autor: Ania Orzech
Warner Bros. pozwane przez producentów Matrix: Zmartwychwstania za premierę filmu na HBO Max
Firma Village Roadshow wniosła pozew przeciwko swoim wieloletnim współpracownikom – Warner Bros. Dotyczy on udostępnienia filmu Matrix: Zmartwychwstania na HBO Max. Wytwórnia oskarżona jest o sabotowanie kinowej premiery.
Village Roadshow pozwało Warner Bros. o sabotowanie kinowej premiery Matrix: Zmartwychwstania w celu wypromowania najnowszej platformy streamingowej HBO Max.
Czwarta część filmu pojawiła się online w dniu kinowej premiery, co miało przyczynić się do fatalnego wyniku finansowego. W tej kwestii Matrix: Zmartwychwstania okazał się być totalnym niewypałem, gdyż potrzebował aż 2 tygodni, by przekroczyć 100 mln dolarów w box office.
Village Roadshow pozywa Warner Bros. za zbyt szybkie udostepnienie Matrix: Zmartwychwstania na HBO Max
Firma Village Roadshow współpracuje z Warner Bros. od przeszło dwudziestu pięciu lat. Jej przedstawiciele złożyli w sądzie w Los Angeles pozew, w którym zarzucają wytwórni naruszenie obowiązujących od lat kontraktów.
Chodzi tu przede wszystkim o film Matrix: Zmartwychwstania, którego premiera odbyła się jednocześnie w kinach i na platformie streamingowej HBO Max.
Village Roadshow uznaje praktykę równoczesnej premiery w kinach i na platformie za działanie na jej szkodę finansową. Firma uważa, że Warner wykorzystał ich produkcję po to, aby wypromować i zwiększyć rentowność swoich marek nie dzieląc się przy tym zyskami z producentami.
Jak czytamy w pozwie udostępnionym przez portal The Variety:
Działania Warner Bros. nie tylko sprawiły, że Matrix: Zmartwychwstania było fiaskiem w box office, ale zaszkodziły całej serii (…). Nie ma wątpliwości, że fatalne dane dotyczące sprzedaży kinowej osłabiają wartość tej serii, ponieważ brak rentowności filmu powstrzymuje studia przed inwestowaniem w kolejne sequele i podobne produkcje w przyszłości.
Village Roadshow we wniesionym pozwie twierdzi, że jako współwłaściciel praw autorskich powinien uczestniczyć we wszystkich zyskach generowanych przez ich filmy, a nie tylko tych, których wytwórnia nie jest w stanie ukryć.
Firma dodaje też, że decyzja o wypuszczeniu Matrix: Zmartwychwstania na HBO Max ułatwiła zadanie piratom, gdyż film jeszcze tego samego dnia trafił do nielegalnego obiegu, co również miało przyczynić się do osłabienia wyniku w kinach.
Kontrowersyjna strategia HBO Max
Przypomnijmy, że pod koniec 2020 roku Warner Bros. ujawniło Project Popcorn, czyli strategię polegającą na wprowadzeniu w 2021 roku wszystkich swoich filmów równocześnie do kin i na platformę HBO Max, gdzie subskrybenci mogli je oglądać bez dodatkowych opłat.
Wytwórnia została za to mocno skrytykowana, a studio Legendary, które odpowiadało za produkcję filmów Diuna oraz Godzilla vs. Kong groziło nawet pozwem. Sprawa została finalnie rozwiązana bez udziału sądu.
Z treści pozwu Village Roadshow dowiadujemy się, że studio Warner Bros. nie skonsultowało swojej decyzji z przedstawicielami firmy, ani nie powiadomiło o takim sposobie dystrybucji.
Szacuje się, że Warner wydał około 200 mln dolarów, aby zadośćuczynić twórcom filmów wypuszczanych w tym samym czasie w kinach i na HBO Max straty wynikające z braku wyłącznej premiery na dużym ekranie.
Co na to Warner Bros.?
Village Roadshow przez straty finansowe spowodowane hybrydową premierą nie może dopełnić warunków umowy z Warner Bros. i uiścić zakontraktowanych opłat.
Wytwórnia Warner Bros. opublikowała w tej sprawie specjalne oświadczenie:
To niepoważna próba Village Roadshow mająca na celu uniknięcie umownego zobowiązania do udziału w arbitrażu, który rozpoczęliśmy przeciwko nim w zeszłym tygodniu (…). Nie mamy wątpliwości, że ta sprawa zostanie rozwiązana na naszą korzyść.
HBO Max pojawi się w Polsce 8 marca.