autor: Bartłomiej Plewnia
Sprzedaż polskich magazynów branżowych w maju 2015 r. Zyskuje CD-Action, traci PC Format
Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, wydawca CD-Action w maju 2015 roku sprzedał 86 546 egzemplarzy. To wynik wyższy o niemal 30 procent względem maja 2014 roku, kiedy czasopismo kupiono 66 731 razy.
Jak podaje serwis Wirtualnemedia.pl, bazujący na danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, CD-Action zdecydowanie umacnia swoją pozycję lidera wśród magazynów o tematyce komputerowej oraz dla graczy. Zaraz za nim plasuje się PC Format, jednak z wynikiem ponad dwukrotnie gorszym. PC Format oraz CD-Action wspólnie wydawane są przez Wydawnictwo Bauer, które tym samym posiada dwa największe czasopisma w branży. Mimo to, PC Format zaliczył odczuwalny spadek sprzedaży względem danych ubiegłorocznych z tego samego okresu. Magazyn, z ponad 55 tysięcy sprzedanych egzemplarzy w maju 2014 roku spadł do poziomu prawie 42 tysięcy, czyli o około jedną czwartą (24,66 proc.).
Dwa kolejne miejsca za CD-Action i PC Format należą odpowiednio do pism Komputer Świat (Axel Springer Polska) oraz Chip (Grupa Burda). Ten ostatni, z wynikiem niespełna 11 tysięcy egzemplarzy sprzedanych w maju tego roku, zaliczył w porównaniu z tym samym okresem rok temu spadek o 22,89 proc. Komputer Świat również stracił, jednak jedynie 9,90 proc., sprzedając 33.629 egzemplarzy w porównaniu z 37.253 w maju zeszłego roku.
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy wziął też pod lupę wyniki magazynów komputerowych i o grach z kwietnia oraz maja tego roku. Z rankingu serwisu Wirtualnemedia.pl wynika, że w maju jedynym pismem, które odnotowało spadek względem kwietnia był PC Format – magazyn kupiło o 26 procent mniej czytelników. Najwięcej za to zyskał CD-Action – lider zestawienia umocnił swoją pozycję podnosząc sprzedaż o ponad 36 procent.
- CD-Action w maju 2015: +29,69% względem maja 2014, +36,13% w porównaniu do kwietnia 2015
- PC Format w maju 2015: -24,66% względem maja 2014, -25,99% w porównaniu do kwietnia 2015
- Komputer Świat w maju 2015: -9,90% względem maja 2014, +10,79% w porównaniu do kwietnia 2015
- Chip w maju 2015: -22,89% względem maja 2014, +0,02% w porównaniu do kwietnia 2015
Taki wzrost sprzedaży CD-Action radykalnie zmienia dotychczasową tendencję spadania popularności czasopisma. Jak informowaliśmy w czerwcu, I kwartał 2015 roku był dla magazynu mniej łaskawy niż ten sam okres w 2014 r. Tegoroczny kwiecień również nie był dla periodyku najlepszym miesiącem - CD-Action zanotowało wtedy spadek o 6,90 procenta względem kwietnia 2014 roku i o około 25 tysięcy egzemplarzy względem marca tego roku.
Bardziej szczegółowe dane dotyczące sprzedaży poszczególnych pism branżowych opublikowane zostały ponad tydzień temu, również dzięki danym Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Wynika z nich, że popularność prasy dla graczy i entuzjastów technologii ogółem stopniowo spada. W szczególności traci Chip i PC Format, nieco stabilniej od paru lat wygląda sytuacja magazynów Komputer Świat oraz CD-Action.