autor: Janusz Burda
Thief – zobacz opcje konfiguracyjne gry na nowym filmie
W sieci pojawił się film, na którym twórcy gry Thief ze studia Eidos Montreal omawiają rozbudowane opcje produkcji, pozwalające dostosować poziom trudności czy informacje wyświetlane na ekranie. Materiał opatrzyliśmy polskimi napisami.
Premiera gry Thief – czwartej odsłony kultowej serii skradanek z Mistrzem Złodziei Garrettem w roli głównej – zbliża się wielkimi krokami, toteż poznajemy coraz więcej szczegółów na jej temat. Niedawno nasz redakcyjny kolega Adrian Werner miał okazję wypróbować najnowsze dzieło studia Eidos Montreal (jego relację przeczytacie tutaj) i opowiadał między innymi o rozbudowanej konfiguracji interfejsu i poziomu trudności w grze. Dziś macie okazję zobaczyć ten system na własne oczy dzięki filmowi przygotowanemu przez brytyjską ekipę PlayStation Access, która złożyła wizytę deweloperowi w Montrealu. Pokazowi ekranów menu w wersji gry na PlayStation 4 towarzyszy komentarz twórcy, opatrzony przez nas polskimi napisami – zapraszamy do oglądania (materiał widnieje powyżej).
Przyznać trzeba, że w mało której grze widzi się takie bogactwo opcji konfiguracyjnych, pozwalających równie precyzyjnie dostosować rozgrywkę do własnych preferencji. Uwagę zwracają zwłaszcza rozmaite sposoby na utrudnienie sobie rozgrywki, z „ostatecznymi trybami złodzieja” (Ultimate Thief Mods) na czele. Entuzjaści przeżywania katuszy przed konsolą lub komputerem powinni być wniebowzięci, tak samo jak miłośnicy imersji, dla których przygotowano możliwość pozbycia się wybranych elementów interfejsu z ekranu. Ciekawość budzi też detekcja głosu, dająca okazję do wykorzystania zestawu słuchawkowego, by wabić strażników wydawanymi przez siebie odgłosami.
Przypomnijmy, że premierę Thiefa wyznaczono na 25 lutego bieżącego roku. Tytuł wyjdzie na komputery osobiste, a także na konsole starej (Xbox 360, PlayStation 3) i nowej generacji (Xbox One, PlayStation 4). Tym, którzy chcieliby zobaczyć bardziej konkretny kawałek najnowszego dzieła studia Eidos Montreal niż menu główne, polecamy ostatni zapis rozgrywki, ukazujący około 10 minut przygód Garretta. Na koniec zapraszam do lektury wspomnianego opisu wrażeń z testu prawie ukończonej wersji gry autorstwa Adrian Wernera:
- Powrót króla skradanek - test świetnie zapowiadającej się gry Thief
- Oficjalna strona internetowa gry Thief
Zapis polskiej linii dialogowej z filmu
Cześć, mówi Nathan z PS Access. Niedawno byliśmy w Montrealu, aby zobaczyć Thiefa.
Odkryliśmy, że gra ma tonę opcji konfiguracyjnych, od poziomu trudności po elementy interfejsu wyświetlane na ekranie.
Przekażę głos do Montrealu.
- Oto menu główne Thiefa. Przejdziemy przez nie, aby pokazać Wam konfigurację poziomu trudności i inne opcje.
Rozpocznijmy nową grę.
Pierwsze trzy opcje odpowiadają standardowemu niskiemu, średniemu i wysokiemu poziomowi. Pomińmy je i weźmy pod lupę "Custom".
Na początek ustalamy ogólnie poziom trudności, w jaki celujemy. Wybierz "Mistrza", ot dla zabawy.
Zjeżdżając niżej, widzimy, że mamy tu mnóstwo opcji, dzięki którym możemy dostosować grę do własnych preferencji.
Na przykład możemy pozbawić się możliwości wejścia w tryb koncentracji.
Ponadto jest opcja wyłączenia celownika.
Możemy też ograniczyć się do eliminowania przeciwników z ukrycia, by zredukować nasze umiejętności w walce.
Więc jeśli chcesz mieć bardziej klasyczną dla Thiefa rozgrywkę, tutaj będziesz mógł ją sobie zapewnić.
A jeśli potrzebujesz wyzwań, jest też np. opcja, dzięki której otrzymanie jakichkolwiek obrażeń zakończy misję niepowodzeniem.
Można też zwiększyć cenę zasobów, tak aby trzeba było dobrze się zastanowić przed ich użyciem.
Z kolei opcja "No Food or Poppies" uniemożliwia regenerowanie się przez całą grę.
- Jak rozumiem, obecność tych opcji jest dedykowana społeczności skupionej wokół poprzednich Thiefów, które słynęły z wysokiej trudności.
To jest przyczyna, dla której napracowaliście się z umieszczeniem w grze tej konfiguracji, prawda?
- Dokładnie. Chcemy, by ludzie mogli dzielić się swoimi osiągnięciami.
Można wyłączyć wszystkie ułatwienia. Osobiście nie byłem w stanie grać w ten sposób - robi się naprawdę trudno.
Na samym dole mamy "ostateczne tryby złodzieja". Te opcje są naprawdę... złe.
Na przykład "Iron Man" sprawia, że śmierć lub niepowodzenie w misji kończy całą grę.
Więc możesz pójść spać albo zjeść śniadanie, a potem grać dalej, ale jeśli zginiesz, zaczynasz od samego początku.
Nie mogę się doczekać, aż zobaczę ludzi, którzy to włączyli. To mój ulubiony tryb.
- I każda wyłączona opcja daje Ci dodatkowe punkty podczas gry, tak?
- Tak. W prawym dolnym rogu widzicie mnożnik, który podbija ogólny wynik uzyskiwany podczas gry.
Dzięki temu wyrzeczenia zwracają się, a inni gracze widzą, że grasz bez ułatwień.
Tryb "No Kills or Knockouts" sprawia, że jeśli zabijesz lub ogłuszysz kogoś, następuje koniec misji.
"No Alerts" - jeśli ktoś Cię zobaczy i wywoła alarm, nastąpi koniec misji.
W połączeniu z "Iron Manem" pakujesz się w naprawdę poważne tarapaty.
Tak więc naginamy granicę możliwości graczy, jeśli chodzi o rywalizację.
Myślę, że wywoła to radość u naszych fanów... a u części z nich frustrację.
- Jest tutaj tablica wyników, zatem gracze, którzy chcą na nią trafić, muszą wybrać stąd odpowiednie opcje...
...a potem podzielić się swoim sukcesem przy użyciu przycisku Share, jeśli chodzi o PlayStation 4?
- Dokładnie. Chcemy mieć pewność, że gracze będą w stanie udowodnić swoje dokonania. Bo mówimy tu o niemałych osiągnięciach.
Teraz wróćmy i przejdźmy do ekranu opcji ("Options"). W menu możecie też zobaczyć tryb wyzwania ("Challenge Mode").
To kolejna forma rozgrywki z ustanawianiem rekordów, więc możecie być nią zainteresowani, jeśli chcecie udowodnić, że jesteście mistrzem złodziei.
- Czy rozgrywka w tym trybie toczy się na unikatowych mapach?
- To zmodyfikowane lokacje z głównej kampanii, zrobione tak, by odpowiadały wymogom tego trybu.
Przejdźmy do menu opcji.
Chcemy, aby gracze byli w stanie dostosować grę do swoich potrzeb i oczekiwań.
Dlatego w konfiguracji ekranu ("Display") umieszczono wiele opcji.
Na przykład można zadecydować o wyświetlaniu ikon zagrożenia ("Threat Icons").
Bywają one użyteczne, kiedy na przykład ktoś jest niesłyszący, a chciałby zagrać.
Jednak niektórzy gracze cenią sobie pełną immersję i nie chcą mieć na ekranie żadnych elementów interfejsu.
Idąc dalej, widzimy opcje dotyczące minimapy, interaktywnego celownika, aktualizacji dziennika...
...klejnotu na dole ekranu znanego z poprzednich części, który pokazuje, czy postać jest w świetle...
...rozbłyskiwania wartościowych przedmiotów do zabrania ("Loot Glint").
Możesz też dostosować wskaźniki swoich zasobów, np. ustalić, że będą znikały z ekranu po pewnym czasie, albo w ogóle je wyłączyć.
Jest tu masa rzeczy.
- Więc to kolejny dowód na to, z jakim trudem ta gra została zrobiona.
- Dokładnie. Niełatwo jest trafić w gusta wszystkich.
Chcemy dać graczom dużo informacji, ale jeśli ktoś chce utrudnić sobie zabawę, nic nie stoi na przeszkodzie, by je wyłączyć.
Informacje z interfejsu mogą być przydatne dla kogoś, kto skupia się na fabule, ale opcje ich wyłączenia muszą być dla tych, co cenią wyzwanie.
Na przykład w opcjach dźwięku ("Audio") gracze, którzy nie chcą otrzymywać podpowiedzi, mogą wyłączyć komentarze Garretta.
Garrett to typ samotnika, który lubi swoje towarzystwo i zdarza mu się mówić do siebie. To takie trochę schizofreniczne.
Tak więc Garrett niekiedy podpowiada sobie, co powinien zrobić, bo jest dla siebie najlepszym przyjacielem.
Ale niektórzy mogą nie chcieć takich wskazówek, więc dajemy opcję wyłączenia ich.
Tak więc z głosem wyłączonym w opcjach, Garrett będzie odzywał się tylko do NPC-ów, w scenkach etc.
A zatem masz dużo opcji, dzięki którym gra stanie się tak bliska Twoim wymaganiom, jak to możliwe.
Ten element produkcji zawsze był dla nas bardzo ważny.
Zajrzymy też do opcji gry ("Game"), mających bardziej związek ze sprzętem, na którym Thief jest odpalony.
Mamy tu zarówno ogólną konfigurację, jak i opcje ekskluzywne dla konkretnej platformy sprzętowej - w tym wypadku np. sterowanie ruchem.
Jest też opcja związana z ekwipunkiem pod panelem dotykowym - jeśli się go nie polubi, będzie można wrócić do klasycznego rozwiązania.
Jednak domyślnie na PS4 naciska się odpowiednie miejsce na ekranie, by wybrać dany przedmiot, co funkcjonuje jak skrót klawiszowy.
Mamy tu więc dużo rzeczy, które wiążą się konkretnie z daną platformą sprzętową.
- Wielu ludzi nie wie tak właściwie, jak działa wykrywanie głosu na PS4.
- Mając headset, możesz np. wydawać dźwięki, by wabić strażników.