Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 kwietnia 2025, 20:18

autor: Michał Harat

Symulator średniowiecznego królestwa wprowadza coś, dzięki czemu sąsiedzi nie będą mogli oprzeć się naszym życzeniom. To nowa jakość dyplomacji w Norland

Średniowieczna strategia Norland otrzymała kolejną testową aktualizację. Jej zawartość wygląda bardzo obiecująco. W grze pojawiła się nawet mechanika, dzięki której nasz sąsiad będzie mógł się u nas zadłużyć. Przynajmniej pewnym sensie.

Strategia Norland otrzymała nową aktualizację w wersji beta. Patch oznaczony numerem #36 skupia się na optymalizacji, balansie, poprawkach błędów oraz jednej istotnej nowości, która może znacząco wpłynąć na sposób prowadzenia dyplomacji. Mowa o Debt of Honor – Długu Honoru – czyli nowym mechanizmie, który wynagradza wspieranie sąsiednich władców w trudnych sytuacjach.

Deweloperzy podkreślają, że łatka dostępna jest obecnie wyłącznie w wersji beta – do głównej wersji gry trafi dopiero po przetestowaniu przez społeczność. Ostatnią na ten moment pełnoprawną aktualizacją jest ta z 8 kwietnia, o numerze #35.

Dług Honoru

Największą nowością obecnie testowanej łatki jest Debt of Honor – mechanika, która dodaje głębi relacjom między królami. Jeśli wspomożesz sąsiada w trudnej sytuacji, np. obronisz go przed atakiem Nieświętej Hordy (Unholy Horde), wesprzesz jego spadkobiercę w rebelii lub uratujesz go od zagłady z rąk innego króla – władca ten będzie Ci winny przysługę.

Dług Honoru można spieniężyć w dowolnym momencie (o ile obaj królowie wciąż żyją), uzyskując np. traktat pokojowy, hojne trybuty, a nawet przyłączenie się danego państwa do naszych włości.

Balans, zmiany mechanik i poprawki

Patch #36 wprowadza też szereg zmian związanych z balansem rozgrywki. Oto kilka najważniejszych.

  1. Rekrutacja armii przez AI została lepiej zbalansowana na średnim i łatwym poziomie trudności.
  2. Szkolenie żołnierzy zostało ograniczone – teraz zależy od poziomu dowódcy, a zdobywane punkty doświadczenia są mniejsze.
  3. Pokój gwarantowany – na łatwym i średnim poziomie trudności zawarcie pokoju zawsze będzie możliwe, choć jego koszt wzrósł.
  4. Unholy Horde nie przekroczy już limitu 60 wojowników po zdobyciu miasta.
  5. Biskupi będą częściej głosić kazania, jeśli w mieście brakuje fanatyków, a relacje z królem są słabe.

Deweloperzy skupili się także na optymalizacji gry, szczególnie pod kątem graczy budujących bogato udekorowane miasta. Poza tym dodano m.in.:

  1. nowy znacznik pokazujący, że postać planuje „randkę”;
  2. możliwość wyłączenia automatycznego nawożenia pól;
  3. powiadomienie, gdy 30% lub więcej żołnierzy nie może trenować z powodu słabego instruktora;
  4. wskazówki dotyczące relacji małżeńskich, seksualnych potrzeb postaci i innych aspektów symulacji życia w Norland.

Długa lista napraw

Lista błędów naprawionych w tej aktualizacji jest całkiem długa. Obejmuje m.in. tutorial, niepoprawne działanie niektórych myśli i cech postaci, softlocki (błędne zapisy) podczas bitw czy nieprawidłowe dziedziczenie pierścieni. Naprawiono też problemy z animacjami ognia, działaniem biskupów oraz... lordami bez rąk, którzy wcześniej nie mogli poprawnie zarządzać swoim ekwipunkiem.

Michał Harat

Michał Harat

Ukończył filologię polską ze specjalnością dziennikarską na UG. W grach zakochał się w wieku 4 lat, kiedy starszy kuzyn włączył mu zakurzonego Pegasusa. Pierwszy tytuł – Wolfensteina 3D – przeszedł w piwnicy swojego kumpla z zerówki (jego ojciec trzymał tam przestarzałego peceta). Dziś gra już niemal wyłącznie na konsolach, głównie na Switchu i PlayStation, ale ma też sporo retrosprzętu, na którym nadrabia to, co go ominęło za dzieciaka. O każdej produkcji soulsborne mówi, że „to dobra gra, być może najlepsza”. W wolnym czasie czyta książki, które nikogo nie interesują i chodzi na siłownię. Jest fanem mangi Berserk i filmów od wytwórni A24.

więcej