autor: Aleksander Kaczmarek
Twórcy serii SOCOM do odstrzału – plotki o zamknięciu studia Zipper Interactive
Wydana dwa tygodnie temu w wersji na kieszonkową konsolę PlayStation Vita strzelanina Unit 13 może być ostatnim tytułem w dorobku deweloperów z Zipper Interactive. Z ustaleń serwisu Kotaku wynika, że firma Sony Computer Entertainment rozpoczęła proces likwidacji należącego do niej studia, w którym powstawały m.in. gry z serii SOCOM.
- data założenia: 1995
- siedziba: Redmond (USA)
- własność: Sony Computer Entertainment (od 2006 roku)
- kluczowi pracownicy: Brian Soderberg i Mike Gutmann
- najbardziej znane gry: MechWarrior 3, Crimson Skies, MAG, seria SOCOM
Czarne chmury zebrały się nad ekipą Zipper Interactive. Według niepotwierdzonych doniesień serwisu Kotaku, w studiu trwają zwolnienia, a prace nad kolejnymi projektami zostały anulowane. Brak konkretnych liczb, ale rzekomo skala przeprowadzanej redukcji etatów wskazuje na to, że właściciel - firma Sony Computer Entertainment - wszczął procedurę likwidacyjną.
Skąd taka decyzja? Według redakcji Kotaku czasy największych triumfów gier sygnowanych logiem Zipper Interactive minęły wraz z pojawieniem się konsoli PlayStation 3. Deweloperzy z Redmond nie potrafili w wystarczającym stopniu przekonać użytkowników tej platformy do swoich tytułów. Stworzona przy udziale dużych nakładów finansowych sieciowa strzelanina MAG nigdy nie cieszyła się przesadną popularnością. Na domiar złego, ubiegłoroczna odsłona serii SOCOM ukazała się w chwili, gdy zamieszanie wokół awarii PlayStation Network trwało w najlepsze. Dla taktycznego shootera, którego główną siłę napędową stanowi tryb multiplayer, był to przysłowiowy postrzał w stopę.
Warto przypomnieć, że studio Zipper Interactive utworzone zostało w 1995 roku przez dwójkę byłych pracowników korporacji zbrojeniowej Loral - Briana Soderberga oraz Jima Boslera. W początkowym okresie działalności firma dała się poznać kilkoma bardzo dobrymi produkcjami (m.in. MechWarrior 3 i Crimson Skies), czym zwróciła na siebie uwagę amerykańskiego oddziału Sony Computer Entertainment. Nawiązano bliższą współpracę, której efektem była wydana w 2002 roku gra SOCOM: U.S. Navy SEALs, będąca pierwszą odsłoną serii strzelanin TPP cieszących się dużą popularnością wśród użytkowników konsol PlayStation 2 i PlayStation Portable. W 2006 roku koncern Sony zdecydował się na przejęcie studia Zipper Interactive, zlecając rozpoczęcie prac nad sieciowym shooterem MAG oraz kolejnymi częściami SOCOM.