Wszystko o Warhammer 40,000: Dawn of War III (koniec wsparcia) - Akt. #11
Niniejsze kompendium wiedzy o grze Warhammer 40,000: Dawn of War III zawiera wszystkie najważniejsze informacje dotyczące trzeciego podejścia studia Relic do kultowej gry bitewnej Warhammer 40,000. Znajdziecie w nim zarówno aktualizowane na bieżąco dane na temat tej produkcji, jak i poświęcone jej materiały multimedialne.
- 1. Informacje ogólne
- 2. Fabuła i świat
- 3. Rozgrywka (3.1 Jednostki oraz zdolności specjalne; 3.2 Doktryny; 3.3 Inne)
- 4. Beta-testy
- 5. Informacje popremierowe (5.1 Premiera i odbiór gry; 5.2 Patche i aktualizacje 5.3 Koniec wsparcia)
- 6. Pozostałe (6.1 Edycje specjalne oraz dodatki przedpremierowe)
- 7. Multimedia
Przedstawiamy wam kolejne kompendium wiedzy, tym razem poświęcone grze Warhammer 40,000: Dawn of War III. Znajdziecie tu wszystkie najważniejsze informacje oraz materiały z trzeciej odsłony serii strategii czasu rzeczywistego od studia Relic, osadzonej w mrocznym uniwersum 41. tysiąclecia. Tekst będzie aktualizowany wraz z kolejnymi doniesieniami na temat gry.
Aktualizacja #11: koniec wsparcia (dział 5.3).
Aktualizacja #10: premiera aktualizacji Endless War (dział 5.2).
Aktualizacja #9: dodanie wsparcia dla fanowskich modyfikacji.
Aktualizacja #8: premiera, opinie użytkowników Steam, sterowniki dla kart grafiki dostosowane pod Warhammer 40,000: Dawn of War III oraz plany aktualizacji gry (dział 5.2.).
Aktualizacja #7: pierwsze recenzje gry (dział 5.) oraz pokaz rozgrywki w trybie multiplayer.
Aktualizacja #6: zapowiedź otwartych beta-testów (dział 4.) oraz informacje o doktrynach i innych nowościach.
Aktualizacja #5: rozpoczęcie zamkniętych beta-testów (dział 4.), informacje o dacie premiery i polskich wydaniach oraz garść nowych zwiastunów.
Aktualizacja #4: pokazy rozgrywki Orkami.
Aktualizacja #3: pokaz rozgrywki Eldarami z komentarzem Phillipe’a Boule’a.
Aktualizacja #2: data premiery.
Aktualizacja #1: nowy gameplay opublikowany przez serwis Eurogamer oraz uzupełnie informacji na temat jednostek elitarnych.
1.Informacje ogólne
Warhammer 40,000: Dawn of War III to trzecia część cyklu strategii czasu rzeczywistego od studia Relic, znanego z serii Company of Heroes i Homeworld. Tytuł ujawniono na początku maja, a premierę przewidziano na 27 kwietnia 2017 roku.
2. Fabuła i świat
Ponownie przeniesiemy się do wszechświata znanego z gry bitewnej Warhammer 40,000, wydawanej przez firmę Games Workshop, rozdzieranego przez nieustający konflikt pomiędzy inteligentnymi rasami, a nawet ich wewnętrznymi stronnictwami. Tym razem zmierzą się ze sobą trzy frakcje, w tym Kosmiczni Marines z zakonu Krwawych Kruków pod dowództwem Gabriela Angelosa, dobrze znanego fanom serii. Nie jest to jedyna powracająca postać – zielonoskóre hordy orków poprowadzi Gorgutz Wyrwiczerep, który swego czasu wywołał niemałe zamieszanie na planetach Lorn V (w dodatku Winter Assault) i Kronos (Dark Crusade) oraz w Systemie Kaurava (Soulstorm). Natomiast wojskom trzeciej frakcji – zaawansowanym technologicznie Eldarom – przewodzi Prorok Macha, którą mogliśmy spotkać w jedynce. Walki będą się toczyć na planecie Acheron, na której ukryta jest potężna broń.
3. Rozgrywka
Kampania dla jednego gracza będzie się składać z 17 misji i pozwoli na dowodzenie wszystkimi trzema frakcjami, przy czym zamiast wydzielonych scenariuszy dla poszczególnych ras w kolejnych misjach będziemy na przemian stawać po stronie Marines, Orków i Eldarów. Całość ma zapewnić około 10 godzin zabawy. Pod względem rozgrywki Dawn of War III ma stanowić połączenie najlepszych cech pierwszej i drugiej odsłony serii. Znów będziemy dowodzić licznymi armiami oraz rozbudowywać bazy jak w jedynce, z generatorami produkującymi energię i punktami rekwizycji. Jednocześnie twórcy chcą, by była to ich najbardziej przystępna produkcja. Ma być to widoczne choćby po efektach wizualnych, towarzyszących zdolnościom specjalnym (wspomniano o „wizualnej hierarchii zagrożenia”), wystrzałom broni laserowej (wyraźnie widać, gdzie trafiają ich promienie) oraz pojawieniu się tzw. superjednostek (o których dalej). Ceną za to ma być poświęcenie „bliższych detali” wizualnych, co wynika także z nacisku na bitwy o dużej skali. Podobnie uproszczony zostanie system osłon, który pozwoli na zabarykadowanie jednostek, zapewniając im dobrą ochronę przed wrogą bronią strzelecką. By nie było za pięknie, jednostki pod osłoną będą bardziej podatne na atak jednostek walczących wręcz. Niemniej wykorzystanie tych punktów znacząco zwiększy nasze szanse na zwycięstwo.
3.1. Jednostki oraz zdolności specjalne
W grze będziemy mogli korzystać z dwóch głównych typów jednostek: zwykłych oraz elitarnych. Te ostatnie będą reprezentowane zarówno przez oddziały żołnierzy, jak i pojedyncze pojazdy oraz postacie, a ich prawidłowe wykorzystanie będzie niezbędne do zwycięstwa nad wrogiem. Ponieważ jednak na elitarne jednostki otrzymamy tylko 3 miejsca oraz określoną liczbę punktów elitarnych (Elite Points), kluczowe będzie dobranie jednostek najlepiej wpasowujących się w naszą strategię. Będzie w tym też co nieco z planszowego oryginału, jako że w trakcie kampanii dla jednego gracza będziemy stopniowo powiększać naszą kolekcję o kolejne elity, a posiadane już będą zdobywać ulepszenia do wykorzystania w kolejnych misjach
Do jednostek elitarnych zaliczają się także dowódcy pokroju wspomnianego Gabriela Angelosa (specjalizującego się walce na pierwszej linii i mogącego przeskakiwać nad polem bitwy), jak również superjednostki, które mają być największymi w historii serii. Wszystkie będą pojazdami kroczącymi: Imperial Knight Solaria Kosmicznych Marines, Wraithlord Eldarów i wreszcie Gorkonaut Orków. Każdy z nich będzie też posiadał potężne moce specjalne (aczkolwiek wybór tych behemotów oznacza rezygnację z jednostek elitarnych), podobnie zresztą jak każda rasa. Przykładowo Marines (oprócz desantu powietrznego 3 jednostek) będą mogli wystrzelić z orbity laserowy promień, który – zgodnie z konwencją Warhammer 40,000 – będzie stawał się większy, wolniejszy, ale i bardziej zabójczy wraz z zabijaniem wrogich wojsk. Podobnie niszczycielskie moce otrzymają Eldarowie (burza) oraz Orkowie (rokks, czyli puste meteoryty przerobione przez mekaniaków na swego rodzaju statki kosmiczne). Rozważne korzystanie z mocy w trakcie kampaniii fabularnej będzie o tyle istotne, że ich użycie będzie się wiązać z wydaniem punktów elitarnych. Te będziemy zyskiwać w trakcie misji w tempie jednego na minutę i posłuży też do przywołania wybranych wspomnianych wcześniej jednostek elitarnych.
3.2. Doktryny
Jedną z nowości wprowadzonych przez zespół Relic będzie system doktryn, poniekąd znany z innej serii studia – Company of Heroes. Każda z ras będzie dysponować unikalnymi zestawami umiejętności, które w różny sposób wzmocnią jednostki. Przykładowo Scout Strike pozwoli zwiadowcom Kosmicznych Marines zadać większe obrażenia z pierwszego ataku, o ile tylko znajdowali się w trybie ukrycia. Doktryny dzielą się na dwa rodzaje. Pierwszy typ powiązany jest z armią i działa przez całą rozgrywkę. Nieco inaczej wygląda to w przypadku tzw. doktryn elitarnych, zgodnie z nazwą powiązanych z elitarnymi oddziałami. Każdy z tych zestawów zostaje przyporządkowany jednej ze specjalnych jednostek. Część z tych bonusów będzie działać tak długo, jak dany oddział jest na polu walki, podczas gdy w przypadku innych wystarczy, że dana dywizja znajduje się w armii gracza. Na początku rozgrywki będzie można wybrać sześć doktryn (trzy dla armii oraz po jednej dla każdej jednostki elitarnej), co ma umożliwić tworzenie bardzo zróżnicowanych taktyk.
3.3 Inne
Twórcy Warhammer 40,000: Dawn of War III zapowiedzieli zaimplementowanie funkcji społecznościowych, aczkolwiek na razie nie ujawniono choćby najbardziej ogólnych informacji na ten temat. W grze znajdzie się też system powtórek, pozwalający na obejrzenie rozegranych bitew.
4. Beta-testy
26 lutego rozpoczęły się zapisy do pierwszych zamkniętych testów Warhamer 40,000: Dawn of War III. Relic nie ujawnił żadnych dodatkowych informacji na ich temat, ale zdradził datę otwartej bety produkcji. Ta rozpocznie się w piątek 21 kwietnia o godzinie 19:00 i potrwa do poniedziałku 24 kwietnia (podajemy według czas polskiego). W tym czasie gracze przetestują wszystkie m.in. wszystkie trzy grywalne frakcje, 15 z 27 jednostek elitarnych oraz trzy z ośmiu map dla trybu wieloosobowego. Ponadto na czas bety będzie można korzystać ze skórek z Pakietu Władców Wojny (patrz dział 6.1).
5. Informacje popremierowe
5.1. Premiera i odbiór gry
Warhammer 40,000: Dawn of War III zadebiutowało 27 kwietnia na komputerach osobistych, a pierwsze recenzje pojawiły się tydzień wcześniej. Tytuł spotkał się z ciepłym przyjęciem, choć ostatecznie nie okazał się rewolucją. Recenzenci chwalili zbalansowaną rozgrywkę, promującą inicjatywę oraz sprawne zarządzanie armią, jak również solidną kampanię. Mniej entuzjazmu wzbudziła oprawa graficzna (przede wszystkim za sprawą efektów wizualnych, wprowadzających chaos przy większych starciach.) oraz nieco zawodne działanie interfejsu. Nie przeszkodziło to serwisom w wystawieniu wysokich ocen, w większości od 80 do 90%. Mniej łaskawie przyjęli trójkę gracze, z których część nie uznała jej za godna kontynuację cyklu. Narzekania skupiły się na skromnej zawartości gry w stosunku do jej ceny oraz - zdaniem graczy – zbytnie odejście do uniwersum Warhammera 40,000 (grafika, animacje jednostek, klimat). W efekcie średnia ocen na Steamie nie przekroczyła 60% pozytywnych opnii przy prawie 3,5 tysiąca recenzji. W międzyczasie ukazały się dedykowanie sterowniki dla kart grafiki od firm Nvidia oraz AMD.
- GRY-OnLine – 8/10
- Polygon – 8/10
- Hardcore Gamer – 4.5/5
- Gamespot – 8/10
- PCgamesN – 8/10
- PC Invasion – 7/10
- The Sixth Axis – 8/10
- Everyeye.it – 8.8/10
- God is a Geek – 8,5/10
- IGN Spain – 8.5/10
- Średnia ocen na Steamie – 56% pozytywnych recenzji
5.2. Patche i aktualizacje
W maju studio Relic ujawniło plany rozwoju Warhammer 40,000: Dawn of War III. Pierwsza aktualizacja zadebiutowała 8 maja i naprawiła niektóre z błędów zgłoszonych przez graczy [(w tym ze znikającym modelem Piewcy Upiorytu (Bonesinger)] oraz dodała opcję podania gry w trybie multiplayer. Ponadto a 11 maja rozpoczęto naprawienie problemu z nieprzydzielaniem graczy do najbliższych serwerów, skutkującego opóźnieniem utrudniającym rozgrywkę. Nieco później, ale tym samym miesiącu ukazała się łatka balansująca rozgrywkę. Natomiast pod koniec sierpnia zadebiutowała duża aktualizacja, która wprowadziła m.in. wsparcie dla warsztatu Steam (a tym samym fanowskich modyfikacji), autozapis w kampanii fabularnej oraz garść zmian w balansie rozgrywki w grze wieloosobowej.
Później, 19 października, Relic udostępniło aktualizację Endless War, która wprowadziła kolejne trzy jednostki elitarne, po jednej dla każdej z dostępnych frakcji. Fani rozgrywek sieciowych otrzymali też trzy mapy: przeznaczone do pojedynków jeden na jednegi Shrine of Asuyran, czteroosobowe Serpent Chasm oraz Da Extraktor pozwalające na rozegranie potyczek z udziałem sześciu graczy. Do tego doszło pięć wariantów kosmetycznych dla jednosrek elitarnych oraz gry niestandardowe, w których gracze moga sami zadecydować o uwzględnieniu bądź nie doktryn, mocy specjalnych etc. Nie zabrakło również zmian balansujących rozgrywkę, przy czym autorzy skupili się na zwiększeniu żywotności regularnej piechoty (m.in. przez zwiększenie liczby ich punktów zdrowia oraz tarczy o 30%) i dostosowaniu do tego pozostałych jednostek.
5.3 Koniec wsparcia
Na początku lutego studio Relic ogłosiło koniec wsparcia dla Warhammer 40,000: Dawn of War III, co oznacza brak kolejnych dużych dodatków oraz aktualizacji. Powodem tej decyzji była słaba sprzedaż gry, a tym samym niewielka liczba osób bawiących się w tę produkcję (według SteamSpy trójka przegrała nawet z Soulstorm, wydanym w 2008 roku samodzielnym dodatkiem do oryginalnego Dawn of War), co prawdopodobnie wynikało z – według graczy – nieudanej próby połączenia mechanizmów dwóch poprzednich odsłon w jedną całość, jak również zaledwie trzech frakcji dostępnych na premierę. Tym samym gra de facto zakończyła żywot po zaledwie 10 miesiącach.
6. Pozostałe
6.1 Edycje specjalne oraz dodatki przedpremierowe
W Polsce Warhammer 40,000: Dawn of War III zadebiutuje w dwóch wersjach: standardowej oraz limitowanej. Nabywcy tej drugiej otrzymają trzy prezenty: album na płytę w postaci książeczki, kartę z trójwymiarową grafiką oraz ścieżkę dźwiękową z gry wydaniu cyfrowym. Wejdą one również w skład niedostępnej w Polsce edycji kolekcjonerskiej, w Europie kosztującej 119,99 euro (ok. 517 zł) i oferująćej dwa dodatkowe bonusy. Będą to replika młot dzierżonego przez Gabriela Angelosa oraz trzy sztandary. Oprócz tego osoby składające zamówienie przedpremierowe otrzymają Pakiet Władców Wojny, zawierający trzy skórki dla elitarnych machin kroczących każdej ze stron konfliktu: Imperialnego Rycerza Lady Solarii (Dark Queen), Prorokini Taldeer (Ghost Seer) oraz Morkonauta „Beauty’ego” (Big Kustom).
7. Technikalia
7.1 Wymagania sprzętowe
Minimalne wymagania sprzętowe:
- System operacyjny: Windows 7 lub nowszy 64-bitowy
- Procesor: czterordzeniowy Intel i3 3 GHz lub lepszy
- Pamięć RAM: 4 GB
- Miejsce na dysku twardym: 50 GB
- Karta grafiki: NVIDIA GeForce 460/AMD Radeon 6950 lub lepsza (1 GB vRAM)
- Inne: DirectX 11; czterordzeniowy fizyczny procesor Intel i5 lub lepszy zalecany do sieciowych potyczek 3 na 3; wymagane stałe połączenie z Internetem
Zalecane wymagania sprzętowe:
- System operacyjny: Windows 10 64-bitowy
- Procesor: czterordzeniowy Intel i5 3 GHz lub lepszy
- Pamięć RAM: 8 GB of RAM,
- Karta grafiki: NVIDIA GeForce 770/AMD Radeon 7970 lub lepsza (2 GB VRAM)
- Inne: DirectX 11; wymagane stałe połączenie z Internetem