autor: Marcin Skierski
Studio EA Canada opisuje kluczowe usprawnienia w grze FIFA 13
W Londynie odbyła się prezentacja gry sportowej FIFA 13, na której David Rutter ze studia EA Canada ujawnił najważniejsze zmiany w stosunku do poprzedniej części. Poprawek doczekają się: system kolizji, rzuty wolne, sztuczna inteligencja, czy kontrola nad piłką.
David Rutter, główny producent FIFA 13, na ostatniej prezentacji gry w Londynie przedstawił kilka najważniejszych nowości wprowadzonych w nadchodzącej odsłonie popularnej serii sportowej. Udostępniono także parę pierwszych screenów.
Jedną z istotniejszych poprawek w FIFA 13 ma być bardziej realistyczna kontrola nad piłką. System nazwany First Touch Control utrudni pierwszy kontakt z futbolówką. Jej opanowanie w jeszcze większym stopniu zależeć będzie od siły podania, jego wysokości i technicznych umiejętności piłkarza przyjmującego piłkę. Błyskawiczne odebranie futbolówki i obrócenie się w innym kierunku ma być trudniejsze niż w poprzednich częściach.
Poprawiony zostanie system kolizji, który bardzo dobrze sprawdził się w FIFA 12, ale okazyjnie cierpiał na błędy skutkujące nierealistycznymi upadkami zawodników w bezpośrednich starciach. Teraz takie zdarzenia mają zostać wyeliminowane i jeszcze więcej w tej kwestii zależeć będzie od kontaktu na poziomie górnych części ciała piłkarzy lub ich bioder.
Rzuty wolne zyskają na taktycznym znaczeniu. Przy stojącej piłce ustawi się nawet trzech zawodników, aby zdezorientować broniącą się drużynę. Możliwe będzie zamarkowanie strzału i skierowanie podania w kierunku gracza wychodzącego z muru. Więcej możliwości pojawi się również po drugiej stronie. Gdy poczujemy zagrożenie ze strony przeciwnika oddającego rzut wolny, w murze ustawimy większą liczbę piłkarzy, a jednemu z nich nakażemy wybiegnięcie do przodu w odpowiedniej chwili.
Producent obiecuje również usprawnioną sztuczną inteligencję. Zawodnicy sterowani przez konsolę/komputer będą wybierać bardziej efektywną drogę do bramki i lepiej przewidywać kierunek naszych podań, aby spróbować je zablokować. Z kolei napastnicy mają pilnować linii spalonego i do ostatniego momentu czekać z wybiegnięciem do podania, zanim obrońcy zdążą się zorientować co się dzieje.
Ostatnią z najważniejszych poprawek ma być bardziej kompletny system dryblingu. W formie przykładu podano poprzednią odsłonę serii, w której gracz mógł zmylić przeciwnika przez zwyczajną zmianę kierunku biegu. W FIFA 13 nie będzie to takie łatwe. Szczegółów w tej sprawie jednak zabrakło, więc nie wiadomo jakie zmiany w tej kwestii są jeszcze szykowane.
David Rutter obiecał też szereg mniejszych zmian, takich jak nowe typy podań, większą różnorodność podkręconych strzałów, kolejne animacje bramkarza, czy „cieszynki” piłkarzy. Poprawiona zostanie również praca sędziego. Z pewnością nie możemy spodziewać się rewolucji, ale z czasem zapewne usłyszymy więcej szczegółów na temat przygotowywanych nowości.
FIFA 13 tradycyjnie zadebiutuje na rynku jesienią. Jak dotąd zapowiedziano jedynie wersje na trzy platformy sprzętowe: PlayStation 3, Xboksa 360 oraz PC. Zapewne niedługo doczekamy się zapowiedzi kolejnych edycji, jako że poprzednie odsłony trafiały także na kilka innych konsol. W naszym kraju gra zostanie wydana przez firmę Electronic Arts Polska w pełnej polskiej wersji językowej.