autor: Grzegorz Ferenc
Sprzedaż FIFA 13 w Polsce – PlayStation 3 najpopularniejszą platformą?
W oczekiwaniu na pierwsze oficjalne dane sprzedaży gry FIFA 13 w naszym kraju, przyjrzeliśmy się wynikom osiąganym przez produkcję EA Sports w Sklepie GRY-OnLine. Zaobserwowaliśmy ciekawy trend – w pierwszych dniach obecności produkcji na rynku, wbrew powszechnej opinii, wersja na PC wcale nie jest tą preferowaną przez klientów.
„Jak kupować grę FIFA 13, to na starego dobrego peceta” – tak możnaby powiedzieć po przyjrzeniu się wynikom ankiety, jaka niedawno pojawiła się na głównej stronie Newsroomu gry-online.pl. Do godziny 8:00 w sobotę 29 września ponad połowa z osób zainteresowanych kupnem gry studia EA Sports wyraziła chęć posiadania wersji na PC. Jeżeli jednak spojrzymy na pierwsze wyniki sprzedaży gry FIFA 13 w Sklepie GRY-OnLine, to zdanie nie jest do końca prawdziwe.
Po przeanalizowaniu procentowego rozłożenia zamówień na grę studia EA Sports na trzy najważniejsze platformy (PC, PlayStation 3 i Xbox 360) przed i po premierze tytułu, w sklepie powiązanym z naszym serwisem najczęściej zamawiana jest wersja na konsolę PlayStation 3. Przed 25 września – datą wysyłki pre-orderów i umownym dniem premiery dla naszego sklepu – zdecydowało się na nią 47% kupujących, o 16% więcej niż w przypadku wydania na komputery stacjonarne.
Co ciekawe, po 25 września ta tendencja się utrzymała, choć z drobnymi zmianami na rzecz pecetów. Warto podkreślić, że podane wyniki odnoszą się do opłaconych zamówień, a więc nie biorą pod uwagę tych dokonanych z formą płatności „za pobraniem”.
Pewien wpływ na popularność gry FIFA 13 w wersji na urządzenie firmy Sony w Sklepie GRY-OnLine miała z pewnością nieznacznie niższa cena tego wydania w stosunku do tej oferowanej przez konkurencję. Nie była ona jednak na tyle duża, aby mówić tutaj o znaczących anomaliach.
Gdzie należy się doszukiwać przyczyn takiego stanu rzeczy? Być może dobre początkowe wyniki sprzedaży FIFA 13 w Polsce w wersji na PlayStation 3 wynikają z coraz silniejszej pozycji platformy japońskiego koncernu w naszym kraju. Możliwe, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest specyfika serii FIFA – przed rokiem pierwsze oficjalne wyniki dystrybutora gry FIFA 12 wskazywały, że aż 40% pudełek sprzedanych nad Wisłą trafiło do posiadaczy PlayStation 3, a według serwisu VG Chartz najwięcej egzemplarzy zeszłorocznej odsłony serii w Europie sprzedano właśnie na to urządzenie. W końcu, należy wziąć pod uwagę plagę piractwa, która nie występuje na platformie firmy Sony, a jest zmorą pecetów, zwłaszcza w Polsce.
Zgodnie z zapewnieniami firmy Electronic Arts Polska, dystrybutora gier EA Sports w Polsce, pierwsze oficjalne wyniki sprzedaży FIFA 13 w naszym kraju poznamy już na początku przyszłego tygodnia. Wtedy, dysponując większą ilością informacji na ten temat, będziemy mogli pokusić się o bardziej precyzyjne wnioski.
- FIFA 13 w USA popularniejsza od poprzedniczki
- Recenzja gry FIFA 13
- 100 tys. egzemplarzy gry FIFA 12 sprzedanych w Polsce
- Oficjalna strona serii