Star Trek Online - wprowadzenie modelu darmowego uzależnione od wyników Champions Online
Kilka dni temu informowaliśmy, że w przyszłym roku Champions Online dołączy do coraz większej grupy gier wykorzystujących model darmowy z opcjonalnymi mikropłatnościami. Od razu zaczęto pytać, czy podobny los czeka również drugą grę studia Cryptic, czyli Star Trek Online. Szef firmy postanowił się do tego ustosunkować.
Kilka dni temu informowaliśmy, że w przyszłym roku Champions Online dołączy do coraz większej grupy gier wykorzystujących model darmowy z opcjonalnymi mikropłatnościami. Od razu zaczęto pytać, czy podobny los czeka również drugą grę studia Cryptic, czyli Star Trek Online. Szef firmy postanowił się do tego ustosunkować.
Star Trek Online
W wywiadzie dla serwisu Eurogamer Jack Emmert stwierdził, że decyzja w tej kwestii nie została jeszcze podjęta i wszystko zależy od tego jak poradzi sobie Champions Online. Emmert przywołał przykład studia Turbine, w przypadku którego wprowadzenie modelu darmowego do Dungeons & Dragons Online oraz Lord of the Rings Online okazało się strzałem w dziesiątkę. Cryptic marzy o sukcesie na miarę tych dwóch gier, ale jednocześnie Emmert wie, że osiągniecie takich wyników nie będzie łatwe.
Jednocześnie uspokojono fanów stwierdzając, że Cryptic ma się dobrze i nawet jeśli przychody z Champions Online nie ulegną kilkukrotnemu zwiększeniu to studiu nie grozi zamknięcie. Emmert ma jednak nadzieję, że brak wymogu opłacania abonamentu sprawi, że ludzie, którzy omijali dotychczas ten tytuł z daleka dadzą mu teraz szansę. W dniu premiery gra zebrała dosyć mieszane recenzje (średnia ocen 72% na serwisie metacritic), jednak szef studia twierdzi, że od tego czasu tytuł ten został znacząco ulepszony i obecnie jest najlepszym MMO pozwalającym na wcielenie się w superbohatera.
Champions Online
Jack Emmert nie kryje swojego entuzjazmu do modelu darmowego wspomaganego opcjonalnymi mikropłatnościami. W innym wywiadzie stwierdził, że obecnie wszystkie nowe gry wymagające opłacania abonamentu będą miały spore trudności z odniesieniem sukcesu. Problem polega na tym, że tytuły tego typu muszą bezpośrednio konkurować z World of Warcraft, a w przyszłości również z Star Wars: The Old Republic. Aby przekonać dużą grupę ludzi do opłacania abonamentu nowa gra musi być co najmniej równie dobra lub lepsza niż te dwie mega produkcje.
Szef Cryptic stwierdził, że World of Warcraft wyssało prawie cały dostępny tlen z rynku abonamentowych MMO powodując, że konkurenci się w tej kategorii po prostu duszą. Pomimo wzrostu popularności tego typu gier, każde nowe abonamentowe MMO ma w rzeczywistości mniej liczną grupę potencjalnych klientów niż poprzednio, dlatego że większość z nich jest już klientami Blizzarda.
Neverwinter
Należy również pamiętać, że Cryptic ma w produkcji kilka nowych projektów. Jednym z nich jest ujawniony już Neverwinter, a ponadto Emmert zdradził, że studio pracuje również nad MMO, które nie będzie osadzone w realiach fantasy. Jeśli darmowy model w Champions Online okaże się sukcesem to w przyszłości możemy się spodziewać, że wszystkie gry Cryptic będą z niego korzystały.
Wprowadzenie go do Neverwinter wydaje się zresztą bardzo prawdopodobne. Gra ma przecież bazować na tworzonych przez samych graczy przygodach i oczekiwanie od ludzi płacenia abonamentu za możliwość bawienia się własnymi kreacjami byłby dosyć dziwne. Zamiast tego sensowniej byłoby skopiować rozwiązania z papierowych gier fabularnych. Przyjmując taki model studio pozwoliłoby graczom na darmowe rozgrywki w ich własnych przygodach, a jednocześnie zaoferowało opcję kupowania profesjonalnie przygotowanych oficjalnych modułów stworzonych przez samo Cryptic Studios.