autor: Kamil Zwijacz
Twórcy The Banner Saga oskarżeni o bezprawne wykorzystanie słowa "Saga"
Twórcy gry Candy Crush Saga oskarżyli studio Stoic, autorów The Banner Saga, o mylącą nazwę swojej produkcji. Firma King twierdzi, że tytuł nowego RPG zbytnio kojarzy się z mobilnym i społecznościowym hitem. Mało tego, koncern zarejestrował markę "Candy" i posiada kilkanaście znaków towarowych ze słowem "Saga", robiąc tym samym problemy innym deweloperom.
Branża gier wideo czasami zaskakuje nietypowymi wydarzeniami, do których z pewnością zaliczy się oskarżanie autorów gry The Banner Saga przez firmę King, twórców Candy Crush Saga (casualowa produkcja znana z urządzeń mobilnych i Facebooka) o wprowadzanie klientów w błąd. Okazało się, że społecznościowy gigant zastrzegł słowo „Candy” jako znak towarowy i postanowił pozbyć się gier innych deweloperów (tych jawnie naruszających prawa do marki), którzy w nielegalny sposób wykorzystują tę nazwę. Oberwało się kilku niezależnym twórcom, w tym autorowi All Candy Casino Slots - Jewels Craze Connect: Big Blast Mania Land (popularne „maszyny” na urządzenia mobilne, niemające nic wspólnego z grą Candy Crush Saga) czy też właśnie studiu Stoic, które wydało kilka dni temu RPG, sfinansowane swego czasu na Kickstarterze. Chyba nie trzeba dodawać, że ta produkcja różni się diametralnie od wielkiego hitu firmy King?
Co jednak wspólnego ze słowem „candy” ma tytuł The Banner Saga? Nic, ale okazało się, że koncern posiada także 13 znaków towarowych powiązanych z wyrazem „Saga”, w związku z czym w grudniu zgłoszono do urzędu patentowego uwagę, wedle której studio Stoic nie ma prawa używać obecnej nazwy gry. Firma King nie chce jednak strasznie szkodzić niewielkiemu deweloperowi i domaga się tylko odrzucenia wniosku o zastrzeżenie nazwy The Banner Saga. W wielkim skrócie oznacza to, że gra prawdopodobnie musiałaby być sprzedawana pod innym tytułem.
Z jednej strony sytuacja jest bardzo zabawna, w końcu właściciel marki domaga się zmiany nazw produkcji, których po prostu nie sposób pomylić z cukierkową produkcją. Z drugiej strony nastręcza to deweloperom masy problemów, zwłaszcza, że większość z nich nie ma pieniędzy na toczenie sądowych bojów z Kingiem. Społeczność internetowa postanowiła zemścić się na pazernym koncernie, organizując akcję Candy Jam, w której głównym zadaniem jest stworzenie gry ze słodyczami. Oczywiście ważne jest także kilkukrotne użycie marki „Candy”, a dodatkowe punkty przyznawane będą za wykorzystanie takich słów jak „saga, scroll, memory, apple”. Jeżeli ktoś z Was tworzy gry i chciałby wziąć udział w konkursie, to swoją pracę należy przesłać do 3 lutego.
Ciężko przewidzieć jak się to wszystko skończy, niemniej trzymamy kciuki za pomyślne, dla studia Stoic, rozwiązanie sprawy. Deweloper ten stworzył RPG, które jest naprawdę godne uwagi (średnia w serwisie Metacritic wynosi 82 punkty, naszą recenzję znajdziecie w tym miejscu), a obecna nazwa zapisała się w głowach wielu graczy, więc jej zmiana z pewnością wpłynęłaby negatywnie na sprzedaż tytułu.