autor: Kamil Zwijacz
Vanquish - szalona strzelanka z PS3 i X360 trafi na PC-ty?
Atsushi Inaba, współzałożyciel studia PlatinumGames, podczas rozmowy z dziennikarzem serwisu Kotaku został zapytany o PC-tową wersję strzelanki Vanquish, znanej z konsol PlayStation 3 i Xbox 360. Deweloper nie zaprzeczył, ale też niczego nie potwierdził, ograniczając się jedynie do krótkiego zdania: "Hmm… jeżeli przestaniecie nagrywać, to możemy o tym pogadać".
W serwisie Kotaku ukazał się wywiad z Atsushim Inabą – jednym z założycieli japońskiego studia PlatinumGames. Podczas rozmowy został on zapytany o PC-tową wersję gry Vanquish, która ukazała się na konsolach PlayStation 3 i Xbox 360 w 2010 roku. Okazało się, że nie jest to nierealne, gdyż zamiast zaprzeczyć, twórca stwierdził, że: „Hmm… jeżeli przestaniecie nagrywać, to możemy o tym pogadać”. Naturalnie nie oznacza to, że produkcja na 100% zawita na PC-ty, ale deweloper w rozmowie wyjaśnił, że jego firma nie ma nic przeciwko komputerom i jeżeli tylko wydawca chce mieć wersję na „blaszaki”, to PlatinumGames ją zrobi. Niewykluczone więc, że Sega, na zlecenie której kilka lat temu stworzono Vanquisha, postanowiła zarobić na grze jeszcze raz i wkrótce doczekamy się zapowiedzi PC-towego wydania. Jak powszechnie wiadomo, japoński wydawca lubi pieniądze graczy komputerowych – wydaje chociażby serię Total War, niedawno przejął studio Amplitude (twórcy Endless Space i powstającej kontynuacji), przeniósł konsolowe Valkyria Chronicles na PC itd. Konwersja Vanquisha nie jest więc taka nierealna, zwłaszcza w świetle tego, co powiedział Inaba. Pożyjemy, zobaczymy.
Studio PlatinumGames zostało założone w 2006 roku przez trzech słynnych japońskich deweloperów – Shinjiego Mikamiego, Atsushiego Inabę oraz Hidekiego Kamiyę. Obecnie jest to jeden z najlepszych i najbardziej rozpoznawalnych deweloperów z Kraju Kwitnącej Wiśni, mający na swoim koncie szereg udanych projektów, w tym chociażby dwie części serii Bayonetta, Metal Gear Rising: Revengeance i Transformers: Devastation. Obecnie firma pracuje nad Scalebound (Xbox One i Windows 10) oraz Nier Automata (PlayStation 4).
- efektowna strzelanka TPP od studia PlatinumGames;
- ukazała się na konsolach PlayStation 3 i Xbox 360 w 2010 roku;
- średnia ocen w serwisie Metacritic – 84 punkty;
- być może w przyszłości pojawi się również na PC-tach.
Vanquish w ogólnych założeniach jest futurystyczną, trzecioosobową strzelanką. W grze wcielamy się w Sama – agenta pracującego dla USA, który musi odbić stację kosmiczną przejętą przez Rosjan, zamierzających zniszczyć Nowy Jork. Główny bohater dysponuje specjalnym kombinezonem, dającym mu szereg rozmaitych mocy. Całość opiera się oczywiście na posyłaniu kolejnych kul w stronę mniejszych i większych wrogów, ale dokonujemy tego w bardzo efektowny sposób. Sam w połączeniu ze swoją zbroją stanowi bowiem szybką, zwinną i śmiertelnie niebezpieczną broń. Potrafi się ślizgać po ziemi, spowalniać czas, wykonywać karkołomne akrobacje itd.
W praktyce Vanquish to bardzo dynamiczna i efektowna do granic możliwości strzelanka, która jednak nie odniosła na konsolach ogromnego sukcesu. Pomimo wielu ciepłych recenzji, tytuł w ciągu kilku pierwszych miesięcy sprzedał się w nakładzie 830 tysięcy egzemplarzy.