rozgrywki (3.1 Klasyczny multiplayer, 3.2 Zombie, 3.3 Blackout battle royale)
4. Gameplay (4.1 Zestawy uzbrojenia, 4.2 Czarny Rynek)
5. Technikalia (5.1 Wymagania sprzętowe, 5.2 Day One patch)
6. Edycje specjalne i DLC (6.1 Edycje specjalne 6.2 Black Ops Pass)
7. Ciekawostki
8. Beta-testy (7.1 Harmonogram testów beta, 7.2 Dostęp do testów beta)
9. Multimedia
Pierwsza oficjalna zapowiedź Call of Duty: Black Ops IIII nastąpiła 6 lutego 2018 roku. Jest to kolejna gra z serii po Call of Duty: WWII oraz kontynuacja Call of Duty: Black Ops III. Twórcy tym razem postanowili położyć główny nacisk na rozgrywkę wieloosobową, zrezygnowano więc całkowicie z fabularnej kampanii dla pojedynczego gracza, w to miejsce rozbudowując tryby i funkcje multiplayerowe.
Za produkcję odpowiada nierozłączne z serią Black Ops studio Treyarch. Wydawcą globalnym jest Activision Blizzard, natomiast polskim Cenega.
[Aktualizacja #5]: Premiera Call of Duty: Black Ops IIII miała miejsce 12 października 2018 roku. Cena gry w dniu premiery wynosiła 234,90 zł. Podczas pierwszego weekendu sprzedaży Call of Duty: Black Ops IIII zarobił 500 mln dolarów i stał się najszybciej sprzedawaną grą w historii PlayStation Store. Produkt pobił kilka rekordów serii Call of Duty, był również najchętniej oglądanym tytułem na Twitchu, pobijając tak popularne marki, jak League of Legends, Fortnite czy Just Chatting.
1.1 Ocena gry
Call of Duty: Black Ops IIII zostało bardzo dobrze przyjęte przez media o grach, natomiast według oceny graczy gra jest przeciętna. Trzy dni po premierze średnia ocen z recenzji skalkulowana przez serwisy Metacritic i GameRankings wynosiła:
Metacritic - Media o grach (%) / opinia graczy (w skali 1-10):
PC – 83% / 5.0
PlayStation 4 – 87% / 5.1
Xbox One – 88.5% / 4.1
GameRankings:
PC – 80.00%
PlayStation 4 – 92.43%
Xbox One – 88.50%
[Aktualizacja #5]: Polskie media o grach oceniły jakość Call of Duty: Black Ops IIII równie pozytywnie co zagraniczne. Przykładowe oceny serwisów sieciowych:
Gry-Online.pl - 8/10
Gram.pl - 7,5/10
Gamezilla.pl - 8/10
Polygamia.pl - 4/5
ppe.pl - 8/10
Eurogamer.pl - brak oceny (srebrna rekomendacja)
Antyweb.pl - 9/10
Benchmark.pl - 3,2/5
1.2 Trofea i osiągnięcia
W wersji podstawowej Call of Duty: Black Ops IIII dla PlayStation 4 do odblokowania są 53 trofea: 1 platynowe, 1 złote, 7 srebrnych i 44 brązowe. Dodatkowy (Classified) etap w trybie Zombie, dostępny w dniu premiery dzięki przepustce Black Ops zawiera dodatkowe 10 trofeów: 1 srebrne i 9 brązowych.
W wersji podstawowej gry dla Xbox One do odblokowania są 52 osiągnięcia o łącznej wartości 1000 punktów. Dodatkowy (Classified) etap w trybie Zombie, dostępny w dniu premiery dzięki przepustce Black Ops zawiera dodatkowe 10 osiągnięć o łącznej wartości 165 punktów.
2. Fabuła
Akcja Black Ops IIII została usytuowana pomiędzy wydarzeniami z Black Ops II i Black Ops III.
W tej odsłonie całkowicie pominięto fabularną kampanię dla pojedynczego gracza. Wprowadzenie w uniwersum świata gry odbywa się podczas solowych misji szkoleniowych, dedykowanych poszczególnym klasom operatorów. Każdy dostępny bohater ma swoją skrywaną przeszłość, historię, która popchnęła go do życia na krawędzi, w ciągłym ogniu walki. Historie postaci można poznać uruchamiając tryb Sztab specjalistów.
3. Tryby rozgrywki
3.1 Tryb Sztab specjalistów
[Aktualizacja #6]: Sztab specjalistów jest jedynym miejscem, gdzie można potrenować w trybie dla pojedynczego gracza. To tutaj zapoznajesz się z każdym z bohaterów, poznajesz motywy ich działania, specjalizacje, broń i wyposażenie. Przeglądając samouczki oraz grając w szereg symulacji bojowych, gdzie przeciwnikami są boty, masz możliwość opanowania zdolności najemników i sprzętu, który używają. Dzięki temu łatwiej potem wkroczysz na areny multiplayerowe.
Specjaliści
Jessica Mason-Green była członkiem oddziału specjalnego, wykonującego najtrudniejsze zadania dla każdego, kto dobrze zapłaci. W czasie jednej z akcji jej zespół wpadł w zasadzkę, a Jessica została śmiertelnie ranna. Teraz Savannah Mason, siostra Jessiki i milionerka, postanawia użyć swoich pieniędzy, by zmienić świat i pomścić śmierć bliskiej osoby. W laboratorium jej zespół tworzy najnowocześniejszy na świecie sprzęt bojowy i pionierską technologię przetrwania na polu walki. Savannah posyła helikopter po były oddział Jessiki...
- Prophet
Imię i nazwisko: David Wilkes.
Specjalizacja: Zakłócanie z dystansu [Remote Disruption].
Broń: Tempest [Tempest] – taktyczny karabin strzelający pociskami powodującymi wyładowanie elektryczne i porażenie postaci znajdujących się w bezpośredniej bliskości.
Wyposażenie: Tropiciel [Seeker Shock Mine] – samobieżna mina, tropiąca i czasowo paraliżująca wrogów.
Dossier: Urodzony i wychowany w Londynie, od zawsze uwielbiał zaawansowaną technologię. Mistrz walki dystansowej, snajper, który korzysta z przewagi technicznej, by rozpraszać i eliminować wrogów z bezpiecznego dystansu. Zwerbowany przez Savannah po tym, jak popisał się niesamowitą celnością podczas treningu na pustyni.
- Ruin
Imię i nazwisko: Donnie Walsh.
Specjalizacja: Atak frontalny [Frontal Assault].
Broń: Uderzenie grawitacyjne [Grav Slam] – potężne uderzenie z wyskoku wywołujące obrażania obszarowe.
Wyposażenie: Miotacz lin [Grapple Gun] – wyrzutnia harpunów, która pozwala na błyskawiczne przemieszczanie się na polu bitwy.
Dossier: Urodzony w rodzinie wojskowej, od dziecka żył w trudnych warunkach żołnierskiego rygoru. Kierujący się własnym kodeksem honorowym, przez co czasem mu nie po drodze z rozkazami przełożonych. W czasie jednej z trudnych misji w mieście zlekceważył rozkazy dowódcy i wrócił po wzywającego pomocy żołnierza. Sam. Ot, bohater wojenny.
- Battery
Imię i nazwisko: Erin Baker.
Specjalizacja: Demolka [Demolitions]
Broń: Maszyna wojenna [War Machine] – wyrzutnia granatów, które mogą kilkukrotnie odbijać się od otoczenia. Wybuchają z kilkusekundowym opóźnieniem lub przy kontakcie z wrogiem.
Wyposażenie: Granat kasetowy [Cluster Granade] – granat rozpryskowy, który przykleja się do płaskich powierzchni.
Dossier: Jako jedyna córka i najmłodsza z pięciorga rodzeństwa nie miała kłopotu, by wyrosnąć na charakterną sztukę. I za taką uważana jest w oddziale. Podczas jednej z misji została poważnie ranna i straciła rękę. Zespół medyczny Savannah zastosował nowatorską metodę leczenia i rekonstrukcji, dzięki czemu Battery nie tylko wyzdrowiała, ale także odzyskała kończynę.
- Seraph
Imię i nazwisko: He Zhen-Zhen.
Specjalizacja: Dowodzenie taktyczne [Tactical Command].
Broń: Anihilator [Annihilator] – rewolwer wysokiego kalibru zadający zwiększone obrażenia dzięki pociskom penetrującym pancerz.
Wyposażenie: DZT [Tac-Deploy] – przekaźnik, który pozwala członkom drużyny na ponowne rozmieszczenie swoich postaci w wybranej lokalizacji.
Dossier: Twardzielka, która egzamin życia przeszła w trakcie aplikacji na egzekutorkę dalekowschodniej organizacji. Najpierw walka wręcz przeciwko grupie wytrawnych wojowników, potem samookaleczenie, jeśli tak można nazwać odcięcie sobie ręki nożem. Obie próby przeszła pozytywnie, w nagrodę otrzymała unowocześnioną sztuczną rękę i super gnata.
- Nomad
Imię i nazwisko: Tavo Rojas.
Specjalizacja: Ataki z zaskoczenia [Ambush Tactics].
Broń: Pies szturmowy [K-9 Unit] – pies bojowy zagryzający nieprzyjaciół.
Wyposażenie: Mina siatkowa [Mesh Mine] – mina zakładana w dowolnym miejscu, powodująca duże obrażenia u przechodzących obok śmiałków.
Dossier: Mistrz sztuki przetrwania, który podczas bitwy korzysta z kamuflażu oraz wsparcia ogara bojowego. W trakcie misji w tropikalnej dżungli zostaje zdradzony przez swojego dowódcę. Gdy ten wraz z innym żołdakiem próbuje zastrzelić psa Nomada, komandos wciąga ich w pułapkę. Mina rozrywa pierwszego z napastników, drugiego – dowódcę-zdrajcę – Tavo zostawia psu jako przekąskę.
- Firebreak
Imię i nazwisko: Krystof Hejek.
Specjalizacja: Pacyfikator [Area Denial].
Broń: Czyściciel [Purifier] – miotacz ognia o ograniczonym zasięgu, który jest w stanie podpalać wrogów.
Wyposażenie: Rdzeń reaktora [Reactor Core] – działające obszarowo pole emitujące śmiertelne promieniowanie, które rani oraz czasowo obniża maksymalny poziom zdrowia przeciwników.
Dossier: Specjalista od rozwiązywania trudnych spraw. Nie zna strachu, nie ma słabości i sumienia. Jego charakter ukształtowały traumatyczne przeżycia z dzieciństwa. Kiedy ojciec - alkoholik maltretuje jego młodszą siostrę, w chłopcu rodzi się demon. Podpala dom, robiąc z ojca żywą pochodnię. Zamiłowanie do ognia zostaje mu na całe życie. Tak jak i sentyment do lalki należącej siostrzyczki, którą, znalezioną po latach, zabiera z sobą.
- Recon
Imię i nazwisko: Katsumi Kimura.
Specjalizacja: Zwiad [Intel Operations].
Broń: Strzałka sensorowa [Sensor Dart] – sensory umożliwiające lokalizację wrogów na mapie.
Wyposażenie: Impuls rozpoznania [Vision Pulse] – elektryczny impuls, który czasowo odkrywa położenie wszystkich przeciwników znajdujących się w jego zasięgu, nawet przez ściany.
Dossier: Wychowywany w niewielkim miasteczku, miał w przyszłości zostać najlepszym zwiadowcą. I został nie tylko najlepszym, ale także najbardziej lojalnym. A sprawdzian był naprawdę trudny... Bo jak inaczej nazwać wykonanie rozkazu zastrzelenia niewinnej rodziny: ojca, matki i dziecka. Małej dziewczynki. A Recon go wykonał. I niewielka to pociecha, że wszystko to okazało się mistyfikacją przygotowaną, by go sprawdzić.
- Ajax
Imię i nazwisko: Kerk Rossouw.
Specjalizacja: Oczyszczanie obszaru [Area Clearance].
Broń: Tarcza balistyczna [Ballistic Shield] – wytrzymała tarcza z wbudowanym karabinem maszynowym.
Wyposażenie: Granat błyskowy [9-bang] – taktyczny granat błyskowy, który oślepia i ogłusza wrogów.
Dossier: Zdobywał doświadczenie bojowe, walcząc na ulicach południowoafrykańskich miast. Kiedyś w trakcie zamieszek stłukł z kompanami w zaułku dwóch policjantów. Nie spodziewał się, że jego towarzysze będą chcieli zastrzelić stróżów prawa. Gdy próbował im przeszkodzić, sam o mało nie zginął. Wtedy nauczył się, że nie można ufać nikomu.
- Torque
Imię i nazwisko: Kieran MacKay.
Specjalizacja: Blokowanie przejść [Path Blocking].
Broń: Barykada [Barricade] – wykorzystujące mikrofale pole siłowe, które spowalnia i rani pobliskich wrogów. Może być aktywowane i dezaktywowane w dowolnym momencie.
Wyposażenie: Drut kolczasty [Razor WIre] – drut kolczasty, który rani i spowalnia próbujących go sforsować wrogów.
Dossier: Kapral MacKay to barwna postać, mająca na koncie wiele pochwał za osiągnięcia inżynieryjne, a jeszcze więcej nagan za niesubordynację czy niszczenie sprzętu wojskowego. Gdy jego dowódca zamęczył prawie na śmierć dwoje rekrutów, Torque na opamiętanie wsypał mu do kawy silny środek na rozwolnienie. Opamiętanie chyba nie przyszło, bo MacKay dostał za ten żarcik trzy tygodnie aresztu. Stamtąd wyciągnęła go Savannah.
- Crash
Imię i nazwisko: Jarrah "Bazz" Bazley.
Specjalizacja: Wsparcie drużyny [Team Support].
Broń: TAK-5 [TAK-5] – działająca nawet przez ściany umiejętność leczenia, opatrywania ran i zwiększania maksymalnego poziomu zdrowia członków zespołu.
Wyposażenie: Pakiet szturmowy [Assault Pack] – mobilny zasobnik ze specjalną amunicją do wykorzystania przez wszystkich członków drużyny.
Dossier: Od dziecka Crash uważał się za dziecko szczęścia. Mimo iż skończył medycynę, pieniądze się go nie trzymały. A zasiadać do pokera bez grosza przy duszy to gruby błąd, o czym się pewnego razu przekonał. Gdy okazał się niewypłacalny, jego bandziorowaty rywal wyjął nóż. Wtem drzwi się z łoskotem otworzyły i grupa uzbrojonych oprychów wtargnęła do środka z rannym bossem, ratując Crashowi skórę. Wyjmując grubej rybie kulkę, zachował życie i przy okazji uczciwie zarobił.
[Aktualizacja #8]: 11 grudnia (PS4) i 20 grudnia 2018 roku (PC i Xbox One) pojawił się na Czarnym Rynku pakiet Operacja Absolutne Zero, udostępniający nową specjalistkę - Zero. Aby ją odblokować, należy wbić pierwszy level progresu (Tier).
- Zero
Imię i nazwisko: Leni Vogel.
Specjalizacja: Hackowanie i zakłócanie.
Broń: Ice Pick – urządzenie umożliwiające hakowanie rywali (nie mogą używać zdolności), a także zniszczenie lub przejęcie kontroli nad wrogimi urządzeniami elektronicznymi.
Wyposażenie: EMP Disruptor – granat zakłócający elektronikę i HUD-a, utrudniając przeciwnikom poruszanie.
Dossier: Ekspertka - samouk specjalizująca się w łamaniu zabezpieczeń cyfrowych. Za pomocą przenośnego komputera ma możliwość hakowania wszystkiego, co spotka na swojej drodze.
3.2 Klasyczny multiplayer
Podstawą zabawy ma być klasyczny tryb wieloosobowy, który w tej odsłonie serii będzie się opierał na starciach pięcioosobowych drużyn. Twórcy gry dokładają starań, aby w centrum uwagi graczy znajdowały się możliwości oferowane przez dziesięciu dostępnych specjalistów, czyli modyfikowalne klasy postaci.
Mapy
Podstawowy tryb wieloosobowy umożliwia rywalizację na zróżnicowanych mapach, pośród których znalazły się odnowione wersje lokacji znanych z poprzednich części gry.
[Aktualizacja #3]: Ostatecznie potwierdzono 14 map dla trybu multiplayer w dniu premiery: 10 nowych i 4 stare.
Nowe mapy:
- Frequency - Chiny - stacja nasłuchowa ukryta głęboko w górach prowincji Hunan,
- Contraband - Kolumbia - centrum przerzutowe przemytników broni, położone na niezbadanej wyspie w pobliżu wybrzeża,
- Seaside - Hiszpania - zacofane, przybrzeżne miasteczko, spacyfikowane przez wojsko w wyniku antyrządowych protestów,
- Payload - Islandia - baza międzykontynentalnych, rakietowych pocisków balistycznych, skryta głęboko w masywie górskim,
- Hacienda - Hiszpania - usytuowany nad cichym jeziorem dom z winnicą szefa zbrodniczego syndykatu,
- Gridlock - Japonia - centrum miasta, zablokowane w wyniku nieudanego napadu na bank,
- Arsenal - USA - zakład produkcyjny potężnego kontrahenta wojskowego,
- Icebreaker - Arktyka - zaginiona atomowa łódź podwodna z zapasem uranu, który chcą przejąć Rosjanie,
- Morocco - Maroko - mała wioska, opanowana przez rebeliantów chcących przejąć rządowe samoloty z zaopatrzeniem, latające nad Saharą,
- Militia - Alaska - dzikie okolice cieśniny Beringa, gdzie wspierani przez Rosjan antyrządowi ekstremiści potajemnie zgromadzili broń.
Stare mapy:
- Jungle - Wietnam - duszne gęstwiny dżungli (Call of Duty: Black Ops, Call of Duty: Black Ops III),
- Slums - Panama - zniszczone miejskie ulice w slumsach (Call of Duty: Black Ops II, Call of Duty: Black Ops III),
- Firing Range - Kuba - amerykańska baza treningowa w zatoce Guantanamo (Call of Duty: Black Ops, Call of Duty: Black Ops III),
- Summit - Rosja - ośrodek badawczy w górach Ural (Call of Duty: Black Ops, Call of Duty: Black Ops III)
[Aktualizacja #7] Od 13 listopada 2018 roku na PlayStation 4 dostępna jest za darmo 15-ta mapa - Nuketown - również znana już z poprzednich części serii. Posiadacze PC i Xboxa One otrzymają Nuketown 20 listopada 2018 roku.
Warianty rozgrywki w podstawowym trybie wieloosobowym
[Aktualizacja #5] Każda z map w trybie wieloosobowym umożliwia rozgrywkę w wybranym wariancie gry:
- Kontrola [Control] - w tym trybie zabawy dla dwóch 5-osobowych drużyn gracze dążą do przejęcia dwóch punktów kontrolnych, korzystając ze wspólnej puli żyć. Jedna runda trwa 1,5 min., gra się do trzech zwycięstw.
- Deathmatch [Free For All] - gra w stylu „każdy na każdego”, wygrywa ten, kto pierwszy zlikwiduje 30 przeciwników.
- Deathmatch drużynowy [Team Deathmatch] – drużynowy wariant Deathmatchu, w którym dwie drużyny ścierają się w celu zdobycia jak największej liczby „fragów”. Wygrywa team, który pierwszy uzyska 75 zabójstw.
- Dominacja [Domination] – ten tryb polega na zajmowaniu określonych punktów na mapie, za co zdobywa się punkty zwycięstwa. Wygrywa zespół, który pierwszy zdobędzie 200 punktów.
- Umocniony punkt [Hardpoint] – gracze rywalizują o przejęcie, a następnie obronę określonego punktu na mapie, za co zdobywa się punkty. Sporny punkt, który należy przejąć i bronić, w trakcie jednej rozgrywki wielokrotnie zmienia swoje położenie. Wygrywa drużyna, która pierwsza zdobędzie 250 punktów.
- Znajdź i zniszcz [Search & Destroy] – gra w tym trybie polega na rywalizacji dwóch drużyn, z których jedna przyjmuje rolę atakujących, a druga broniących. Zespół atakujący w danej rundzie może odnieść zwycięstwo przez wyeliminowanie wszystkich członków drużyny przeciwnej lub przez detonację bomby w określonym punkcie mapy. Zadaniem obrońców jest niedopuszczenie do eksplozji podłożonych przez przeciwników ładunków wybuchowych lub eliminacja wszystkich graczy drużyny przeciwnej zanim zdążą podłożyć ładunek. Cały mecz trwa cztery rundy, a każdy z graczy dysponuje tylko jednym życiem podczas każdej rundy.
- Zabójstwo potwierdzone [Kill Confirmed] - najważniejszą czynnością w tym drużynowym trybie jest podnoszenie nieśmiertelników po zabitych wrogach. Tylko w taki sposób każde zabójstwo może być „potwierdzone”. Gra się do zebrania 60 nieśmiertelników lub 10 minut.
- Skok [Heist] - drużynowa potyczka, w trakcie której jeden z zespołów musi odtransportować torbę z pieniędzmi do punktu ewakuacji lub zlikwidować wszystkich oponentów. Każda runda poprzedzona jest zakupem broni i gadżetów wspomagających. Gracze mają po jednym życiu, choć gdy zostaną ranni, mogą zostać uleczeni, o ile obrażenia nie są zbyt poważne.
Poza powyższymi trybami w trybie wieloosobowym można rozegrać solo misje treningowe w trybie Sztab [Specialists HQ]. W tym wypadku przeciwnikiem gracza są komputerowe boty.
3.3 Zombie
Kooperacyjny tryb Zombie został rozbudowany w stosunku do tego, co widzieliśmy w poprzednich odsłonach gry. Ten tryb rozgrywki pozwoli na dużą swobodę podczas personalizacji zasad, na których rozgrywane będą misje PvE. Mechanika gry może być dostosowana za pomocą mutacji (eng. Custom Mutations), które obejmują ponad 100 różnych zmiennych, takich jak ogólny poziom trudności, szybkość ruchu zombie, poziom zdrowia, obrażeń itp. Przed przystąpieniem do rozgrywki gracze będą mogli dobierać preferowany ekwipunek, umiejętności oraz specjalne cechy.
Kampanie kooperacyjne trybu Zombie
Wraz z premierą udostępnione będą trzy kampanie, z których każda ma swoją warstwę fabularną oraz unikalnych bohaterów. Dwa pierwsze epizody, które zaznajamiają nas z całkiem nową opowieścią, wprowadzają także nowych bohaterów: Scarlett, Shaw, Diego oraz Bruno. Scarlett Rhodes jest zdecydowaną kobietą, która pragnie za wszelką cenę rozwikłać zagadkę zaginięcia jej ojca, co naprowadza ją na trop tajemniczego artefaktu, mającego moc zagrażającą całej ludzkości. Wraz ze swymi trzema lojalnymi kompanami wyrusza na wyprawę, której ważną częścią będą podróże w czasie i walka z hordami nieumarłych.
Epizody dostępne wraz z premierą gry:
- Voyage of Despair - ten epizod zabierze graczy na pokład statku RMS Titanic. Oprócz nieuchronnej katastrofy w postaci zderzenia z wierzchołkiem góry lodowej, na pasażerów czyha równie śmiertelne zagrożenie. Za sprawą tajemniczego przedmiotu wszyscy na pokładzie, prócz postaci kierowanych przez graczy, przemieniają się w krwiożercze zombie.
- IX - podczas tej przygody gracze zostają przeniesieni do starożytnego Rzymu, gdzie jako gladiatorzy uzbrojeni w miecze, włócznie i tarcze stają do walki na arenie. Głównymi przeciwnikami będą oczywiście nieumarli. Ten epizod umożliwia walkę w zwarciu za pomocą broni białej, co jest swego rodzaju odejściem od schematu tradycyjnej strzelanki.
- Blood of the Dead - to odświeżona wersja kampanii Mob of the Dead, którą znamy z poprzednich części gry. Gracze lądują w więzieniu Alcatraz. Ten epizod rozwija historię opowiedzianą w poprzednich grach z serii. Do dyspozycji graczy mają zostać oddani dobrze znani bohaterowie: Dempsey, Nikolai, Takeo i Richtofen.
[Aktualizacja #8] Wraz z Operacją Zero Bezwzględne (Operation Absolute Zero), pierwszym DLC, który ukazał się 11 grudnia 2019 roku, pojawiła się misja Trupia Noc (Dead of the Night). Akcja epizodu rozgrywa się w 1912 roku w Anglii, w posiadłości kolekcjonera antyków sir Alistaira Rhodesa. W nawiedzonej przez hordy wampirów, nieumarłych i innych stworów rezydencji próbuje przetrwać czwórka bohaterów: The Buttler (w tej roli Charles Dance), The Brigadier (Brian Blessed), The Psychic (Helena Bonham Carter) oraz The Gunslinger (Kiefer Sutherland).
3.4 Blackout (battle royale)
Nowy tryb Blackout będzie opierać się na zasadach rozgrywki battle royale. Jest zamiennikiem tradycyjnej kampanii fabularnej dla pojedynczego gracza. Na potrzeby tego trybu tworzona jest mapa, która swoimi wymiarami ma przekroczyć wszystko, co widzieliśmy do tej pory w serii gier Call of Duty. Zapowiedziano, że jej rozmiar ma być 1500 razy większy od klasycznej i dobrze znanej fanom mapy Nuketown i ma być wypełniona lokacjami znanymi z poprzednich odsłon cyklu.
Rozgrywka w tym trybie umożliwi nie tylko walkę na lądzie, ale także na morzu i w powietrzu dzięki wyspecjalizowanym pojazdom. W tym trybie będziemy mieli możliwość grania postaciami z poprzednich części gry, a dodatkowym urozmaiceniem ma być obecność zombie na polu bitwy.
Według nieoficjalnych informacji Blackout umożliwi rywalizację maksymalnie 60 graczy. Możliwa ma być także gra drużynowa dla pięciu sześcioosobowych zespołów.
[Aktualizacja #3]: W trakcie beta-testów na PC (15-17 września 2018 roku) w rozgrywce w Blackout mogło wziąć udział maksymalnie 80 osób, pod koniec testów zwiększono liczbę graczy do 100. Walka odbywała się na jednej mapie, składającej się z morza, portu, lądu przeciętego rzeką, jeziora z tamą, fabryk i terenów zurbanizowanych, a także lokacji znanych z poprzednich części cyklu (Firing Range, Array, Hydro Dam, przeniesione na wyspę Nuketown). Gracze dostarczani byli na pole bitwy helikopterami transportowymi i sami decydowali, w którym momencie chcą opuścić maszyny. Skok z dużej wysokości kontrolowany był przy użyciu wingsuita i spadochronu.
Oprócz walki z żywym przeciwnikiem (solo lub w dwu- lub czteroosobowych drużynach), uczestnicy zabawy potykali się ze sterowanymi przez komputer zombie. Ich duże skupiska występowały w Lighthouse, Rivertown, Asylum i na wyspie Nuketown. Na obecnym etapie członkowie drużyny byli podatni na sojuszniczy ogień. Partner z teamu po zlikwidowaniu żołnierza sterowanego przez gracza mógł wykorzystać jego ekwipunek.
Gracze mogli używać wielu rodzajów broni oraz gadżetów wspomagających w walce. Standardowo wyposażeni byli w pięć slotów (dwa na broń, po jednym na dodatkowy przedmiot i dopałki zdrowia i pancerza), a liczba ta podwajała się po znalezieniu plecaka. W odróżnieniu od klasycznego trybu wieloosobowego ulepszenia, oprócz normalnego zużywania się, posiadały limit czasowy działania. Przykładowo wzmocnienia typu medic (szybciej uzdrawia, ożywieni przez gracza kompani mają więcej zdrowia) czy outlander (zwiększa prędkość poruszania i redukuje obrażenia zadane przez okrąg) są aktywne tylko przez dwie minuty.
Do dyspozycji grających w Blackout oddano cztery typy pojazdów: łódź motorową, helikopter, ciężarówkę i quada (ATV).
4. Gameplay
Call of Duty: Black Ops IIII jest odejściem od chłodno przyjętej przez fanów futurystycznej wersji rozgrywki. Porzucono całkiem mechanikę biegania po ścianach, wykonywania podwójnych skoków i wszystkich nadnaturalnych elementów, które sprawiały, że bohaterowie gry bardziej przypominali superbohaterów niż prawdziwych żołnierzy piechoty. Nowy tryb Blackout dodaje możliwość korzystania z pojazdów lądowych, ziemnych i powietrznych. Tradycyjny tryb multiplayer da graczom możliwość modyfikacji i ulepszania broni za pomocą tak zwanych modułów operatora.
4.1 Zestawy uzbrojenia
[Aktualizacja #5]: Każdy gracz po wyborze specjalisty otrzymuje charakterystyczny dla jego klasy zestaw uzbrojenia. Od 5 poziomu doświadczenia możemy stworzyć własną klasę, a rynsztunek dostosować do swoich preferencji. Na typowy zestaw bojowy składa się:
- Broń podstawowa [Primary] - można na niej zamocować celownik i maksymalnie cztery ulepszenia.
- Broń dodatkowa [Secondary] - broń strzelecka (modyfikowana) lub nóż.
- Sprzęt [Gear] - do wyboru jeden z dostępnej puli np. Pancerz [Body Armor], poprawiający słyszalność wrogów Sensor akustyczny [Acoustic Sensor] czy Stymulant [Stimulant] czyli strzykawka z lekiem uzdrawiającym.
- Wyposażenie [Equipment] - w liczbie 6 sztuk, dostępne od 29 poziomu, pozwalające dobrać inny ekwipunek niż domyślny np. Koktail Mołotowa [Molotov] czy Toporek bojowy [Combat Axe].
- Atuty [Perks] - 12 modyfikatorów cech postaci np. Duch [Ghost] dający niewykrywalność przez radary, Waga lekka [Lightweight] przyspieszająca poruszanie czy Padlinożerca [Scavenger] umożliwiający zbieranie amunicji po poległych graczach.
- Dzikie karty [Wildcards] - 16 specjalnych kart dających ekstra ulepszenia dla broni, sprzętu, wyposażenia i atutów np. odblokowujących dodatkowy slot dla upgrade'u broni.
4.2 Czarny Rynek
[Aktualizacja #7] Usługa Czarny Rynek (Black Market) została udostępniona 19 października 2018 roku na PlayStation 4 i tydzień później na PC i Xboksie One. Otwiera dostęp do dodatkowej zawartości (głównie elementów kosmetycznych), zwanej Kontrabandą (Contraband). Aby ją odblokować, należy poprzez walkę w rozgrywce wieloosobowej awansować na kolejne poziomy progresu (tiers) i tym samym uzyskać akces do pakietu atrakcji przewidzianych dla danego poziomu. Wszystkie zdobyte atrakcje można później używać w klasycznym trybie multiplayer oraz w Blackout. Kontrabanda zawiera pakiety bonusów nazywanych Operacjami (Operations), które okresowo są wymieniane. Pierwszy udostępniony po premierze gry pakiet elementów kosmetycznych nosi nazwę Operacja Pierwsze Uderzenie (Operation First Strike).
Zawartość Operacji:
- nowe grywalne postaci do trybu Blackout;
- naklejki/malowania personalizujące broń;
- stroje dla Specjalistów;
- gesty / emotki.
Poza Kontrabandą Czarny Rynek oferuje wzięcie udziału w Wydarzeniach (Events), dających dostęp do okolicznościowych bonusów. Wydarzenia pojawiają się i są aktywne przez określony czas. Pierwsze z nich - Halloween Event - zostało udostępnione 20 października 2018 roku i zgodnie z nazwą umożliwia zdobycie elementów kosmetycznych i innych premii związanych z Halloween.
Kolejnym elementem Czarnego Rynku są płatne dodatki, tzw. Rozkazy Specjalne (Special Orders). Każdy z nich zawiera unikalne bonusy (items): stroje, naklejki, malowania i gesty, które można odblokować po osiągnięciu założonego poziomu progresu.
Dwa pierwsze Rozkazy Specjalne dostępne na Czarnym Rynku to:
- Bombero - wartość: 800 COD Points, liczba bonusów do odblokowania: 10.
- Covert - wartość: 500 COD Points, liczba bonusów do odblokowania: 5.
Wartość waluty gry w sklepie PlayStation Store to obecnie 8,25 zł za 200 COD Points.
5. Technikalia
Call of Duty: Black Ops IIII docelowo zmierza na platformy PC, XONE oraz PS4.
Pecetowa wersja gry będzie funkcjonować na platformie Battle.net, umożliwiając wszystkie funkcje społecznościowe, takie jak dostęp do listy znajomych i możliwość wysyłania prywatnych wiadomości. Gra ma być przystosowana do rozdzielczości 4K i ultrapanoramicznych wyświetlaczy.
5.1 Wymagania sprzętowe
[Aktualizacja #3]: Producent podał szczegółowe konfiguracje PC.
Minimalne wymagania sprzętowe:
- System operacyjny: Windows 7 lub nowszy (64-bit)
- Procesor: Intel Core i3-4340 / AMD FX-6300
- Pamięć RAM: 8 GB
- Karta graficzna: GeForce GTX 660 2 GB / GeForce GTX 1050 2 GB lub Radeon HD 7950 2 GB
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
- System operacyjny: Windows 10 (64-bit)
- Procesor: Intel i5-2500K / Ryzen R5 1600X
- Pamięć RAM: 12 GB
- Karta graficzna: GeForce GTX 970 4 GB / GTX 1060 6 GB lub Radeon R9 390 / AMD RX 580
Wymagania dla monitorów z wysoką częstotliwością odświeżania w 1080p:
- System operacyjny: Windows 10 (64-bit)
- Procesor: Intel i7-8700K / AMD Ryzen 1800X
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta graficzna: GeForce GTX 1080 lub Radeon RX Vega64
Wymagania dla maksymalnych ustawień na monitorach 4k:
- System operacyjny: Windows 10 (64-bit)
- Procesor: i7-8700K / AMD Ryzen 2700X
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta graficzna: GeForce GTX 1080Ti
[Aktualizacja #4]: Firmy Nvidia i AMD przygotowały do obsługi Call of Duty: Black Ops IIII specjalne sterowniki dla swoich kart graficznych. Nvidia udostępniła 11 października 2018 roku driver Game Ready o symbolu NVIDIA GeForce 416.34 - WHQL, przygotowany specjalnie dla gier Call of Duty: Black Ops IIII, Soulcalibur VI i GRIP. AMD wypuścił natomiast 10 października 2018 roku pakiet Radeon Software Adrenalin Edition 18.10.1, poprawiający podczas zabawy w nową grę Treyarch wydajność kart Radeon RX Vega 64 (8 GB) o 5% i o kart Radeon RX 580 (8 GB) o 6%, w porównaniu z poprzednim pakietem, oznaczonym symbolem 18.9.3.
5.2 Day One patch
[Aktualizacja #3]: Podczas instalacji Call of Duty: Black Ops IIII z płyt posiadacze PS4 i Xbox One muszą ściągnąć i zainstalować ważącą 50 GB aktualizację. Tryb Blackout można uruchomić już po osiągnięciu 30% instalacji (ok. 16-20 GB), tryby Multiplayer, Zombies oraz Specialist Headquarters są dostępne po zakończeniu procesu instalacji.
W celu optymalizacji procesu instalacji, gra potrzebuje 112 GB wolnej przestrzeni na twardym dysku. Finalnie gra zajmuje w przybliżeniu 55 GB.
Kopie cyfrowe mają wielkość ok. 55 GB.
6. Edycje specjalne i DLC
Gracze nie będą mieli możliwości zakupu indywidualnych DLC, jak to się odbywało do tej pory. Aby uzyskać dostęp do dodatkowej zawartości, niezbędny będzie zakup Przepustki Black Ops (ang. Black Ops Pass), która odblokuje wszystkie dodatki.
6.1 Edycje specjalne
[Aktualizacja #6]: Po premierze Call of Duty: Black Ops IIII potwierdzone zostały następujące wersje specjalne:
Digital Deluxe Edition
Zawartość Cyfrowej Edycji Deluxe (ang. Digital Deluxe Edition) to:
- pełna wersja gry,
- Przepustka Black Ops (ang. Black Ops Pass), która daje dostęp do:
- - dostępnego w dniu premiery „Utajnionego” (ang. Classified) epizodu w trybie Zombie,
- - czterech kolejnych epizodów w trybie Zombie, dostępnych po premierze,
- - 12 map przeznaczonych do rozgrywki wieloosobowej,
- - czterech ekskluzywnych postaci dla trybu Blackout.
- dodatki dedykowane Cyfrowej Edycji oraz Cyfrowej Edycji Deluxe w formie wirtualnych przedmiotów,
- 2400 punktów Call of Duty.
Digital Deluxe Enhanced Edition
Zawartość Rozszerzonej Cyfrowej Edycji Deluxe (ang. Digital Deluxe Enhanced Edition) to:
- pełna wersja gry,
- Przepustka Black Ops (ang. Black Ops Pass) z zawartością jak wyżej,
- dodatki dedykowane Cyfrowej Edycji oraz Cyfrowej Edycji Deluxe w formie wirtualnych przedmiotów,
- 8500 punktów Call of Duty.
Pro Edition
Edycja Pro (ang. Pro Edition) zostanie wydana w fizycznej formie. Jej zawartość to:
- pełna wersja gry,
- Przepustka Black Ops (ang. Black Ops Pass) z zawartością jak wyżej,
- cyfrowe dodatki dla Edycji Pro w formie wirtualnych przedmiotów,
- 1100 punktów Call of Duty,
- Steelbook,
- 10 naszywek,
- trzy kolekcjonerskie karty z artworkami,
- uchwyt do telefonu.
Mystery Box Edition
Edycja Tajemniczej Skrzynki (ang. Mystery Box Edition) to kolekcjonerskie wydanie specjalne gry, w którym znajdziemy sporo ciekawych gadżetów. Jej pełna zawartość to:
- pełna wersja gry,
- Przepustka Black Ops (ang. Black Ops Pass) z zawartością jak wyżej,
- cyfrowe dodatki,
- skrzynka stylizowana na grobowiec z rzeźbami zombie,
- steelbook,
- cztery znaczki FiGPiN z bohaterami gry (Scarlett Rhodes, Bruno Delacroix, Diego Necalli oraz Stanton Shaw),
- trzy litografie z obrazami z kampanii Zombie,
- 10 naszywek z logami Specjalistów z gry,
- pierwszy numer anglojęzycznego komiksu Call of Duty: Black Ops 4 Zombies, wydawnictwa Dark Horse Comics,
- puzzle (1000 elementów) z obrazkiem upamiętniającym dekadę trybu Zombie w grach studia Treyarch,
- uchwyt PopSocket do telefonu.
Edycje specjalne Call of Duty: Black Ops IIII w wersji cyfrowej dostępne są do pobrania na platformach Battle.net, Games Planet, Humble Store (PC), PlayStation Store (PlayStation 4) oraz Xbox Store (Xbox One).
6.2 Black Ops Pass
Przepustka Black Ops (ang. Black Ops Pass) zapewnia dostęp do popremierowych DLC oraz nowych epizodów trybu Zombie. W dniu premiery posiadacze przepustki zyskają dostęp do „Utajnionego” (ang. Classified) epizodu oraz do czterech kolejnych po premierze. Kolejnym bonusem ma być 12 nowe map przeznaczonych do rozgrywki wieloosobowej oraz cztery ekskluzywne postacie dla trybu Blackout.
6.3 DLC
Operacja: Zero Bezwzględne
[Aktualizacja #8] Po Operacji Pierwsze Uderzenie, która ukazała się wraz z premierą usługi Czarny Rynek (Black Market), przyszedł czas na kolejny pakiet bonusów. W dniu 11 grudnia 2018 roku Call of Duty: Black Ops IIII wzbogacił się o Operacja: Zero Bezwzględne (Operation Absolute Zero). Czas aktywacji operacji wynosi 70 dni. Zawartość dodatku to:
- Nowa specjalistka - hakerka Zero (do odblokowania na Czarnym Rynku) dla trybów Multiplayer i Blackout;
- Dwie nowe postaci do trybu Blackout: robot bojowy Reaper i Shadowman (dostępne dla posiadaczy przepustek Black Ops Pass);
- Mapa Hijacked (miejscówka z jachtem), znana z Call of Duty: Black Ops II, przeznaczona dla trybu Blackout;
- Dwie multiplayerowe mapy Elevation i Madagascar, dla posiadaczy przepustki Black Ops Pass;
- Nowy Epizod trybu Zomnie - Dead of the Night, dla posiadaczy przepustki Black Ops Pass;
- Opancerzony 3-osobowy pojazd ARAV dla trybu Blackout;
- Nowa broń strzelecka (Daemon 3XB, SWAT RFT) i do walki wręcz (toporek Tajemniczy Mikołaj);
- 9 postaci z trybu Zombii do odblokowania w trybie Blackout;
- Nowy system pancerzy w trybie Blackout, codzienne wyzwania (Daily Tier Skippies) i system autoryzacji meczy (przy pomocy generowanego kodu) dla trybu Zombie;
- 100 bonusów do odblokowania w Kontrabandzie na Czarnym Rynku, w tym nowe znaczniki celowników, malowania wojenne, naklejki, stroje, kamuflaże broni, kamuflaże reaktywne, wizytówki, 3 wspomniane powyżej bronie itd. Po osiągnięciu 100 poziomu progresu nadal można odblokowywać bonusy, tym razem w formie skrzynek z zawartością z tzw. rezerw, zawierających odrębną pulę elementów kosmetycznych.
- Więcej szczegółów na temat nowości zawartych w dodatku Operacja: Zero Bezwzględne można znaleźć na stronie www.reddit.com.
Oprócz Operacji: Zero Bezwzględne gracze otrzymali nowe Wydarzenie pod nazwą Winter (aktywne przez 20 dni), w którym można wygrać dodatkowe naklejki, odznaki, gesty, barwy wojenne związane ze świąteczno-zimową tematyką. Elementy kosmetyczne można wykorzystać w trybach Blackout i Multiplayer.
Na Czarnym Rynku udostępniono Rozkaz Specjalny pt. Walkiria (Valkyrie). Wartość rozkazu to 1500 COD Points, liczba bonusów do odblokowania: 8. Główną zdobyczą jest arcydzieło karabin Paladin HB50.
7. Ciekawostki
1. W momencie premiery 12 października 2018 roku częstotliwość odświeżania serwerów Call of Duty: Black Ops IIII wynosiła 60Hz. Wkrótce potem wartość ta spadla do 20 MHz, co znacznie obniżyło jakość usługi dla graczy. Po aktualizacji z dnia 23 października prędkość odświeżania serwerów wzrosła do 30Hz.
2. [Aktualizacja #7] Udostępniony 17 pażdziernika 2018 roku Czarny Rynek umożliwia dostęp za darmo do różnych bonusów. Warunkiem jest długotrwała gra i nabijanie kolejnych poziomów progresu (tiers), czyli tzw. grindowanie. Na osiągnięcie ostatniego, 200 poziomu potrzeba, wedle szacunków fanów gry, około 250 godzin. Aby skrócić ten czas, na platformie PlayStation 4 wprowadzono mikrotransakcje (zakup COD Points - waluty gry) skracające czas grindu. Nie jest to tani wydatek, bowiem na zakup wszystkich poziomów Czarnego Rynku trzeba wydać ok. 760 złotych. Do tego należy doliczyć płatne dodatki z bonusami, jak Rozkazy Specjalne (Special Orders), których koszt kształtuje się na poziomie 21-33 zł za jeden pakiet. Co gorsza, po zakupie Rozkazu Specjalnego nie od razu ma się dostęp do zawartych w nim rzeczy, należy je najpierw odblokować, zdobywając odpowiedni poziom w grze! Wymienione powyżej praktyki wzbudziły ogromne niezadowolenie społeczności miłośników Call of Duty: Black Ops IIII, którzy uważają politykę „drenażu kieszeni" uprawianą przez Activision za zbyt agresywną.
8. Beta-testy
Zamknięte testy obejmowały podstawowy tryb rozgrywki wieloosobowej na sześciu różnych mapach oraz w pięciu różnych wariantach gry, w tym Team Deathmatch, Domination, Hardpoint, Search & Destroy, a także nowy dla serii tryb Control.
Testy dla platformy PC będą się odbywały się wyłącznie za pomocą usługi Battle.net.
8.1 Harmonogram testów beta
- Zamknięte testy na PlayStation 4: rozpoczną się 3 sierpnia o godzinie 19:00, a zakończą 6 sierpnia o 19:00.
- Zamknięte testy na PlayStation 4 oraz Xbox One: wystartują 10 sierpnia o 19:00, zakończą się 13 sierpnia o godzinie 19:00.
- Beta PC Early Access: start tych testów przewidziano na 10 sierpnia o godzinie 19:00.
- Otwarte testy Beta dla PC: testy rozpoczną się 11 sierpnia o 19:00 i zakończą 13 sierpnia o 19:00.
- Testy trybu Blackout na PlayStation 4: ruszą we wrześniu 2018 roku.
8.2 Dostęp do testów beta
W zamkniętych testach oraz w becie Early Access na PC wezmą udział wyłącznie ci gracze, którzy dokonali zamówień przedpremierowych. Pozostali gracze będą mieli dostęp wyłącznie do otwartych beta testów na platformie PC.
9. Multimedia
{golvideo]37304{/golvideo}
Oficjalna strona internetowa gry Call of Duty: Black Ops IIII.