autor: Bartłomiej Plewnia
Sprzedaż czasopism branżowych w I półroczu 2015 roku. Zyskuje tylko Komputer Świat
Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że stałym liderem sprzedaży w dziale prasy komputerowej jest CD-Action. W stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku, niemal wszystkie magazyny branżowe tracą swoich czytelników. Wyjątkiem jest Komputer Świat.
Według informacji opublikowanych przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy i opracowanych przez portal wirtualnemedia.pl, czołowym magazynem skierowanym do graczy było w I półroczu 2015 roku CD-Action. Pismo Wydawnictwa Bauer osiągnęło w tym okresie średnią sprzedaż na poziomie 75 317 egzemplarzy, co stanowi jednak gorszy wynik niż ten, którym firma mogła pochwalić się rok temu. W pierwszym półroczu 2014 roku CD-Action kupowano średnio 76 933 razy co miesiąc – oznacza to, że magazyn stracił względem zeszłorocznego badania 2,10 proc.
Za CD-Action uplasowały się kolejno: PC Format, Komputer Świat oraz Chip. Najciekawsze zmiany w stosunku do pierwszych dwóch kwartałów 2014 roku zaszły u dołu tabeli. Jedynym magazynem, który zyskał w zestawieniu – i to aż o 10 procent – jest Komputer Świat, wydawany przez Ringier Axel Springer Polska. Z kolei miesięcznikiem, który stracił najbardziej względem pierwszego półrocza zeszłego roku jest Chip - jego sprzedaż zmniejszyła się o niemal jedną czwartą, do poziomu 11 213 egzemplarzy. Znaczący spadek, na poziomie 18,10 procent, zaliczył także drugi w rankingu PC Format – ze średnio ponad 62 tysięcy egzemplarzy do nieco powyżej 51 tysięcy.
- CD-Action w I półroczu 2015 r.: -2,10% względem I półrocza 2014 r.
- PC Format w I półroczu 2015 r.: -18,10% względem I półrocza 2014 r.
- Komputer Świat w I półroczu 2015 r.: +10% względem I półrocza 2014 r.
- Chip w I półroczu 2015 r.: -24,34% względem I półrocza 2014 r.
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy przygotował również statystyki związane z magazynami branżowymi w czerwcu 2015 i 2014 roku. Niezmiennie na czele pozostaje CD-Action ze wzrostem o 0,7 procenta względem poprzedniego roku. Pismo Wydawnictwa Bauer uzyskało tym samym dużo niższą poprawę wyniku niż w maju. Wówczas, jak informowaliśmy miesiąc temu, periodyk kupowano o około jedną czwartą częściej w porównaniu z tym samym okresem w 2014 roku. Polepszenie notowań o niecały procent wydaje się więc w tym ujęciu dość niewielkie, choć nadal stanowi dla pisma pozytywną informację.
Podobnie jak w badaniu dotyczącym pierwszego półrocza obecnego i zeszłego roku, najmocniej zyskuje Komputer Świat - od 28 776 sprzedanych kopii w czerwcu 2014 r. do 31 088 w czerwcu 2015 r., czyli o 8,03 procenta. Natomiast stratę po raz kolejny odnotował magazyn Chip, wydawany przez Grupę Burda – tutaj spadek wyniósł aż 28,82 procent.