autor: Marek Oramus
Twórcy gry Heavy Rain stracili 10 milionów euro z powodu handlu używanymi grami
Szef firmy Quantic Dream ujawnił, że w wyniku odsprzedawania używanych egzemplarzy gry Heavy Rain, studio poniosło straty w wysokości blisko 10 milionów euro.
Osoby, których nie przekonały powody dla których firma Electronic Arts próbuje ograniczyć handel używanymi grami poprzez system Online Pass (o jego wynikach pisaliśmy dzisiaj), powinny zapoznać się z wypowiedzią Guillaume’a de Fondaumiere’a z firmy Quantic Dream. To francuskie studio zasłynęło z wyprodukowania takich gier jak Fahrenheit oraz Heavy Rain.
De Fondaumiere stwierdził w wywiadzie udzielonym serwisowi Games Industry, że w grę Heavy Rain zagrało około miliona osób, które nie zapłaciły ani grosza twórcom. Jego zdaniem do rozwoju handlu grami z drugiej ręki w ostatnich latach przyczyniła się w znacznej mierze światowa recesja.
Dyrektor Quantic Dream ujawnił, że do tej pory sprzedały się w przybliżeniu dwa miliony egzemplarzy produkcji Heavy Rain, a ze statystyk osiągnięć wynika, że zagrały w nią ponad trzy miliony graczy. „Z mojego punktu widzenia milion ludzi gra w moją produkcję bez płacenia ani centa. W związku z tym, z moich kalkulacji wynika, że jako szef studia Quantic Dream straciłem między pięć a dziesięć milionów euro z powodu rynku używanych gier,” stwierdził z rozgoryczeniem de Fondaumiere.
Z drugiej jednak strony zdaje sobie sprawę z tego, że ograniczenie tego procederu mogłoby spowodować odwrotne skutki od zamierzonych. Część nabywców uświadomiwszy sobie, że nie uda im się później odsprzedać kosztującej około 60 dolarów gry, z pewnością wstrzymałaby się z zakupem. Dlatego de Fondaumiere uważa, że wydawcy muszą wspólnie wypracować kompromis, bo obecnie „strzelają sobie w stopę”. Jeżeli nie uda im się tego zmienić i dystrybucja pudełkowych wydań zacznie przynosić straty, to w efekcie będą zmuszeni ograniczyć się do cyfrowych wersji swoich produktów.
Wszyscy czytelnicy z pewnością zgodzą się z szefem firmy Quantic Dream w kwestii obecnego poziomu cen gier. Jego zdaniem są one zbyt wysokie i należy wspólnie przedyskutować ich obniżenie.