autor: Łukasz Szliselman
Thief debiutuje na świecie. Przeciętne pierwsze oceny
Dziś do sklepów w USA trafił Thief – czwarta odsłona słynnego cyklu skradanek. Do Polski Król Złodziei zawita w piątek w wydaniu na PC, PlayStation 3, Xboksa 360 i PlayStation 4. W międzyczasie warto zapoznać się z pierwszymi recenzjami gry – czy studio Eidos Montreal podołało wyzwaniu?
- Producent: Eidos Montreal
- Gatunek: skradanka FPP
- Cechy szczególne: kontynuacja serii z 15-letnią historią
- Platformy sprzętowe: PC, PS3, X360, PS4, XONE
Nadszedł dzień, na który przez lata czekali fani skradanek. Dziś swoją światową premierę ma gra Thief – długo wyczekiwana kontynuacja popularnego niegdyś cyklu, którego poprzednia odsłona ukazała się w 2004 roku. Tytuł trafił do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych w wersji na PC, PlayStation 3, Xboksa 360, PlayStation 4 oraz Xboksa One. W Polsce na nowego Thiefa musimy poczekać do piątku – gra zadebiutuje u nas 28 lutego. Jest zatem czas, by dobrze przemyśleć zakup gry. Jeśli się na to zdecydujecie, zachęcamy do zajrzenia do naszej porównywarki cenowej, w celu znalezienia najlepszej oferty. Przypominamy, że w polskich sklepach Thiefa wciąż da się zamawiać w wersji przedpremierowej, do której dołączana jest dodatkowa misja – Włamanie do banku.
Recenzje
Czy studiu Eidos Montreal udało się przywrócić chwałę kultowemu mistrzowi złodziejskiego fachu? Wygląda na to, że nie do końca. Sprawdził to osobiście Hed – redakcyjny fan serii – i niestety, odczucia miał raczej mieszane, o czym świadczy przyznana grze ocena 6,5/10. Za sprawą scenarzystów Garrett stracił pazur, a fabuła wyrazistość. Przeszkadzać może też pewna liniowość niektórych poziomów i zbytnia zawiłość Miasta, a także ogólna prostota rozgrywki. Więcej na temat wad i zalet produkcji znajdziecie w naszej recenzji:
Poniżej znajduje się lista ocen przyznanych grze Thief przez zachodnie serwisy branżowe.
- IGN – 6,8/10
- Gamespot – 6/10
- Edge – 7/10
- Polygon – 6/10
- Eurogamer – 6/10
- Kotaku – No
- Game Informer – 8/10
- Destructoid – 7.5/10
- EGM – 3.5/10
- Joystiq – 4/5
- Destructoid – 7.5/10
Atmosfera wokół powrotu Króla Złodziei podgrzewana była systematycznie od 2009 roku, kiedy to oficjalnie potwierdzono, że prace nad grą trwają. W owym czasie studio Eidos Montreal było jeszcze zajęte produkcją Deus Ex: Bunt Ludzkości, ale gdy tytuł ten zadebiutował w 2011 roku, twórcy poświęcili pełną uwagę nowemu Thiefowi. W międzyczasie usłyszeliśmy też doniesienia o zawirowaniach w kadrach, które zaniepokoiły część fanów.
Coraz więcej kontrowersji rosło wokół samej gry. Fani byli zawiedzeni zmianą aktora podkładającego głos głównemu bohaterowi – Stephena Russella w roli Garretta zastąpił Romano Orzari. Sporo krzyków wywołał też pomysł na umieszczenie w Thiefie punktów doświadczenia, z czego w końcu się wycofano; podobny los spotkał też sekwencje QTE. Z kolei na lamenty wokół ułatwiającego rozgrywkę trybu skupienia twórcy odpowiedzieli możliwością ręcznego dostosowania poziomu trudności. W przyszłym miesiącu Thief ma otrzymać wsparcie dla technologii AMD Mantle.