autor: Maciej Kowalczyk
Sprzedaż pism komputerowych – CD-Action na prowadzeniu, PC Format z największym spadkiem
Serwis Wirtualnemedia.pl przedstawił najnowsze wyniki badań dotyczących sprzedaży polskich czasopism komputerowych. Rezultaty podsumowujące kwiecień br. wskazują na nieustającą przewagę CD-Action, natomiast największy spadek zaliczył magazyn PC Format.
Po raz kolejny przeanalizowano sprzedaż polskich czasopism branżowych. Badania zostały przeprowadzone przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy, a ich wyniki opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. Rezultaty wskazują, że liderem pozostaje CD-Action – magazyn, który w kwietniu 2016 roku sprzedał się w liczbie 66 426 sztuk. Względem ubiegłorocznego wyniku stanowi to wzrost o 5,44%. Co jednak ciekawe, jeśli porównamy te wyniki z sumą sprzedanych egzemplarzy z marca tego roku, okaże się, że CD-Action zaliczył spadek aż o 29,13%. Jest to zaskakujące, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że kwietniowe wydanie było jubileuszowe – CD-Action obchodziło wtedy 20. urodziny.
Na szczęście dla wydawnictwa Bauer, do którego należy CD-Action, pozycja lidera jest niezagrożona – różnica sprzedanych egzemplarzy pomiędzy pierwszym a drugim miejscem rankingu wynosi ponad 23 tysiące sztuk. Drugą lokatę zajął magazyn również przynależny temu samemu wydawnictwu. Mowa tutaj o PC Format, którego sprzedaż osiągnęła poziom 43 289 sztuk. Groźnie wygląda tutaj jednak dynamika zmian w przypadku tego czasopisma, bowiem jego rezultaty pogorszyły się względem poprzedniego roku o 23,20% oraz o 5,10% w odniesieniu do marca 2016 roku. Jest to największy spadek w zestawieniu.
Na trzecim miejscu uplasował się Komputer Świat, należący do Ringier Axel Springer Polska. Egzemplarze tego magazynu trafiły w kwietniu do 33 965 osób. Stanowi to największy wzrost w zestawieniu – 12,12% w stosunku do poprzedniego roku. Najsłabszy rezultat osiągnął Chip od Grupy Burda. Sprzedał się on w liczbie 8 952 sztuk i oznacza to spadek o 16,41%.
UWAGA! Publikowane dane dotyczą sprzedaży ogólnej, w którą wlicza się sprzedaż egzemplarzy drukowanych, e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Zapraszamy Was także do sprawdzenia opracowanych przez Wirtualnemedia.pl diagramów obrazujących sprzedaż każdego z czterech badanych czasopism, licząc od stycznia 2015 roku. Analizując je można zauważyć, że ciągłym i jednostajnym spadkiem charakteryzuje się Chip, który jeszcze na początku ubiegłego roku rozchodził się w ponad 12 tysiącach egzemplarzy (obecnie jest to niecałe 9). Z kolei w przypadku CD-Action widać pewną nieregularność w okresach popularności tego czasopisma. Może być to związane z dołączanymi do konkretnego wydania grami oraz programami, które bardzo często są głównym czynnikiem skłaniającym ludzi do zakupu.