autor: Michał Kułakowski
Sony przejmuje brytyjskie studio Firesprite założone przez twórców marki Wipeout
Sony Interactive Entertainment ogłosiło dziś, że stało się właścicielem brytyjskiego studia Firesprite, które założone zostało przez byłych pracowników zespołu SCE Studio Liverpool, odpowiadającego za markę Wipeout. Firesprite od wielu lat specjalizuje się w grach na PlayStation VR.
Sony w ostatnim czasie rozszerza katalog swoich wewnętrznych studiów deweloperskich (poprzednio było to Housemarque). Choć skala przejęć nie imponuje tak jak kupno Bethesdy przez Microsoft, następne zespoły trafiające pod skrzydła giganta będą z pewnością pracować nad kolejnymi ekskluzywnymi tytułami na konsole z rodziny PlayStation. Najnowszym nabytkiem Sony, o którym dowiedzieliśmy się dziś z oficjalnej wiadomości prasowej, jest brytyjskie studio Firesprite. Funkcjonuje ono od 2012 roku i od samego początku tworzy głównie z myślą o PlayStation 4 i PlayStation VR.
Siedziba Firesprite znajduje się w Liverpoolu. Firma zatrudnia obecnie ponad 250 osób i jest większa niż dwa pozostałe brytyjskie zespoły Sony (Media Molecule oraz London Studio). Jej najważniejszym dziełem jest horror science fiction The Persistence, który został stworzony z myślą o posiadaczach okularów rzeczywistości wirtualnej, choć obecnie mogą grać w niego posiadacze praktycznie wszystkich współczesnych platform sprzętowych. Poza tym deweloperzy pomagali w produkcji aplikacji The Playroom i The Playroom VR, a także mobilnej platformówki Run Sackboy! Run!.
W wywiadzie dla GamesIndustry.biz szef Firesprite wyraźnie zaznacza, że jego zespół nie będzie pełnił roli wsparcia dla innych studiów Sony, ale ma zajmować się własnymi projektami oraz markami, co w przyszłości zaowocuje jego rosnącym znaczeniem w rodzinie PlayStation.
Przed przejęciem Firesprite pracowało w sumie nad dwoma nowymi projektami. Pierwszym z nich jest „ambitna i mroczna gra przygodowa”, która najpewniej stanowi rozwinięcie pomysłów przedstawionych w The Persistence. Druga produkcja to wieloosobowa strzelanka, która ma „testować granice gatunku”. O tym tytule wiemy nieco więcej. Brytyjczycy współpracują od 2019 roku z Cloud Imperium Games, a więc twórcami Star Citizena. W marcu tego roku ogłosili, że zajmą się przygotowaniem FPS-owego modułu multiplayer dla owego kosmicznego symulatora o nazwie Theaters of War. Niewykluczone, że po przejęciu przez Sony projekt ten przekształci się w coś zupełnie innego, a partnerstwo z autorami „najdroższej gry świata” dobiegnie końca.
Na koniec nie można nie wspomnieć o tym, że Firesprite zostało założone przez byłych pracowników legendarnego zespołu SCE Studio Liverpool (oryginalnie Psygnosis), które Sony wykupiło w latach 90. i zamknęło w 2012 roku. Psygnosis ma na koncie pokaźny katalog produkcji wydanych na ośmiobitowe komputery, a także konsole PlayStation, wśród których na pierwszy plan wysuwają się serie Wipeout oraz Lemmings. Jak widać, historia ponownie zatacza koło, a Sony znacząco wzmacnia swoją pozycję w Wielkiej Brytanii.