Wiemy, ile osób opłaca w Polsce Netfliksa i Showmaksa
To, że Netflix jest najpopularniejszą platformą VoD w naszym kraju, podejrzewaliśmy od dawna, ale dotąd nie posiadaliśmy dokładnych danych o liczbie subskrybentów międzynarodowego giganta. W końcu się to zmieniło.
Serwisy VoD coraz intensywniej walczą o polskiego klienta, oferując coraz bardziej bogate biblioteki filmowe i serialowe, ceny często przystosowane do lokalnego rynku oraz promocje pozwalające korzystać z danych usług w ramach specjalnych ofert, na przykład będąc częścią abonamentu za telefon. Rzadko jednak dowiadujemy się, jak dokładnie poszczególne platformy radzą sobie na naszym rynku. Dzięki danym zgromadzonym z różnych źródeł przez blog ScreenLovers, wiemy jak w naszym kraju radzą sobie Netflix oraz Showmax.
Zgodnie z przewidywaniami, podobnie jak na świecie, Netflix również w Polsce zdaje się dominować. Według szacunków firmy analitycznej Ampere Analysis, międzynarodowego lidera regularnie opłaca aż 760 tysięcy Polaków – czyli 6% populacji całego kraju. Biorąc pod uwagę, że często z jednego abonamentu korzysta kilka osób (najdroższa opcja pozwala na równoczesne oglądanie filmów i seriali z jednego konta na maksymalnie czterech różnych urządzeniach), rzeczywista liczba użytkowników platformy jest jeszcze większa i może przekraczać milion.
Na tym tle mocno niemrawo wypada Showmax, starający przebić się w naszym kraju głównie polskimi produkcjami (m.in. kolejnymi filmami i serialami Patryka Vegi, debiutującym niedawno Rojstem oraz satyrycznym Uchem prezesa). Serwis ScreenLovers, dzieląc informacje o przychodzie spółki (19,2 mln w okresie od kwietnia 2017 roku do marca 2018 roku) przez koszt abonamentu i liczbę miesięcy obliczył, że z serwisu prawdopodobnie regularnie korzysta około 80 tysięcy subskrybentów – czyli prawie dziesięciokrotnie mniej niż z Netfliksa. To dość słaby rezultat, zwłaszcza biorąc pod uwagę liczne kampanie reklamowe, dzięki którym o Showmaksie ostatnimi czasy było dość głośno.
Blog ScreenLovers udostępnił także interesujące dane na temat najpopularniejszych w naszym kraju seriali w pierwszym półroczu 2018 roku, opracowane przez firmę analityczną Parrot Analytics. Wynika z nich, że na początku roku największym zainteresowaniem w Polsce cieszyły się odpowiednio The Walking Dead, Gra o tron oraz Stranger Things. Na kolejnych pozycjach znajdziemy wiele popularnych tytułów, choć nie brak również pewnych zaskoczeń – takim na pewno jest obecność Black Mirror, serialu bardzo cenionego przez widzów, ale uważanego za tytuł raczej niszowy.
Niestety, do pełnego obrazu sytuacji oprócz wyników Netfliksa i Showmaksa brakuje nam jeszcze rezultatów HBO GO oraz Amazon Prime’a, kolejnych istotnych graczy na polskim rynku VoD. Choć możemy zakładać, że prawdopodobnie radzą sobie oni gorzej od Netfliksa, są to tylko przypuszczenia.