autor: Szymon Liebert
THQ – wyniki finansowe, sprzedaż gier i plany na przyszłość
Poznaliśmy kolejny zestaw informacji składających się na cykliczne podsumowania trzeciego okresu tego roku fiskalnego, tym razem ze strony THQ. Niestety, podobnie jak w przypadku wielu innych przedsiębiorstw z branży, firma odnotowała spore straty i w konsekwencji zapowiada restrukturyzację, cięcia oraz zwolnienia. Wiemy także jak sprzedały się poszczególne tytuły z oferty tego wydawcy.
Poznaliśmy kolejny zestaw informacji składających się na cykliczne podsumowania trzeciego okresu tego roku fiskalnego, tym razem ze strony THQ. Niestety, podobnie jak w przypadku wielu innych przedsiębiorstw z branży, firma odnotowała spore straty i w konsekwencji zapowiada restrukturyzację, cięcia oraz zwolnienia. Wiemy także jak sprzedały się poszczególne tytuły z oferty tego wydawcy.
W trzecim kwartale tego roku fiskalnego wydawca stracił prawie 192 milionów dolarów. Zawiodły także wcześniejsze analizy co do obrotów, które spadły aż o 30% (wynosząc nieco ponad 357 milionów). Takie wyniki oczywiście wymuszają na zarządzie firmy podjęcie odpowiednich działań. Dość nieprzyjemnych w skutkach, bo według zapowiedzi, szeregi THQ zostaną uszczuplone aż o 24% personelu, co w praktyce oznacza 600 zwolnionych osób.
Gry wydawane przez THQ sprzedawały się natomiast całkiem nieźle, a zdecydowanym faworytem jest tutaj beztroska zabawa w gangstera, czyli Saints Row 2. W ciągu całego roku fiskalnego tytuł sprzedał się w nakładzie 2,8 miliona egzemplarzy na całym świecie, zdobywając bardzo wysokie (lub umiarkowane, jak u nas) oceny recenzentów i przychylność graczy. No cóż, wobec poważnego i przyciężkawego tonu Grand Theft Auto IV produkcja sygnowana przez Volition dla wielu okazała się zbawieniem.
Innym potężnym z marketingowego punktu widzenia produktem okazał się WWE SmackDown vs. Raw 2009, który do dnia dzisiejszego znalazł już ponad 4 miliony nabywców. Jest to naturalnie kolejna odsłona serii opowiadającej o brutalnym amerykańskim pseudo-sporcie znanym jako wrestling. Zeszłoroczna edycja zebrała bardzo wyrównane opinie, więc prawdopodobnie można uznać ją także za sukces artystyczny.
Sporym osiągnięciem jest także Warhammer 40,000: Dawn of War firmy Relic. Gra została co prawda wydana już w 2004 roku, jednak kilka miesięcy temu pojawił się kolejny dodatek do niej - Soulstorm. Licząc wraz z rozszerzeniami produkt sprzedał się w nakładzie 4 milionów egzemplarzy. Wśród innych pozycji godnych uwagi wymienić można też de Blob na konsolę Wii (700 tysięcy sprzedanych egzemplarzy). Niezłe wyniki odnotowała podobno Big Beach Sports, w którą grywa już ponad 1,2 miliona graczy.
Brian Farrell z THQ powiedział, że był to jeden z najtrudniejszych okresów świątecznych w jego 18-letniej karierze. Jego zdaniem udało się jednak dostarczyć kilka gier na wysokim poziomie. Pomimo niezbyt optymistycznych wyników finansowych, wydawca podkreśla bardzo dobrą pozycję kilku nowym marek i starszych produktów, które pozwalają umocnić się w przekonaniu, że obrana strategia okaże się poprawna i zaowocuje sukcesem. Firma planuje skupić się na mniejszej ilości bardziej konkretnych i przemyślanych produkcji.
Obecnie ekipa realizuje wspomniany program restrukturyzacji – podobno już dziś udało się zmniejszyć wydatki o 120 milionów dolarów i już wkrótce zostaną one ograniczone o kolejne 100 milionów. Spore ciecia budżetowe planowane są między innymi w wydatkach na proces tworzenia nowych gier. Pomimo tego, wydawca zapowiada pewne nowe pomysły.
Jednym z nich jest sieciowa gra tworzona przez studio Vigil Games i osadzona w popularnym świecie Warhammera 40,000. Projekt został zatytułowany roboczo Warhammer 40K Online i jak na razie niewiele o nim wiadomo. Brian Farrell zapewnia, że dzieło mogłoby być dochodowe nawet przy dość wąskiej grupie subskrybentów, dzięki planowanemu modelowi finansowemu. Tym samym, firma nie chce tutaj rzucać wyzwania Blizzardowi, lecz raczej skupić się na stworzeniu dobrej gry.
Na najbliższe miesiące THQ planuje kilka innych tytułów. Pojawi się więc oczekiwany Dawn of War II (PC), w którego obecnie można zagrać dzięki uruchomionym sieciowym testom. Ekipa zapowiada także WWE Legends of WrestleMania (Xbox 360, PlayStation 3), czyli następną pozycję o walkach umięśnionych facetów w getrach. Jak widać z powyższego przykładu, marka cieszy się powodzeniem i zainteresowaniem, więc i kolejna odsłona powinna znaleźć nabywców. Zapowiadany jest także chociażby Red Faction: Guerrilla (PC, Xbox 360, PlayStation 3), czy 50 Cent: Blood on the Sand, czyli zmyślone przygody jednego z najbogatszych raperów na świecie. Bardzo ciekawie wygląda również produkcja Deadly Creatures na Wii, oferująca możliwość wcielenia się w tarantulę lub skorpiona.