Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 1 sierpnia 2020, 11:55

autor: Karol Laska

Steam i powieści wizualne dla dorosłych - nowe obawy o cenzurę

Visual novel pod tytułem Bokuten – Why I Became an Angel została usunięta ze Steama. Powodem takiej decyzji ma być obecność w grze treści o charakterze seksualnym.

Steam i powieści wizualne dla dorosłych - nowe obawy o cenzurę - ilustracja #1
Powieści wizualne obiektem cenzury

Kiedy mała gra niezależnego studia ląduje po wielu zawirowaniach i miesiącach niepewności na Steamie, to jest to już połowa sukcesu, bowiem na pewnym gruncie można zacząć budować markę i zdobywać pieniądze. Jak się jednak w rzeczywistości okazuje, nie jest to wcale takie pewne, a z oferty największej platformy growej można po prostu wypaść. Tak stało się z Bokuten – Why I Became an Angel, czyli powieścią wizualną studia Overdrive.

To sytuacja o tyle dziwna, że gra została sprawdzona pod względem obecności materiałów niespójnych z polityką Steama i przez siedem miesięcy była normalnie dostępna dla użytkowników. Ponadto jeden z deweloperów produkcji, Kaitsu, podkreślił, że wraz z innymi twórcami spędził mnóstwo czasu na przygotowywaniu specjalnej wersji gry, spełniającej wszelkie wymogi platformy (pozbyto się m.in. nagości).

Z Valve skontaktował się dyrektor ds. publicznych MangaGamer (wydawca gry), John Pickett. Poprosił on firmę o podanie powodu usunięcia Bokuten z katalogu Steama. W odpowiedzi usłyszał, że to wina treści o charakterze seksualnym, które nie miałyby prawa w przejść w procesie weryfikacyjnym. Wiceprezydent ds. marketingu Valve, Doug Lombardi, sprecyzował, że chodzi tu o zawartość jednej z aktualizacji, eksponującej sceny dla dorosłych z udziałem niepełnoletnich bohaterów. Pickett nie zgodził się z argumentacją kierownictwa firmy, twierdząc, że łamiące regulamin materiały można pobrać jedynie zewnętrznie w postaci niezwiązanych ze Steamem modyfikacji udostępnionych przez twórców gry. To tzw. „adult-patch” skierowany do wszystkich chętnych fanów Bokuten.

Nadal trwają rozmowy w sprawie przywrócenia tytułu do oferty Steama. Wiadomo też, że Epic Games Store i GOG nie są w tym momencie zainteresowane przejęciem wspomnianej visual novel. Warto dodać, że to niejedyny taki przypadek w historii branży gier wideo. Niecały rok temu, w sierpniu 2019, usunięto z platformy inną powieść wizualną pod tytułem Taimanin Asagi. Powód był podobny – szerzenie pornografii - a Valve wydaje się w tej kwestii nieugięte. W 28 krajach zakazano także sprzedaży Negliglee: Love Stories, czyli słynnej „pierwszej gry dla dorosłych na Steam”. Rodzi się też następujące pytanie: czy to zwykłe wyjątki, czy też twórcy muszą być przygotowani na wprowadzenie ostrzejszej cenzury? Tego dowiemy się w najbliższych miesiącach lub latach.

Karol Laska

Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

więcej