Śródziemie: Cień Mordoru – kompendium wiedzy [Aktualizacja #4: GOTY Edition i inne]
W niniejszym artykule znajdziecie kompendium wiedzy poświęcone grze Śródziemie: Cień Mordoru (ang. Middle-earth: Shadow of Mordor). Zebraliśmy tutaj wszystkie najważniejsze informacje na temat dzieła studia Monolith Productions. W czwartej aktualizacji piszemy głównie o wydaniu Game of the Year Edition.
- 1. Fabuła i realia
- 2. Rozgrywka (2.1. Informacje ogólne ; 2.2. Świat gry ; 2.3. System walki ; 2.4. Moce Upiora ; 2.5. System Nemesis ; 2.6. Rozwój postaci i ulepszenia broni)
- 3. Technikalia (3.1. Wersja PC ; 3.2. Wersje konsolowe)
- 4. Inne informacje (4.1. Tryby gry ; 4.2. Aktorzy i znani twórcy ; 4.3. Polskie wydanie)
- 5. Informacje popremierowe (5.1. Odbiór ; 5.2. Dodatki ; 5.3. Ważniejsze patche i aktualizacje ; 5.4. Reedycje)
- 6. Multimedia
Śródziemie: Cień Mordoru (znane w innych częściach świata jako Middle-earth: Shadow of Mordor) to brutalna gra akcji z widokiem TPP, niekiedy zaliczana też do gatunków action-adventure lub action-RPG. Jak wskazuje sam tytuł, została ona osadzona w Tolkienowskich realiach fantasy. Wydawcą tej pozycji jest firma Warner Bros. Interactive Entertainment, która zleciła produkcję doświadczonemu studiu Monolith Productions (mającemu na koncie takie tytuły jak Blood, No One Lives Forever, F.E.A.R. czy Guardians of Middle-earth). Śródziemie: Cień Mordoru powstało z myślą o komputerach osobistych oraz konsolach siódmej (Xbox 360, PlayStation 3) i ósmej generacji (Xbox One, PlayStation 4). W Polsce gra zadebiutowała 30 września w wersji PC i 3 października w edycjach na PS4 i XOne, natomiast premiera wydań na X360 i PS3 nastąpiła 21 listopada 2014 roku.
W niniejszym tekście zebraliśmy najistotniejsze ujawnione do tej pory informacje na temat tej produkcji, dzieląc je na kategorie tematyczne – ich wykaz widnieje po prawej stronie. Kompendium było na bieżąco aktualizowane o kolejne rewelacje.
Aktualizacja #4 (5.06.2015): Game of the Year Edition [5.4] i zaktualizowane wyniki sprzedaży [5.1].
Aktualizacja #3 (9.03.2015): Dodaliśmy informacje o dodatku The Bright Lord (wraz z dedykowanym mu materiałem ekipy tvgry.pl) oraz o prestiżowych nagrodach zdobytych przez omawianą produkcję i statystykach graczy z pierwszych pięciu miesięcy obecności produkcji na rynku.
Aktualizacja #2 (20.12.2014): Dodaliśmy sekcję 5. Informacje popremierowe, w której będziemy odnotowywali to, co dzieje z omawianą grą po jej wydaniu (co ważniejsze patche, DLC, wyniki sprzedaży etc.). Na początek piszemy tam o dodatkach Król polowania, Potęga niezłomności i Potęga cienia, aktualizacji dodającej tryb fotograficzny oraz wynikach sprzedaży Cienia Mordoru w pierwszych tygodniach po premierze. Uaktualniliśmy też bazę multimediów.
Aktualizacja #1 (21.10.2014): Z okazji premiery Cienia Mordoru uzupełniliśmy kompendium o najważniejsze informacje, jakie ujawniły się wraz z debiutem gry. Przede wszystkim dodaliśmy sekcję 4.5. Recepcja.
1. Fabuła i realia
Jak wspomniano, akcja gry toczy się w wykreowanym przez J. R. R. Tolkiena świecie Śródziemia. Fabuła została osadzona pomiędzy wydarzeniami z Hobbita i z Władcy Pierścieni (ostatnie dziesięciolecia Trzeciej Ery), a obszarem naszych działań jest kraina Mordor. Wcielamy się w postać Taliona, gondorskiego strażnika, którego oddelegowano do pilnowania Czarnej Bramy (wrót do Mordoru). Pewnego dnia Sauron, którego duch odzyskał potęgę w Dol Guldur, gromadzi swoich orkijskich podwładnych i wmaszerowuje z powrotem do „ojczyzny”. Po drodze przychodzi mu zetrzeć się z garnizonem Czarnej Bramy – w wyniku tej walki śmierć ponosi między innymi Talion oraz jego żona i jedyny syn (z którymi mieszkał na posterunku). W zasadzie powinien to być koniec historii, jednak strażnikowi nie jest dane zaznać spokoju w zaświatach.
Bohater zostaje wskrzeszony i przywrócony między żywych za sprawą pewnego potężnego Upiora. Po jakimś czasie okazuje się być nim duch Celebrimbora – elfiego władcy Eregionu i mistrza rzemiosła, który żył w Drugiej Erze i za podszeptem Annatara (elfa będącego w istocie Sauronem w przebraniu) wykuł magiczne Pierścienie Władzy, a następnie poniósł męczęńską śmierć z ręki Czarnego Władcy, przejrzawszy „nauczyciela” i ukrywszy swe dzieło. Upiór obdarza Taliona wachlarzem niezwykłych mocy, oferując mu szansę pomszczenia bliskich poprzez zniszczenie potęgi Saurona. Zanim wypełni to dzieło, przyjdzie mu przestąpić po trupach coraz potężniejszych kapitanów armii Mordoru (na czele z Czarną Dłonią, który osobiście zamordował żonę i syna protagonisty), a także skorzystać z pomocy rozmaitych postaci (jak chociażby Gollum czy Galadriela).
2. Rozgrywka
2.1. Informacje ogólne
Cień Mordoru oddaje do naszej dyspozycji otwarty świat [zob. sekcja 2.2], w którym realizujemy zarówno misje główne, jak i poboczne, a także oddajemy się eksploracji w poszukiwaniu „znajdziek” etc. Bohater doskonale radzi sobie w walce [2.3], używając nie tylko miecza, sztyletu czy łuku, ale również wspomnianych wcześniej mocy [2.4]. Mimo to równie ważna, co fechtowanie, jest tutaj umiejętność poruszania się i mordowania po cichu, bo nierzadko przeciwnicy są po prostu zbyt liczni. Talion został też obdarzony „parkourowymi” umiejętnościami, które pozwalają mu swobodnie wspinać się na różne konstrukcje w sposób bardzo przypominający to, co widujemy u bohaterów serii Assassin’s Creed. Bardzo istotną rolę w rozgrywce odgrywa System Nemezis, gwarantujący m.in. dynamicznie zmieniającą się sytuację we wrażych szeregach (zwykle za naszą sprawą) i unikatowość spotykanych przeciwników [2.5]. Warto też wspomnieć, że zaimplementowane zostały mechanizmy rozwoju postaci i ulepszania broni [2.6].
2.2. Świat gry
Niestety, wirtualny Mordor okazał się umiarkowanie rozległą krainą, w której poszczególne lokacje odwiedzamy raz po raz, wykonując różne zadania. Na szczęście sama kraina przedstawia sobą zbiór na tyle zróżnicowanych miejsc, by nie zacząć nużyć powtarzalnym krajobrazem zbyt szybko. Poza tym jest mimo wszystko na tyle duża, że w jej przemierzaniu przydaje się wierzchowiec. Na atrakcyjność udostępniego obszaru przekłada się również w sporej mierze fakt, iż nie jest to wyjałowiona, pustynna kraina, jakiej moglibyśmy spodziewać się po tym, co uświadczyliśmy w książkach i filmach z serii Władca Pierścieni – studio Monolith uznało, że Sauron, który dopiero co wrócił, nie zdążył jeszcze bez reszty wyniszczyć swojego „domu”, dzięki czemu Mordor z gry jest całkiem przyjemnym dla oka miejscem, niepozbawionym gdzieniegdzie zieleni trawy i błękitu nieba. Dostępny obszar został podzielony na sektory. Nad każdym z nich góruje Wieża Kuźni, która stanowi miejsce odradzania się po śmierci i punkt szybkiej podróży. Ponadto wspięcie się na szczyt takiej konstrukcji odsłania przed nami kawałek mapy, ujawniając misje poboczne i inne ciekawostki.
2.3. System walki
W ogólnym zarysie ów element zabawy jest podobny do tego, co znamy z gier z serii Assassin’s Creed i Batman: Arkham. Ważniejsze niż bezustanne duszenie przycisku odpowiedzialnego za atak jest zatem wykonywanie uników i wykańczanie przeciwników poprzez kontrowanie ich uderzeń (warto tu wspomnieć, że deweloperzy przygotowali wyjątkowo brutalne „finiszery”). Nie zabrakło również możliwości chwytania wrogów po to, by skorzystać z nich w charakterze żywej tarczy bądź cisnąć nimi prosto w ognisko czy w przepaść. Talion ma do dyspozycji trzy rodzaje oręża – miecz (Urfael), łuk (Azkâr), sztylet (Acharn; w istocie jest to złamany miecz, który należał syna bohatera). Możliwości protagonisty w walce zwiększają dodatkowo...
2.4. Moce Upiora
Jak wspomniano, Talion nie odszedł w zaświaty z powodu interwencji Upiora i został obdarzony przez niego wyjątkowymi mocami. Kiedy z nich korzysta, przybiera na moment postać Celebrimbora, a otaczający go świat zostaje skąpany w ciemnych barwach (bohater przenosi się do świata duchów; mamy tu efekt przypominający ten, który można zobaczyć w filmach Petera Jacksona, kiedy któryś z bohaterów nakłada na palec Pierścień). Dzięki tym specjalnym zdolnościom można na przykład skradać się niepostrzeżenie, strzelać z łuku przy jednoczesnym spowolnieniu upływu czasu (to w zasadzie jedyny sposób, w jaki działa Azkâr) czy dokonywać swego rodzaju teleportacji do przeciwników na niedalekim dystansie, by od razu ich usiec. Jednak najistotniejsza moc to dominowanie różnych bestii i orków, by czynić ich naszymi sojusznikami (pierwsze z wymienionych typów stworzeń możemy dzięki temu wykorzystywać w roli wierzchowców). Niemniej, najważniejsze jest tutaj splecenie tej umiejętności z jednym z bardziej innowacyjnych mechanizmów rozgrywki w Cieniu Mordoru, jakim jest...
2.5. System Nemezis
Pod powyższym terminem kryje się podjęta przez dewelopera próba uczynienia z orków istot, które nie są zaledwie poruszającym się zlepkiem wielokątów, istniejącym tylko po to, by na jakimś etapie rozgrywki ponieść śmierć z ręki Taliona. Wielu „zielonoskórych” otrzymało swoje miejsce w całościowej hierarchii w armii Saurona i zostało obdarzonych indywidualnym wyglądem, imieniem, charakterem oraz zestawem zdolności i ułomności (elementy te są generowane losowo). Ponadto orkowie mają własny stosunek do protagonisty, ukształtowany w drodze ich wspólnych doświadczenia – jedni poprzysięgają mu zemstę za rany odniesione w pojedynku z nim, inni panicznie się go boją etc. Co jeszcze istotniejsze, struktura mordorskiego wojska jest płynna – jedni orkowie stają się karierowiczami, pnąc się w górę między oficerami coraz wyższego szczebla, podczas gdy inni wypadają z łańcucha dowodzenia (nierzadko właśnie z powodu ambicji innych sług Czarnego Władcy).
Przetasowania obserwujemy zwłaszcza po tym, jak poniesiemy śmierć – zanim wrócimy do akcji, odrodziwszy się przy jednej z Wież Kuźni, oglądamy na specjalnym ekranie, co działo się w orkijskiej hierarchii w czasie naszej rekonwalescencji (zauważalny jest tutaj zwłaszcza awans przeciwnika, któremu przypadła zasługa zadania nam śmiertelnego ciosu). Próbując dosięgnąć swego głównego wroga, Talion miesza w owej hierarchii, obsadzając co ważniejsze stanowiska „własnymi ludźmi”. Dokonuje tego, mordując kogo trzeba (czy to bronią, czy trucizną podaną podczas uczty) i, przede wszystkim, używając wspomnianej wcześniej dominacji – może na przykład nakazać pojmanemu przeciwnikowi próbę wyeliminowania swojego wodza poprzez pojedynek, skrytobójczy atak lub otwartą rewoltę, do której ork pociągnie swoich ziomków czy podlegających mu bezpośrednio żołnierzy. Upiorna moc służy też bohaterowi do wyciągania dodatkowych informacji o armii wroga (jak choćby miejsce pobytu poszczególnych wodzów i ich słabe punkty). W ten sposób Talion zaczyna budować swoją armię, mającą przeciwstawić się sile zgromadzonej przez Saurona.
2.6. Rozwój postaci i ulepszenia broni
Wraz z postępami w rozgrywce protagonista zdobywa punkty umiejętności, które inwestujemy w zdolności w obrębie dwóch drzewek: Strażnika i Upiora. Pierwsze z wymienionych odpowiada głównie za władanie mieczem w „konwencjonalnej” walce i skradanie się, podczas gdy drugim zwiększamy możliwości oferowane nam przez moce Celebrimbora – poprawimy więc swoje umiejętności dominacji, łucznictwa i toczenia starć grupowych (ramię w ramię z przeciągniętymi na naszą stronę orkami).
Oprócz tego podczas zabawy zdobzwamz bogatą paletę magicznych run, przeznaczonych do ulepszania każdego z trzech typów oręża Taliona. Zapewniają one broni szereg dodatkowych właściwości; ponadto dają się łączyć w komplety (wyzwalające specjalne premie) oraz występują w kilku odmianach (analogicznie do „kolorów” przedmiotów w typowych hack’n’slashach). Runy są ściśle powiązane z Systemem Nemezis – zdobywamy je przede wszystkim za zabijanie wysoko postawionych wodzów w armii Saurona.
3. Technikalia
Gra powstała przy użyciu opracowanego przez studio Monolith silnika LithTech. Jest on rozwijany od 1998 roku i został wykorzystany w wielu wcześniejszych grach wspomnianego dewelopera, jak chociażby pierwsze dwie odsłony serii F.E.A.R. i obie części Condemned, a także między innymi w Medal of Honor: Pacific Assault. Grafika w Cieniu Mordoru raczej nie należy do czołówki wśród gier powstałych z myślą o ósmej generacji konsol, ale z pewnością nie może również zostać zaiczona do szkaradnych opraw.
3.1. Wersja PC
Pecety były jedną z trzech wiodących platform sprzętowych przy opracowywaniu Cienia Mordoru (obok konsol ósmej generacji), zatem wersja przeznaczona na komputery osobiste pod względem grafiki nie tylko nie ustępuje edycjom stworzonym z myślą o nowych maszynkach firm Sony i Microsoft, ale nawet przewyższa je nieznacznie, oferując paczkę tekstur w jakości „ultra”.
Minimalne wymagania sprzętowe:
- System: Windows Vista/7/8 (64-bitowy)
- Procesor: Intel Core i5-750 2.67 GHz
- Pamięć RAM: 3 GB
- Karta grafiki: GeForce GTX 460 lub lepsza
- Wolne miejsce na dysku: 25 GB
- Inne: szerokopasmowe łącze internetowe
Zalecana konfiguracja:
- System: Windows 7/8 (64-bitowy)
- Procesor: Intel Core i7-3770, 3.4 GHz
- Pamięć RAM: 8 GB
- Karta grafiki: GeForce GTX 660 lub lepsza
- Wolne miejsce na dysku: 40 GB
- Inne: szerokopasmowe łącze internetowe
3.2. Wersje konsolowe
Cień Mordoru w wersji na PlayStation 4 działa w rozdzielczości 1080p i z szybkością 60 klatek na sekundę. O dziwo, użytkownicy Xboksa One zostali na tym tle dość mocno poszkodowani – ich wersja gry oferuje rozdzielczość nie przekraczającą 900p (niektórzy twierdzą, że jest to wręcz zaledwie 720p) i szybkość 30 klatek na sekundę. Natomiast wydania przeznaczone na konsole starej generacji (Xboksa 360 i PlayStation 3) oferują trochę gorszą grafikę, a także nieco uboższy System Nemezis.
4. Inne informacje
4.1. Tryby gry
Cień Mordoru nie oferuje ani klasycznego multiplayera, ani nawet trybu kooperacji – uświadczymy tu jedynie formy zabawy dla pojedynczego gracza.
4.2. Aktorzy i znani twórcy
Funkcję kompozytora ścieżki dźwiękowej w Cieniu Mordoru otrzymał Garry Schyman (seria BioShock), natomiast scenariusz napisał Christian Cantamessa (Red Dead Redemption, Manhunt). Oprócz tego omawiana gra może pochwalić się gwiazdorską obsadą – oto wybrani aktorzy, których da się usłyszeć w grze:
- Troy Baker – Talion;
- Alastair Duncan – Celebrimbor;
- Nolan North – Czarna Dłoń;
- Liam O’Brien – Gollum;
- Laura Bailey – Ioreth.
4.3. Polskie wydanie
Na półki sklepowe w naszym kraju gra trafiła dzięki firmie Cenega. Jak zasygnalizowano we wstępie, wydawca zdecydował się zmienić tytuł z Middle-earth: Shadow of Mordor na Śródziemie: Cień Mordoru. Produkcja jest dostępna z kinową lokalizacją (czyli przetłumaczonymi samymi napisami).
5. Informacje popremierowe
5.1. Odbiór
Oceny: Ku zaskoczeniu wielu, Cień Mordoru okazał się świetną grą, oferującą wyborny klimat najmroczniejszej krainy Śródziemia (i to oddany w sposób, który powinien spobodać się nawet fanom Tolkiena), bardzo satysfakcjonujący system walki, no i przede wszystkim sprawnie działający, rewolucyjny System Nemezis. Po stronie bolączek wypada za to wymienić nie największy świat, wypełniony zadaniami pobocznymi o niewielkim stopniu zróżnicowania. U nas g40st wystawił w recenzji bardzo mocne 8.5 (w 10-stopniowej skali) i wygląda na to, że reszta świata się z nim zgadza, jako że średnia ocen dzieła Monolith na Metacriticu oscyluje w przedziale 84-87 procent (zależnie od platformy sprzętowej). Tym samym mamy do czynienia z jedną z najlepszych gier (jeśli nie najlepszą) opartych na prozie Tolkiena, jakie dotychczas powstały.
Wyniki sprzedaży: Na Steamie omawiana produkcja trzymała się na pierwszym miejscu w rankingu najchętniej kupowanych gier przez dwa tygodnie od premiery. W Wielkiej Brytanii Cień Mordoru okazał się największym debiutem gry opartej na twórczości Tolkiena w dziejach, plasując się w premierowym tygodniu na drugiej lokacie najchętniej kupowanych pozycji. W polskich Empikach w tym samym czasie dzieło Monolith trafiło na pierwsze miejsce wśród tytułów pecetowych i na drugie wśród gier na PS4. Obecnie omawianą grę posiada ok. 1,1 miliona użytkowników Steama (wg danych SteamSpy).
Nagrody: Cień Mordoru stał się drugą – obok Dragon Age: Inkwizycji – najczęściej nagradzaną grą AAA w 2014 roku. Produkcja zdobyła aż osiem wyróżnień na imprezie D.I.C.E. Awards – choć tę najważniejszą, dla najlepszej gry, zgarnęła jej sprzed nosa właśnie Inkwizycja. Dzieło Monolith Productions nie pozwoliło odebrać sobie zwycięstwa natomiast podczas późniejszej gali Game Developers Choice Awards. Ponadto otrzymało trzy statuetki podczas teksańskiego festiwalu SXSW.
Statystyki: Wraz z premierą dodatku The Bright Lord (pod koniec lutego 2015), twórcy ujawnili statystyki gry. W ciągu mniej więcej czterech miesięcy od premiery Cienia Mordoru z rąk graczy zginęło ponad 5,5 miliarda orków, a kolejne 1,3 miliarda straciło życie przez własnych pobratymców. Sam Talion z kolei padł w boju 72 miliony razy. Ulubioną bronią większości użytkowników był miecz Urfael. Więc danych znajdziecie na infografice przygotowanej przez dewelopera.
5.2. Dodatki
Dodatki zostały uszeregowane w kolejności ich udostępniania (od najnowszych).
The Bright Lord / Świetlisty władca: Drugie płatne DLC, udostępnione 24 lutego 2015 roku. Największy z dotychczasowych dodatków, oferujący minikampanię rozgrywaną w Mordorze na kilka tysięcy lat przed wydarzeniami z „podstawki” – wcielamy się w Celebrimbora, który mierzy się z Sauronem, korzystając z potęgi Jedynego Pierścienia. Nowy bohater wymusza nieco inne podejście do rozgrywki – jest bardziej wątły niż Talion, więc łatwiej pokonać go w walce wręcz, ale za to świetnie szyje z łuku i dysponuje potężniejszymi mocami. Dodatek oferuje też silniejszych przeciwników i potężniejsze runy. Zobacz więcej
Lord of the Hunt / Król polowania: Pierwsze płatne DLC, udostępnione 16 grudnia 2014 roku. Oferuje przede wszystkim minikampanię fabularną, w której polujemy na rozmaite nowe bestie pod okiem krasnoludzkiego łowcy Torvina. Oprócz tego wprowadza m.in. jeżdżących wierzchem orkijskich kapitanów, wyzwania i misje poboczne, epickie runy i skórkę na postać (Beastmaster). Lord of the Hunt jest częścią przepustki sezonowej. Zobacz więcej
Power of Defiance / Potęga niezłomności: Drugie darmowe DLC, udostępnione 20 listopada 2014 roku. Dodaje skórkę na postać (wojownicza księżniczka Lithariel), tryb wyzwań (Test of Defiance) i epicką runę (Defiant to the End).
Power of Shadow / Potęga cienia: Pierwsze darmowe DLC, udostępnone 21 października 2014 roku. Dodaje skórkę na postać (Czarna Dłoń) i trzy epickie runy (One with Nature, Ascendant, Elven Grace).
5.3. Ważniejsze patche i aktualizacje
Build v1636.29 (16 października 2014): Dodano tryb fotograficzny.
5.4. Reedycje
8 maja 2015 roku zadebiutowało Middle-earth: Shadow of Mordor – Game of the Year Edition w wersji PC, PS4 i XOne (pominięto edycje na konsole siódmej generacji). Jest to zbiorcze wydanie, zawierające „podstawkę” i wszystkie dotychczasowe dodatki do niej, z Królem polowania i Świetlistym władcą na czele.