autor: Michał Kułakowski
Spintires – deweloper sabotuje grę po zaostrzeniu sporu z wydawcą [news zaktualizowany]
Spintires, popularny symulator samochodów ciężarowych, jest obecnie niegrywalny po tym, jak gracze wykryli w grze liczne błędy i bugi, ponoć umieszczone w kodzie celowo przez jej autora. Deweloper od ponad roku spiera się z wydawcą tytułu o należne mu rzekomo pieniądze. [Aktualizacja: Spintires zostało wycofane ze sprzedaży na Steamie]
Aktualizacja: Wygląda na to, że w obliczu problemów z grą i licznych protestów graczy, wydawca zdecydował się wreszcie wstrzymać sprzedaż Spintires na Steamie. Na razie nie wiemy na jak długo.
Spintires to wyjątkowo popularny symulator jazdy pojazdami ciężarowymi po rosyjskich i błotnistych bezdrożach, który powstał dzięki zbiórce pieniędzy w serwisie Kickstarter. Tytuł zadebiutował w połowie 2014 roku i okazał się ogromnym sukcesem. Jedną z przyczyn tego powodzenia był unikalny silnik fizyczny, realistycznie przedstawiający stopniową erozję dróg oraz jej wpływ na przyczepność kół. Mimo pozytywnych ocen i rzeszy fanów, deweloper gry Pavel Zagrebelnyj, nie był jednak zadowolony ze swojego dzieła. Wynikało to przede wszystkim ze złych relacji z wydawcą tytułu, którym jest angielska firma Oovee. Jeszcze w 2014 roku informowaliśmy o tym, że Zagrebelnyj oskarżał swoich partnerów o oszustwo i przywłaszczenie należnych mu pieniędzy, a także o brak jakiejkolwiek komunikacji z ich strony. Konflikt ten wpłynął negatywnie na rozwój gry i wprowadzanie obiecanych poprawek oraz funkcji. W ubiegłym roku autor zaczął jednak regularnie implementować kolejne zmiany, więc mogło się wydawać się, że konflikt wygasł. W lutym, w wywiadzie udzielnym serwisowi Eurogamer, Zagrebelnyj przyznał jednak, że praktycznie od roku nie usłyszał niczego od Oovee, a sama firma wciąż winna mu jest sporą sumę pieniędzy. Wydawca odpowiedział, że wszystkie należności zostały zapłacone, zgodnie z kontraktem podpisanym przez obie strony.
Teraz wygląda na to, że spór pomiędzy obiema stronami wkroczył w nową fazę. Właściciele Spintires informują o błędach i bugach, które uniemożliwiają normalną zabawę. Jak zauważyli dociekliwi fani, nie są one przypadkowe i zostały umieszczone celowo w kodzie produkcji (poszlaki wskazują na to, że miało to miejsce przynajmniej 4 stycznia tego roku) tak, by automatycznie aktywowały się w określonym czasie. Przygotowano już nieoficjalne łatki naprawiające te problemy, ale nadal nie ma patcha obiecanego przez Oovee, chociaż sprzedaż gry na Steamie nie została wstrzymana. Najwyraźniej deweloper w ostatnim akcie desperacji sabotuje własną grę, ostatecznie zrywając więzi z tytułem i zwracając uwagę na konflikt z wydawcą. Bez wątpienia to strata dla miłośników produkcji, Zagrebelnyj zapowiadał bowiem, że ma w planach kolejne poprawki i rozszerzenia, wprowadzające do Spintires nowe efekty pogodowe, takie jak deszcz czy śnieg, system kolizji itd. Przyszłość gry stoi więc pod znakiem zapytania. niewykluczone, że autor wraz ze swoim zespołem zajmie się produkcją zupełnie nowego projektu, który tym razem opublikowany zostanie bez udziału Oovee.