Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 26 czerwca 2007, 12:43

autor: Artur Falkowski

Współzałożyciel studia Telltale Games o epizodycznym wydawaniu gier

Społeczność graczy podzieliła się ostatnio na zwolenników i przeciwników wydawania gier w formie epizodycznej. Sami twórcy również w różny sposób podchodzą do tej koncepcji. Są jednak tacy deweloperzy, którzy od początku planowali publikowanie gier w ten sposób. Należy do nich niewątpliwie studio Telltale Games, znane z dobrze przyjętej serii Sam & Max: Season 1.

Społeczność graczy podzieliła się ostatnio na zwolenników i przeciwników wydawania gier w formie epizodycznej. Sami twórcy również w różny sposób podchodzą do tej koncepcji. Są jednak tacy deweloperzy, którzy od początku planowali publikowanie gier w ten sposób. Należy do nich niewątpliwie studio Telltale Games, znane z dobrze przyjętej serii Sam & Max: Season 1.

W trakcie wywiadu udzielonego serwisowi gamesindustry.biz, współzałożyciel wspomnianej firmy, Kevin Bruner, podzielił się swoimi przemyśleniami na temat wydawania gier w formie epizodycznej. Przyznał, że z punktu widzenia dewelopera to o wiele bardziej korzystne rozwiązanie, ponieważ niesie ze sobą mniejsze ryzyko, pozwala na lepszy kontakt z fanami i wprowadzanie ich postulatów w życie jeszcze w trakcie wydawania danej serii. Jako przykład podał wspomnianą grę, która po pierwszych trzech odcinkach zaczęła nużyć graczy, spragnionych nieco innych, nowych rozwiązań. Firma miała na początku przygotowane właśnie tyle epizodów, więc dopiero przy tworzeniu kolejnej trójki mogła skorzystać z rad fanów. Jak się okazało, wyszło jej to na dobre, a powstałe w ten sposób odcinki były zdecydowanie lepsze od poprzednich.

W wywiadzie poruszono również kwestię wyzwań, jakie stoją przed deweloperami gier epizodycznych. Bruner stwierdził, że istnieją dwie główne trudności, które trzeba pokonać. Pierwszą jest plan wydawniczy. W odróżnieniu od gier wydawanych klasycznie, gdzie przesunięcie premiery nie stanowi większego problemu, w przypadku produkcji złożonych z odcinków czasowy poślizg jednego z nich prowadzi do opóźnienia całej serii. Drugim problemem jest umiejętność tworzenia gier krótkich, które pomimo swoich niewielkich rozmiarów będą dawały graczom poczucie obcowania ze skończonym produktem, posiadającym rozpoczęcie, rozwinięcie i zakończenie.

Zapytany o kwestię innych gier wydawanych epizodycznie, Bruner odpowiedział, że przede wszystkim są zbyt drogie. Nie podoba mu się też to, że ukazują się nieregularnie albo w zbyt długich odstępach czasowych. Nie sprzyja to dobremu przyjęciu takich produkcji przez graczy.

Na zakończenie warto dodać, że Telltale Games zachęcone sukcesem pierwszej serii przygód Sama i Maksa pracuje nad kontynuacją, która, co chyba nikogo nie zdziwi, również przyjmie formę epizodyczną.

Wywiad z Kevinem Brunerem