autor: Mateusz Kądziołka
Sony o funkcjach sieciowych konsoli PlayStation Vita
Podczas tegorocznej Develop Conference Phil Rogers wyjaśnił jak będą działać sieciowe funkcje przenośnej konsolki - Playstation Vita. Dowiedzieliśmy się czym tak właściwie są Near, Party, LiveArea oraz Actvity.
O konsoli PlayStation Vita wiemy już dość sporo. Znamy jej cenę, gry, które się na niej pojawią, a nawet prawdopodobną datę premiery. Niestety do tej pory nie posiadaliśmy praktycznie żadnych informacji o funkcjach sieciowych najmłodszego dziecka Sony. Z pomocą wyszedł Phil Rogers, który podczas Develop Conference 2011 opisał na jakiej zasadzie funkcjonować będą rozwiązania: Near, Party, LiveArea oraz Activity.
Near
Near jest funkcją zbliżoną do tego, co prezentuje SpotPass znany z Nintendo 3DS. Umożliwi ona graczom wymienianie się specjalnymi prezentami, pokaże gdzie w pobliżu są inne osoby posiadające PlayStation Vita, a także zdradzi w co ostatnio grały oraz jakie fanty zostawiły. Dzięki temu, będziemy się dowiadywać o nowych tytułach, którymi potencjalnie nie bylibyśmy zainteresowani.
Co ciekawe, prezenty oferowane przez gracza nie będą przypisane do tylko jednego miejsca. Rogers zobrazował to na przykładzie: „Przypuśćmy, że Gracz A odwiedza dziesięć różnych punktów w ciągu dnia. Wraca do domu i wysyła dane tych lokacji do serwera Near. Gracz B robi to samo i jeśli w czasie swojego spaceru znajdzie się w jednym z punktów, które odwiedził Gracz A, będzie mógł odebrać pozostawiony prezent.”.
Rodzajów fantów będzie kilka. Wśród nich znajdą się m.in. wyzwania (wypełnienie których może być premiowane nagrodą) oraz przedmioty z gry (możliwość zostawienia komuś rzadkiego oręża czy innego przydatnego przedmiotu wydaje się być kusząca). Gracz będzie mógł zadecydować m.in. jak długo, na jakim obszarze oraz z jakim prawdopodobieństwem uzyskamy pozostawiony przez niego upominek. Każda gra będzie mieć swoje „pudełko na prezenty” jednak jego pojemność nie będzie mogła przekroczyć 100 KB.
Party
Party będzie funkcją pozwalającą maksymalnie czterem osobom na połączenie się i prowadzenie rozmów (tekstowych oraz głosowych). Co ciekawe, komunikacja będzie możliwa niezależnie od tego, w co aktualnie grają poszczególni członkowie chatu (tzw. cross-game chat). Dodatkowo, otrzymamy możliwość szybkiego zapraszania do gier osób, z którymi aktualnie rozmawiamy.
Party zaoferuje obsługę wielu grup. Pozwoli nam to przykładowo podzielić znajomych na tych, z którymi gramy w strzelanki lub preferujących strategie. Funkcja Party będzie zintegrowana z listą przyjaciół, jednak deweloperzy nie mają obowiązku implementować jej do gier.
LiveArea oraz Activity
LiveArea zastąpi dobrze znany z PSP oraz PlayStation 3 XrossMediaBar i będzie punktem wyjściowym dla wszystkich czynności, które możemy wykonywać na PlayStation Vita. W LiveArea są trzy główne tryby: Index, Live oraz Game. Co ciekawe, deweloperzy i wydawcy będą mogli aktualizować LiveArea i dostosowywać go do konkretnego użytkownika. Dzięki temu, twórcy będą mogli informować graczy o DLC lub nowej grze. Przedstawiciel Sony zaznaczył jednak, że nadmierne spamowanie graczy niepotrzebnymi informacjami może być mało korzystne.
Activity będzie pełnić funkcje podobne do portalu społecznościowego. Będziemy mogli informować o zdobytych trofeach czy wynikach uzyskanych w grach, a nasi znajomi otrzymają możliwość komentowania tych osiągnięć.
Aktualnie ciężko powiedzieć jak deweloperzy wykorzystają funkcje sieciowe najnowszej przenośnej konsoli Sony. Rogers zapewnił jednak, że koncern jest otwarty na wszelkie propozycje i pomysły, a w związku z tym, że omawiane kwestie są czysto „software’owe”, to kilka detali może jeszcze ulec zmianie.