Tyranny - kompendium wiedzy [Aktualizacja #6 - dodatek Bastard's Wound i aktualizacja 1.2.0]
Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze RPG pt. Tyranny autorstwa studia Obsidian Entertainment, czyli twórców Pillars of Eternity. Będzie ono uzupełnianie o najciekawsze informacje i materiały zarówno przed, jak i po premierze tego tytułu.
Aktualizacja #6 (12 września 2017 r.): 7 września do sprzedaży trafił duży dodatek zatytułowany Bastard's Wound. (6.2). Tego samego dnia ukazał się patch 1.2.0 (1.2.)
Aktualizacja #5 (3 lipca 2017 r.): Uzupełniliśmy kompendium o informacje o kolejnej aktualizacji (1.2), DLC Tales from The Tiers (6.1) oraz zapowiedzianym podczas targów E3 dużym dodatku Bastard's Wound (6.2). Natomiast sekcja Multimedia (7.) wzbogaciła się o zwiastun Bastard's Wound.
Aktualizacja #4 (9 grudnia 2016 r.): Dodaliśmy sekcję o wspieraniu gry po premierze (1.2.), w której znajdziecie informacje o wypuszczonych patchach oraz spekulacje dotyczące zapowiedzianego na maj konwentu PDX Con, na którym może zostać zapowiedziany dodatek do gry lub jej kontynuacja.
Aktualizacja #3 (26 października 2016 r.): Dodaliśmy informacje o dacie premiery gry zaplanowanej na 10 listopada (1.) i polskim wydaniu gry (1.1.) oraz Trybie Podboju (4.1.). Natomiast sekcja multimedia (6.) wzbogaciła się o dwa nowe materiały video.
Aktualizacja #2 (13 września 2016 r.): Dodaliśmy sporo nowych informacji o poziomach trudności (4.), limicie czterech postaci w drużynie, systemie obrażeń oraz braku friendly fire (4.3), systemie tworzenia zaklęć (4.4.), zależnych od frakcji celach misji (3.) oraz jeden materiał video w dziale Multimedia (7.)
Aktualizacja #1 (19 czerwca 2016 r.): Dodaliśmy zwiastun opublikowany z okazji E3 oraz zapis prezentacji zorganizowanej na tych targach (6.) Uzyskane z drugiego z tych materiałów informacje pozwoliły nam uzupełnić kompendium o pierwsze skromne konkrety odnośnie systemu magii (4.4). Ponadto dowiedzieliśmy się, że postaciami w drużynie sterować mają moduły sztucznej inteligencji, także w walce, ale w każdej chwili będziemy mogli im wydać konkretne rozkazy (4.3).
1. Informacje ogólne
- 1. Informacje ogólne (1.1. Polskie wydanie gry. 1.2. Wsparcie gry po premierze)
- 2. Świat
- 3. Fabuła
- 4. Rozgrywka (4.1 Kreacja postaci, 4.2. System umiejętności, atrybutów i talentów 4.3. System walki, 4.4. System magii, 4.5. System rozwoju)
- 5. Technologia
- 6. Dodatki
- 7. Multimedia
Tyranny to gra RPG autorstwa specjalizującego się w tym gatunku studia Obsidian Entertainment, czyli autorów takich tytułów jak Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas czy Pillars of Eternity. Fanów gatunku zainteresować powinna informacja, że nad gra pracowali także weterani nieistniejącego już zespołu Troika, w tym Tim Cain, czyli ojciec Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura, Greyhawk: The Temple of Elemental Evil i pierwszego Fallouta..
Gra ukazała pecety, a jej premiera ma nastąpiła 10 listopada. Produkcja oferuje wyłącznie tryb dla pojedynczego gracza i zaprojektowana jest tylko z myślą o myszce oraz klawiaturze. Autorzy nie mają w planach wsparcia dla padów.
1.1. Polskie wydanie gry
W naszym kraju wydawcą jest firma Cenega i gra ukazała się równocześnie z premierą światową, czyli 10 listopada. Gracze mogą wybrać między polską (napisy) i angielską wersji językowej do wyboru.
Do wybranych sklepów trafiła limitowana Edycja Specjalna, dostępna wyłącznie w nakładzie przedpremierowym. Oprócz samej gry zawiera:
- unikalne etui,
- skróconą instrukcję,
- płytę audio ze ścieżką dźwiękową,
- 12-stronicowy artbook.
Tyranny sprzedawane jest także w trzech edycjach cyfrowych: Commander Edition, Overlord Edition i Archon Edition, oferujących unikalną zawartość elektroniczną, w tym awatary na oficjalnym forum oraz kolekcję krótkich opowiadań.
1.2. Wsparcie gry po premierze
18 listopada 2016 roku ukazała się łatka opatrzona numerem 1.0.1.0010. Skoncentrowała się ona głównie na naprawianiu błędów oraz lekkim poprawkom rozgrywki. Do tej drugiej kategorii należały m.in. zmiany w sztucznej inteligencji towarzyszy, która teraz atakuje wrogów nawet gdy postacie są nieuzbrojone.
Z kolei 30 listopada opublikowano aktualizację 1.0.2.0021. Ponownie naprawiła ona głównie błędy, ale ulepszyła również optymalizację animacji oraz przyśpieszyła wczytywanie danych przy uruchamianiu gry.
Łatka numer 1.0.3.0031 ukazała się 19 grudnia i przyniosła poprawki błędów. 23 stycznia 2017 r. otrzymaliśmy patcha 1.0.4.0048, którego główną atrakcją była 64-bitową wersja pliku uruchamiającego grę.
Najnowsza aktualizacja, czyli udostępniona 13 czerwca łatka 1.1.0.0023, wreszcie przyniosła duże zmiany. Wprowadziła ona długo wyczekiwaną funkcję Nowej Gry Plus oraz możliwość zresetowania postaci i ponownego rozdania wszelkich punktów. Ponadto mocno ulepszono zbalansowanie gry.
7 września 2017 roku, równocześnie z premierą dodatku Bastard’s Wound ukazała się aktualizacja 1.2.0, wprowadzająca więcej udźwiękowionych kwestii postaci, rozbudowany trzeci akt kampanii podstawowej, a także dodatkową ścieżkę fabularną z nowym zakończeniem gry dla postaci, które pozostały całkowicie lojalne Hegemonowi Kyrosowi.
2. Świat
Realia to najbardziej nietypowy element Tyranny. Gracze nie próbują bowiem tutaj ocalić świata przed siłami zła. Zamiast tego gra toczyć się już po zwycięstwie armii ciemności. Akcja osadzona została w ponurej krainie fantasy, znanej jako Tiers, dawno po tym, jak mroczna istota imieniem Kyros rozgromiła siły śmiertelników, zgładziła bohaterów i przejęła kontrolę nad całym światem, wprowadzając wszędzie tytułową tyranię. Triumf zła jest absolutny oraz ostateczny i nic, co zrobią gracze nie jest w stanie tego zmienić.
3. Fabuła
Głównym bohaterem jest osoba, która walczyła po stronie zwycięskich sił zła i została za to sowicie wynagrodzona. Wcielamy się bowiem w oficera armii Kyrosa, będącego dla zwykłych ludzi sędzią i katem, pilnującym, aby realizowana była wola tyrana. Gra nie zmusza nas do zagrania psychopatą, dla którego największą radością jest sprawianie cierpienia niewinnym osobom. Taka opcja jest oczywiście dostępna, ale równie skutecznym sposobem na zagwarantowanie lojalności ludu w stosunku do Kyrosa jest zaprowadzenie bezwzględnych, ale sprawiedliwych rządów.
Nasza postać dysponuje bardzo dużą swobodą decyzyjną. Podlega jedynie tzw. Archonowi, czyli jednemu z namiestników Kyrosa. Ten przełożony rzadko jednak zechce mieszać się w konkretne sprawy i zostawia nas generalnie w spokoju, o ile tylko efekty naszych działań służą wzmocnieniu imperium.
Główny wątek fabularny jest w dużym stopniu kształtowany przez nasze własne wybory. Postać pełni bardzo istotną rolę w hierarchii władzy w krainie, przez co nawet małe decyzje w dramatyczny sposób wpływają na sytuację w świecie, kształtując przyszłość całego uniwersum i tysięcy jego mieszkańców.
W grze znalazło się kilka rywalizujących ze sobą frakcji. Jedną z nich jest Imperium, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby pomóc również Ruchowi Oporu. Cele misji często ulegają zmianom zależnie od tego, jaką grupę wspieramy w danej sytuacji. Np. podczas oblężenia twierdzy każda frakcja wyznaczy inne cele do zabicia wśród obrońców.
4. Rozgrywka
Tyranny zaprojektowano jako grę krótszą niż Pillars of Eternity. Ukończenie kampanii zajmuje 20-25 godzin, ale całość opracowano tak, aby grę można było przechodzić wielokrotnie, za każdym razem trafiając do odmienionego świata, a następnie zmieniając sytuację w nim poprzez własne decyzje i działania. Gra kładzie duży nacisk na fabułę i praktycznie z każdą spotkaną postacią możemy odbyć długą konwersację, której efekty często przełożą się na dalszy rozwój historii.
Tyranny oferuje duża swobodę przy wybieraniu stylów rozgrywki. Dlatego w świecie gry znajdziemy masę potencjalnych towarzyszy, tak abyśmy mogli sobie dobrać drużynę dopasowaną do naszych metod realizacji zadań.
Autorzy przygotowaliu poziomy trudności:
- Fabularny (ang. Story Mode)
- Normalny (Normal)
- Trudny (Hard)
- Ścieżka Przeklętych (Path of the Damned)
Im wyższy poziom, tym trudniejsze są walki. Co jednak ciekawe, odbywa się to nie przez proste zwiększanie liczebności wrogów. Zamiast tego zmienia się skład grup nieprzyjaciół i stają się oni coraz bardziej inteligentni, sprawniej wybierając cele i robiąc lepszy użytek z własnych umiejętności i zaklęć.
4.1. Kreacja postaci
Zabawę zaczynamy od wykreowania postaci. Nie ogranicza się to tylko do wybrania jej cech i statystyk. Zamiast tego poprzez serię wyborów decydujemy o tym, jak przebiegała cała wojna. Dokonujemy tego w tzw. Trybie Podboju, który pozwala rozegrać uproszczoną historię triumfu Kyrosa. Podjęte w nim decyzje mają kluczowy wpływ na stan krainy w trakcie kampanii, np. na to jak wielkich zniszczeń doznała, czy jaki jest stosunek sił między różnymi organizacjami.
Te wybory wpływają też na naszą rolę we właściwej przygodzie oraz na to, jak odnoszą się do nas poszczególne frakcje. Niektóre z nich mogą bowiem nadal pamiętać to, co im uczyniliśmy i na przykład nie będą chciały mieć z nami nic wspólnego. Wszystko to zostało tak zrealizowane, że decyzje z Trybu Podboju w istotny sposób wpływają na większość zadań podczas kampanii. Dzięki temu możemy przechodzić ją wielokrotnie, za każdym razem tworząc sobie odmienną wersję świata..
Dla osób, które nie chcą zawracać sobie głowy Trybem Podboju dostępna jest opcja szybkiego rozpoczęcia kampanii po wyborze kilku podstawowych ustawień.
4.2. System umiejętności, atrybutów i talentów
Autorzy zdecydowali, że w grze zabraknie klas i zamiast tego mechanizmy rozgrywki oparte zostały głównie na umiejętnościach. W rezultacie możemy swobodnie decydować, którą z nich rozwijać i tym samym uzyskujemy pełną kontrolę nad karierami bohaterów. Umiejętności podzielone zostały na trzy ogólne kategorie związane z Uzbrojeniem, Magią oraz tzw. Wsparciem. Pierwszy typ odpowiada za to jak dobrze radzi sobie postać z posługiwaniem się bronią danego typu. Drugi decyduje o precyzji przy tworzeniu magicznych znaków oraz poziomie kontroli nad siłami przez nie przywoływanymi. Natomiast do trzeciej kategorii należy cała reszta umiejętności, np. te związane z wykonywaniem uników, akrobatyką, wiedzą czy zdolnością skradania się.
Z kolei podstawowe cechy postaci opisane zostały za pomocą atrybutów. W grze znajdziemy ich sześć: Siła (ang. Might), Finezja (Finesse), Szybkość (Quickness), Witalność (Vitality), Spryt (Wits) oraz Siła Woli (Resolve). Ponadto na poziom każdej umiejętności wpływają dwa atrybuty – podstawowy (z przelicznikiem 150%) oraz drugorzędny (50%). Najprościej to wyjaśnić na przykładzie. Umiejętności związane z posługiwaniem się bronią jednoręczną bazują na Sile jako podstawowym atrybucie i Finezji jako drugorzędnym. Zakładając, że nasza postać posiada 15 punktów pierwszego z nich i 10 drugiego, przełoży się to na umiejętność na startowym poziomie 28, bo 150% z 15 to po zaokrągleniu do góry 23, a 50% z 10 to 5. Oczywiście, potem otrzymamy możliwość jej dalszego rozwijania poprzez korzystanie z niej.
Każda postać posiada również tzw. talenty, pełniące rolę aktywowanych ręcznie zdolności specjalnych.
4.3. System walki
System walki przypomina ten z Pillars of Eternity, choć nie zabrakło różnic. Kierujemy więc drużyną maksymalnie czterech postaci, a starcia rozgrywane są w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, pozwalającej w spokoju wydać rozkazy. Postaciami w drużynie sterują mają moduły sztucznej inteligencji i jeśli nie zechcemy dawać towarzyszom komend, to całkiem nieźle poradzą sobie na własną rękę. W grze zabrakło tzw. bratobójczego ognia, co oznacza, że nie jesteśmy w stanie zranić kompanów.
Obrażenia wyglądają inaczej niż w Pillars of Eternity. Tam punkty życia (ang. hit points) stanowiły kombinację zdrowia (ang. health) oraz kondycji (and. Endurance). W Tyranny zamiast tego otrzymujemy po prostu jeden odrębny pasek zdrowia. Gdy zostaje on wyczerpany postać traci przytomność (lub umrze, jeśli tak ustawimy w opcjach). Są sposoby, aby ją ocucić, a po zakończeniu walki sama się obudzi i zacznie regenerować.
W trakcie przygód do bohatera dołącza wielu towarzyszy, a nasze stosunki z nimi odgrywają rolę nie tylko w rozwoju fabuły, ale także podczas potyczek za sprawą mechaniki combosów, pozwalającej tworzyć kombinacje ataków, w których udział bierze wielu wojowników. Im lepsze będziemy mieli stosunki z członkami drużyny, tym potężniejsze staną się te combosy.
4.4. System Magii
Zaklęcia oparte zostały na wykorzystywaniu magicznych pieczęci, pełniących rolę surowców, z których w systemie craftingu sonstruujemy nowe czary. Autorzy postanowili tutaj pójść inną drogą niż w przypadku swoich poprzednich gier. W typowych RPG-ach postacie powoli uczą się kolejnych zaklęć, które zawsze są konkretnymi technikami o efektach na sztywno zdefiniowanych przez deweloperów. Natomiast Tyranny oferuje system pozwalający graczom na tworzenie własnych czarów.
Kreacja każdego zaklęcia rozpoczyna się od wybrania podstawowego elementu techniki magicznej, np. lodu czy elektryczności. Następnie decydujemy o tym, jaką formę przyjmie jej manifestacja. Przykładowo, atak elektrycznością może mieć postać m.in. pioruna, który ma daleki zasięg, ale trafi tylko jednego wroga, podczas gdy postawienie na kształt rożka zmniejszy zasięg, ale pozwoli zadawać obrażenia grupom nieprzyjaciół.
Tak utworzone zaklęcia następnie modyfikujemy tzw. akcentami. Mają one postać dodatkowych efektów np. zwiększenia zasięgu, wzmocnienia siły ataku, wydłużenia czasu działania czy podbicia szansy na ogłuszenie trafionego wroga. Każdy dodany akcent zwiększa wymagania danego czaru w stosunku do współczynnika Lore, opisującego wiedzę magiczną. Jeśli postać posiada za niskie Lore to wzmocnione zaklęcie okaże się dla niej zbyt trudne do opanowania.
4.5. System rozwoju
Jak na RPG-a przystało, Tyranny oferuje system rozwoju postaci, ale został on opracowany w trochę nietypowy system. Umiejętności rozwijamy przez korzystanie z nich. Jednak skuteczne jest to tylko, gdy związane z tym jest prawdziwe wyzwanie. Nie sprawdzają się więc „treningi” takie jak np. masakrowanie tłumów znacznie słabszych przeciwników czy wielokrotne włażenie i złażenie po ścianie.
Natomiast zdobyte punkty doświadczenia wykorzystujemy do awansowania na kolejne poziomy, co zwiększa bazowe atrybuty bohatera oraz pozwala kupować zorganizowane w odrębne drzewka talenty.
Punkty doświadczenia gromadzimy nie tylko w trakcie walki. Równie sowicie nagradzane jest też rozwiązywanie problemów za pomocą konwersacji i zdolności. W ten sposób autorzy chcieli zachęcić graczy do większej swobody podczas odgrywania postaci.
5. Technologia
Tyranny wykorzystuje ulepszoną wersję silnika z Pillars of Eternity. Otrzymujemy zatem widok izometryczny, trójwymiarowe postacie oraz pre-renderowane tła, które wzbogacone zostały licznymi elementami 3D, animacjami i efektami, dzięki czemu nie sprawiają wrażenia statycznych.
6. Dodatki
6.1. Tales from the Tiers
13 czerwca 2017 roku Tyranny wreszcie otrzymało nową zawartość w postaci płatnego DLC Tales from the Tiers. Rozszerzenie kosztuje 6,88 euro, czyli niecałe 30 złotych. Produkcja wprowadza różnorodne wydarzenia w trakcie podróży po mapie, rozwinięcia zawartości fabularnej świata (w tym sposobów na zdobycie postrachu lub lojalności wśród naszych towarzyszy) i spory zestaw nowych przedmiotów.
6.2. Bastard's Wound
Tales from the Tiers było tylko przystawką przed głównym daniem, którym okazał dodatek Bastard's Wound. W rozszerzeniu możemy zwiedzić zupełnie nowy obszar świata (m.in. nielegalną osadę uchodźców) oraz poznać lepiej historie Barika, Lantry’ego i Zwrotki. Postacie otrzymały też więcej interakcji i przygód, co pozwala rozwinąć relacje z nimi.
Bastard’s Wound trafiło do sprzedaży 7 września 2017 roku.