autor: Michał Kułakowski
Thief – nowe informacje, zwiastun i screeny
W sieci pojawiły się nowe screeny oraz zwiastun z gry Thief. Ponad trzyminutowy film przedstawia fragmenty rozgrywki, prezentujące strategie oraz ekwipunek jaki gracze będą mogli wykorzystać podczas zabawy. Poza tym, poznaliśmy także kilka wcześniej nieznanych ciekawostek związanych z gameplayem.
W najważniejszych zachodnich serwisach branżowych pojawiły się kolejne zapowiedzi gry Thief, która zadebiutuje w sklepach w przyszłym roku. Towarzyszy im zupełnie nowy trailer, zawierający fragmenty rozgrywki, a także pokaźna liczba screenów. Informacje o czwartej części legendarnej serii skradanek krążyły od wielu lat, ale dopiero oficjalna zapowiedź, która miała miejsce w marcu, potwierdziła ostatecznie jej powstanie. Przypomnijmy, że twórcy z kanadyjskiego studia Eidos Montreal zdecydowali się na swoisty restart serii, porzucając czwórkę w tytule, ale zachowując najważniejsze elementy poprzedników oraz ponownie przedstawiając graczom ich bohatera, uzdolnionego złodzieja Garetta.
Opublikowany ponad trzyminutowy film przedstawia nam po kolejne duże fragmenty aktualnej rozgrywki oraz ekwipunek, którym posługiwać będziemy się podczas zabawy. Większość z przedstawionych w zwiastunie opcji została opisana w opublikowanych dziś kolejnych wstępnych zapowiedziach gry, opartych na demie przygotowanym z myślą o prasie. Jak już wiemy, akcja gry przenosi nas do gotycko-wiktoriańskiego miasta dotkniętego zarazą i uginającego się pod butem opresyjnych i agresywnych władz. Garett zwiedzi kilka dzielnic metropolii, wykonując przeróżne misje, polegające przed wszystkim na kradzieży kosztowności czy dokumentów. Poza głównymi zadaniami, będziemy mogli również swobodnie włamywać się do różnych domów, szukać ukrytych sejfów i skarbców lub opróżniać portfele strażników. Miejscem, w którym spędzimy wiele czasu jest targowisko, a więc rozbudowany hub, gdzie przyjmiemy kolejne questy, porozmawiamy z napotkanymi osobami oraz wybierzemy odpowiedni sprzęt i broń.
Jak pokazuje trailer, w grze powracają różne rodzaje strzał, między innymi wodna – gasząca pochodnie, a także szereg przeróżnych gadżetów, takich jak usypiający gaz, które ułatwiają nam eksperymentowanie z różnymi metodami dotarcia do celu. Ekwipunek ma być cenny, a gracze powinni korzystać z niego rozsądnie i z głową, bowiem uzupełnienie np. zapasów strzał może okazać się dość trudne. Zwiastun zawiera też krótkie przebitki, w których zobaczymy rozbrajanie mechanizmów alarmowych oraz otwieranie zamków.
System skradania się nie różni się od tego, do czego przyzwyczaiły nas inne gry z gatunku. Garett ukrywa się w cieniu, starając się być niewidocznym oraz zachowywać jak najciszej. Strażnicy posiadają kilka stopni czujności, która wzmaga się się po tym jak zwrócimy na siebie uwagę, zmieniając tym samym ich zachowanie. Likwidując zagrożenie ze strony oponentów posłużymy się także różnymi elementami otoczenia oraz pułapkami. W najgorszym wypadku dojść może do bezpośredniej konfrontacji (kompletnie opcjonalnej przez większość gry), w której posługiwać będziemy się przede wszystkim bronią białą i łukiem. Gracze mogą blokować i parować ciosy. Niektórzy dziennikarze zwracają uwagę na to, że system walki pozostawia nieco do życzenia i często np. trudno ocenić odległość od przeciwnika, a animacje krytycznych ciosów wpływają negatywnie na tempo pojedynków.
Ciekawostką jest fakt, że Thief nie posiada przycisku odpowiedzialnego za skok. Większość akcji, takich jak przeskakiwanie nad przeszkodami, będzie wykonywana przez postać kontekstowo. Garett dysponować ma jednak zdolnością szybkiego i jednorazowego przemieszczenia się w wybranym kierunku (swoop). Interesującą funkcją, znaną z wielu innych tytułów, jest także tryb skupienia. Włączając go, gra podświetla pozycje przeciwników, ukryte lokacje, punkty zainteresowania itd. oraz pomaga w walce. Twórcy zaznaczają, że jest ona kompletnie opcjonalna i może stanowić świetną pomoc dla początkujących graczy.
Jeżeli chodzi o AI, pozostające ważnym elementem każdej skradanki, to twórcy twierdzą, że nie wykorzystują większej mocy komputerów PC i konsol nowej generacji, by dodatkowo skomplikować zachowania oponentów. Sprawia to, że jeżeli chodzi o sztuczną inteligencję, doświadczenie z rozgrywki będzie takie samo na PlayStation 3 jak i PlayStation 4. Znacznie lepiej w tej dziedzinie będzie jednak pod względem oprawy, która stanie się bogatsza na silniejszym sprzęcie. Mowa tu o rozmaitych detalach, wyższej rozdzielczości tekstur, szybkości ładowania oraz dodatkowych efektach graficznych.
Thief to czwarta odsłona serii składankowych gier akcji opowiadających o przygodach tytułowego złodzieja. Produkcją tytułu zajmuje się studio Eidos Montreal, odpowiedzialne za Deus Ex: Bunt Ludzkości. Tytuł działa na zmodyfikowanej wersji silnika Unreal Engine 3. Gra ukaże się w naszym kraju 28 lutego 2014 roku w polskiej kinowej wersji językowej (napisy) na PC, PlayStation 4, PlayStation 3 oraz Xboksie 360. Wersja na konsolę Xbox One pozbawiona zostanie rodzimej lokalizacji.