Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 kwietnia 2023, 14:53

Komunistyczne bloki zaczną się sypać w cenionej grze o budowaniu miast

Po problemach z rozczarowanym fanem twórcy Workers and Resources: Soviet Republic kontynuują rozwój gry, szykując aktualizację ze starzejącymi się budynkami i pojazdami.

Źródło fot. 3Division.
i

Workers & Resources: Soviet Republic „zasłynęło” głównie za sprawą zawziętego gracza, który doprowadził do tymczasowego usunięcia gry ze Steama. Po tym nieprzyjemnym epizodzie studio 3Division kontynuuje rozwój „socjalistycznej” gry, która cieszy się sporym uznaniem wśród graczy.

Indyk w komunistycznym sosie

Żeby nie przesadzać: Workers & Resources: Soviet Republic na razie nie jest kolejnymi ukrytym (do czasu) hitem Steama. Każdego dnia w grze przeważnie przebywa około 1-2,5 tys. graczy jednocześnie (via SteamDB). Rekord „frekwencji” na poziomie 3,8 tys. użytkowników nie jest szczególnie imponujący w porównaniu z takimi „indykami”, jak Hollow Knight czy też niedawno wydane Wartales.

Niemniej fakt, że tytuł nadal przyciąga tyle graczy ponad 4 lata od udostępnienia w Steam Early Access, dobrze świadczy o kondycji gry. Podobnie jak ponad 90% pozytywnych opinii na Steamie (przy prawie 13 tysiącach recenzji użytkowników). W końcu to niezależna produkcja, do tego dość specyficzna – tak gatunkowo, jak i tematycznie.

Dla porównania: Workers & Resources: Soviet Republic radzi sobie obecnie znacznie lepiej, niż wydane w lutym Pharaoh: A New Era. Uczciwie dodajmy, że:

  1. remaster Faraona przyciągnął więcej graczy na premierę;
  2. zainteresowanie tuż po premierze wypadło podobnie w przypadku obu produkcji.

Niemniej trzeba też zwrócić uwagę na kult pierwowzoru, który na pewno pomógł egipskiej strategii (przynajmniej na początku).

Toporny, ale wciągający socjalizm

Na dobre przyjęcie gry wpłynął fakt, że Workers & Resources: Soviet Republic jest już w zasadzie kompletną produkcją. Owszem, twórcy cały czas dodają nowe mechaniki i szlifują warstwę techniczną (w tym optymalizację), ale już wczesna wersja tytułu była – według studia – „stabilna i grywalna”.

Komunistyczne bloki zaczną się sypać w cenionej grze o budowaniu miast - ilustracja #1
Przynajmniej ten mieszkaniec nie opuści walącego się miasta. Źródło: 3Division.

Potwierdzają to opinie użytkowników Steama, którzy chwalą względnie niewielką liczbę poważnych błędów – rzecz godna pochwały w przypadku gry z wczesnego dostępu i z bardzo rozbudowanymi mechanikami rozgrywki. Te zresztą urzekły graczy lubujących się w city builderach.

Nie, nie jest to produkcja idealna. Przede wszystkim Workers & Resources: Soviet Republic to wymagająca pozycja, nie tylko z powodu skomplikowanej rozgrywki. Stworzenie sprawnie działającego miasta wymaga sporo mikrozarządzania (zwłaszcza na wyższych poziomach wyzwania).

Sprawę utrudnia także pewna „toporność” gry. Może i jest ona zrozumiała w „indyku” tworzonym przez małe studio (do tego osadzonym w klimatach socjalizmu), ale trudno się nie zirytować przy kolejnej nieudanej próbie wyrównania terenu.

Z tego samego powodu graczy boli brak samouczka z prawdziwego zdarzenia. Gra omawia podstawowe mechaniki, ale – zdaniem użytkowników Steama – przydałoby się bardziej rozbudowane omówienie mechanik.

Nie wszystkim też podoba sie „socjalistyczna” (i budżetowa) oprawa audiowizualna. Inna sprawa, że są oni w mniejszości, podobnie jak większość krytyków Workers & Resources: Soviet Republic. Niemniej i wierni fani mają nadzieję, że deweloper jeszcze dopracuje swój produkt, tak jak robił to przez ostatnie cztery lata.

Wraki i ruiny komunizmu

Jak łatwo zgadnąć, sukces gry wynika także z nieustannego rozwoju, jak również regularnego informowania społeczności o postępach prac nad projektem. W najnowszym wpisie twórcy omówili systemy degradacji pojazdów i budynków, który trafi do gry w kolejnej wielkiej aktualizacji.

Obie mechaniki nie będą tylko czystą kosmetyką.

  1. Zaniedbane konstrukcje będą mogły się zawalić, a auta psujące się na drodze skutecznie zablokują ruch i opóźnią dostawy, co nie pozostanie bez wpływu tak na nastroje, jak i produktywność mieszkańców.
  2. Dlatego też konieczne będzie dbanie o stan budynków i pojazdów, choć i to może okazać się uciążliwe.
  3. Niektóre budowle będą mniej wydajne w trakcie remontów, ale zbyt długie odwlekanie napraw zwiększy koszt konserwacji.
  4. W przypadku pojazdów za naprawy będą odpowiadać serwisy, ale i tak co pewien czas konieczna będzie wymiana jednostek po długiej eksploatacji.
  5. Gra zrobi to automatycznie, ale to gracze zadecydują, jakim modelem zastąpić stare pojazdy. Te z kolei będzie można złomować, co pozwoli nieco zaoszczędzić na surowcach niezbędnych do produkcji nowych pojazdów.

Workers & Resources: Soviet Republic wyjdzie z wczesnego dostępu we wrześniu lub październiku. Zakładając oczywiście, że nie dojdzie do kolejnego opóźnienia, bo jakiś czas temu twórcy przebąkiwali o debiucie w marcu tego roku.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej