autor: Michał Zegar
Steam może niebawem umożliwić granie w tytuły podczas ich instalacji
Nowy patent Valve może umożliwić graczom grę w dany tytuł w trakcie jego instalacji. Pojawiły się także spekulacje, jakoby miał pozwolić na zwiększenie wydajności sprzętu w trakcie rozgrywki.
Jedną z największych zalet konsol jest możliwość ogrywania tytułu już w trakcie jego pobierania. Na PC-tach podobną funkcję oferują na razie klienty pokroju Origina czy Battle.neta. Całkiem jednak możliwe, że to udogodnienie na stałe zagości także i na Steamie. Twórca strony SteamDB – Pavel Djundik – podzielił się na Twitterze ciekawym znaleziskiem. Jest nim nowy patent Valve, który ma „śledzić operacje odczytowe systemu”, umożliwiając tym samym określenie, które pliki należy pobrać w pierwszej kolejności, by możliwe było uruchomienie danego tytułu.
Co ciekawe, koncept ten mógłby również zostać zastosowany w celu zmniejszenia opóźnienia w trakcie rozgrywki, poprzez wstępne pobieranie danych z oryginalnej, wolniejszej lokalizacji programu do szybszej lokalnej, zanim te staną się potrzebne. Według Djundika funkcja ta nie wymagałaby żadnej ingerencji deweloperów. Warto także wspomnieć, że w przeciwieństwie do konkurencyjnych rozwiązań, które najczęściej umożliwiają uruchomienie gry dopiero po pobraniu połowy jej zawartości, patent Valve może być – cytując jego opis – „bez limitów” na tym polu.
Choć pomysł Valve wydaje się być świetną wiadomością dla użytkowników Steama, to warto pamiętać, że samo jego opatentowanie nie oznacza koniecznie jego realizacji. Ponadto firma próbowała już wprowadzić podobne rozwiązanie 15 lat temu. Jednakże narastająca rywalizacja z Epic Games Store popycha przedsiębiorstwo Gabe’a Newella do podjęcia kroków mających na celu utrzymanie Steama na pozycji lidera. A może omawiana technologia zostanie zaimplementowana w nadchodzącym Steam Decku?