autor: Patryk Greniuk
Sprzedaż czasopism branżowych w lutym 2015 r. CD-Action liderem, tylko Komputer Świat na plusie
CD-Action było najchętniej czytanym periodykiem komputerowym w lutym 2015 roku. W porównaniu rok do roku, wszystkie magazyny, poza czasopismem Komputer Świat, zanotowały spadki sprzedaży. Ogólna liczba zakupionych egzemplarzy spadła o 6,6%.
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP) udostępnił dane dotyczące sprzedaży czasopism branżowych w lutym 2015 roku. Na pozycji lidera niezmiennie utrzymuje się CD-Action, chociaż jego sprzedaż rok do roku spadła o prawie 5%. Jedynym magazynem, który zwiększył sprzedaż jest Komputer Świat.
Tytuł | Sprzedaż w lutym 2014 | Sprzedaż w lutym 2015 | Zmiana w sprzedaży (liczba egzemplarzy) |
CD-Action | 88 757 | 84 648 | -4109 (-4,63%) |
PC Format | 60 669 | 54 260 | -6409 (-10,56%) |
Komputer Świat | 39 291 | 39 651 | +360 (+0,92%) |
Chip | 15 072 | 11 784 | -3288 (-21,82%) |
Sprzedaż ogółem | 203 789 | 190 343 | -13 446 (-6,6%) |
Porównując luty roku 2015 oraz 2014 zauważyć możemy, że ogólna liczba sprzedanych magazynów była niższa o 13 466 sztuk (-6,6%). Dwa największe periodyki zaliczyły spadki: CD-Action o 4109 egzemplarzy (-4,63%), z kolei PC Format o 6409 (-10,56%). Jedynym czasopismem, które zwiększyło sprzedaż jest Komputer Świat. Nie możemy jednak mówić o wyniku imponującym, gdyż nakład wzrósł jedynie o 360 egzemplarzy, czyli niecały 1%. Największy spadek – o ponad 20% – zanotował Chip. Jak możemy zauważyć z poprzedniego zestawienia, trend ten utrzymuje się od dłuższego czasu. Dane te pokazują trwały odpływ czytelników, których i tak nie jest zbyt wielu. Może to spowodować kłopoty z wydaniem kolejnych numerów, i to już w niedalekiej przyszłości.
Wyżej wymienione dane dotyczące sprzedaży miesięcznej rok do roku są najbardziej miarodajnymi oraz obiektywnymi zestawieniami. Porównania dokonujemy odnosząc się do tego samego okresu, na który możliwie najmniejszy wpływ mają czynniki zewnętrzne jak liczba dni wolnych, święta, wakacje itp. Niestety możemy z nich jasno wyczytać, że czytelnictwo magazynów branżowych spada co roku o mniej więcej 10%.
Tytuł | Sprzedaż w styczniu 2015 | Sprzedaż w lutym 2015 | Zmiana w sprzedaży (liczba egzemplarzy) |
CD-Action | 71 679 | 84 648 | +12 969 (+18,09%) |
PC Format | 54 153 | 54 260 | +107 (+0,2%) |
Komputer Świat | 33 266 | 39 651 | +6385 (+19,19%) |
Chip | 12 380 | 11 784 | -596 (-4,81%) |
Sprzedaż ogółem | 171478 | 190 343 | +18 865 (+11%) |
Warto przyjrzeć się także krótkookresowym zmianom w sprzedaży, porównując wyniki ze stycznia oraz lutego 2015 roku. Jak możemy łatwo zauważyć, wszystkie czasopisma, poza Chipem, zanotowały mniejszy lub większy wzrost. Największą poprawę odnotował Komputer Świat z wynikiem +19,19%, a tuż za nim uplasował się CD-Action. Ogólna liczba sprzedanych egzemplarzy wzrosła o 18 865 sztuk, a więc równe 11%.