autor: Retromaniak
Sniper Elite 4 - kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: DLC Deathstorm Part 3 i patch 1.5.0]
Zapraszamy do lektury kompendium poświęconego grze Sniper Elite 4, czyli kolejnej pełnoprawnej odsłonie popularnego cyklu taktycznych, trzecioosobowych strzelanek snajperskich studia Rebellion. W tej aktualizacji uzupełniamy informacje dotyczące dodatków DLC oraz oficjalnych patchy do gry.
Sniper Elite 4 to czwarta pełnoprawna odsłona zapoczątkowanego w 2005 roku przez studio Rebellion cyklu Sniper Elite, który na przestrzeni lat zapracował sobie na miano wiodącej serii snajperskiej na rynku gier wideo. W poniższym tekście zebraliśmy dla Was wszystkie informacje, dotyczące tej wydanej 14 lutego 2017 roku produkcji, które będą przez nas systematycznie uaktualniane – również po rynkowej premierze tytułu.
Aktualizacja #6: Uzupełnienie informacji o dodatkach DLC (dział 6.3.), szczegóły dotyczące patchy 1.3, 1.4 i 1.5.0 (dział 6.4).
Aktualizacja #5: Sterowniki firm Nvidia oraz AMD (dział 5.1.), szczegóły dotyczące dodatków DLC (dział 6.3.), oficjalne patche do gry (dział 6.4).
Aktualizacja #4: Wsparcie dla bibliotek DirectX 12 (dział 5.), wymagania sprzętowe wersji PC (dział 5.1.), światowa premiera gry i zwiastun na premierę (dział 6.), wersje gry i zawartość przepustki sezonowej (dział 6.2.), pierwsze recenzje Sniper Elite 4 (dział 6.5).
Aktualizacja #3: Zwiastun misji Cel Führer (dział 6.3.), nowy trailer gry, zrealizowany w formie odprawy przed misją SOE (dział 7.1.).
Aktualizacja #2: Bonusy do zamówień przedpremierowych oraz nowy zwiastun rozgrywki (dział 6.1.).
Aktualizacja #1: Rodzimy dystrybutor gry oraz wersje językowe (dział 6.).
1. Informacje ogólne
- 1. Informacje ogólne (1.1. Zapowiedź gry, 1.2 Przesunięcie premiery)
- 2. Fabuła
- 3. Mechanika (3.1. Lokacje i sandboksowość rozgrywki, 3.2. Sztuczna inteligencja przeciwników, 3.3. Realizm)
- 4. Tryby gry
- 5. Kwestie techniczne (5.1. Wymagania sprzętowe wersji PC)
- 6. Premiera gry (6.1. Bonusy do zamówień przedpremierowych, 6.2. Wersje gry i zawartość przepustki sezonowej, 6.3. Dodatki DLC, 6.4. Patche, 6.5. Recenzje i odbiór gry)
- 7. Inne multimedia (7.1. Przedpremierowe materiały z rozgrywki, 7.2. tvgry.pl)
Pośród współczesnych, komputerowych strzelanek FPP/TPP, gry snajperskie zajmują miejsce dosyć szczególne. Nie znajdziemy w nich szybkiej i dynamicznej akcji, w stylu znanym chociażby z serii Serious Sam, najnowszego Dooma czy rodzimego Bulletstorma. Nie są to też typowe gry taktyczne pokroju serii Tom Clancy’s Rainbow Six, gdzie do sukcesu wymagane jest przemyślane działanie oraz ścisła współpraca w ramach drużyny. W grach snajperskich wcielamy się bowiem zwykle w postać samotnego strzelca, który nie angażując się w walkę na pierwszej linii frontu, zapewnia wsparcie swoim towarzyszom broni, wykorzystując umiejętność kamuflażu, sprawne oko i pewną rękę. Wbrew temu, czego można by się spodziewać, gry snajperskie to jednak wciąż gatunek niszowy, który na „dużych” platformach sprzętowych ma swoją dosyć nikłą reprezentację. Gdyby nie liczyć wydanych ponad dekadę temu i w gruncie rzeczy mocno budżetowych produkcji pokroju World War II Sniper: Call to Victory studia Groove Games czy Sniper: Path of Vengeance rodzimego Mirage Interactive, na rynku obecne są w zasadzie dwie liczące się serie.
Pierwszą z nich stanowi rozwijany od 2010 roku przez warszawskie CI Games cykl Sniper: Ghost Warrior, do którego często zalicza się również grę Sniper: Art Of Victory, wydaną w roku 2007 jeszcze pod starym szyldem City Interactive. Niekwestionowanym liderem w swoim gatunku jest jednak seria, zapoczątkowana dwa lata wcześniej przez brytyjskie studio Rebellion Developments. Wydana właśnie wtedy gra Sniper Elite: Berlin 1945 okazała się sporym sukcesem, zdobywając m.in. tytuł najlepszej gry roku na PC/konsole, przyznawany przez niezależne stowarzyszenie twórców gier TIGA. Prawdziwym przełomem stał się jednak dopiero Sniper Elite v2 z roku 2012, który rozwijając wiele rozwiązań pierwowzoru wprowadził również element, będący odtąd głównym znakiem rozpoznawczym cyklu. Mowa o tzw. „killcam”, czyli kamerze ukazującej nam w zwolnionym tempie skalę zniszczeń, jakich wystrzelona z karabinu snajperskiego kula dokonuje w ciele ofiary. W kolejnych latach na rynku ukazały się jeszcze Sniper Elite III: Afrika (2014) oraz spin-offowa subseria Sniper Elite: Nazi Zombie Army (2013-2015). Gry te nie powtórzyły co prawda ogromego sukcesu „dwójki”, ale ugruntowały mocną pozycję cyklu w jego dość niszowym gatunku.
We wrześniu 2015 roku, niemal dokładnie w dziesiątą rocznicę premiery pierwszej odsłony cyklu, studio Rebellion ogłosiło, że wszystkie odsłony serii Sniper Elite znalazły w sumie 10 milionów nabywców.
1.1. Zapowiedź gry
Jak to zwykle bywa w przypadku znanych marek, oficjalna zapowiedź gry Sniper Elite 4 poprzedzona została szeregiem spekulacji. W połowie lutego 2016 roku przedstawiciele studia Rebellion poinformowali, że w najbliższym czasie (prawdopodobnie podczas targów Game Developers Conference 2016) szykują się do zaprezentowania swojego nowego projektu. A ponieważ seria Sniper Elite to jedna z najważniejszych marek w portfolio firmy, wydawało się bardzo prawdopodobne, że chodzi tu właśnie o czwartą odsłonę wspomnianego cyklu. Przypuszczenia te wydawała się też potwierdzać wzmianka o grze, jaka pojawiła się w serwisie LinkedIn, na karcie profilowej jednego z pracowników chińskiego studia ADIA Entertainment, specjalizującego się w pomaganiu innym zespołom w produkcji. Zapytany przez serwis Videogamer Jason Kingsley, współzałożyciel studia Rebellion, stwierdził jednak, że ww. osoba nie jest pracownikiem jego zespołu, a firma nie jest jeszcze gotowa do jakichkolwiek oficjalnych prezentacji.
Na wyjaśnienie całego zamieszania nie musieliśmy czekać zbyt długo, gdyż już niespełna miesiąc później, w dniu 7 marca 2016 roku studio Rebellion oficjalnie zapowiedziało kolejną odsłonę swojego wiodącego cyklu, zatytułowaną Sniper Elite 4. Produkcja miała trafić do sklepów jeszcze w tym samym roku, w wersjach przeznaczonych na komputery PC oraz konsole PlayStation 4 / Xbox One i w przypadku tych ostatnich – dzięki braku ograniczeń narzuconych przez konsole poprzedniej generacji – obsługiwać rozdzielczość 1080p. Jednocześnie uruchomiono oficjalną stronę gry, na której znalazły się pierwsze szczegóły na temat warstwy fabularnej, mechaniki oraz trybów rozgrywki, a także przedpremierowe materiały multimedialne.
1.2. Przesunięcie premiery
13 czerwca 2016 roku, tuż przed rozpoczęciem targów E3 2016, deweloperzy ze studia Rebellion poinformowali, że ostateczna data premiery gry Sniper Elite 4, zapowiadanej początkowo jeszcze na rok 2016, wyznaczona została ostatecznie na 14 lutego 2017 roku, czyli na dzień popularnych walentynek. Kilkumiesięczne opóźnienie premiery tłumaczono przede wszystkim powstającą równocześnie grą Battlezone, czyli tworzonym z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej remake’u kultowej strzelaniny z początku lat 80. ubiegłego wieku. Zgodnie z zapewnieniami, autorzy postanowili zaś poświęcić taką samą dozę uwagi oraz wsparcia technicznego obu tytułom, co nie byłoby możliwe w przypadku ich niemal równoczesnej premiery. Na osłodę wszystkim fanom serii zaprezentowano świeżą porcję screenów, prezentujących rozgrywkę z czwartej części cyklu Sniper Elite.
2. Fabuła
Po ukazanym w dwóch pierwszych częściach cyklu Berlinie oraz froncie północnoafrykańskim ze Sniper Elite III: Afrika, akcja czwartej części serii osadzona została w rejonie południowej Europy, a konkretnie we Włoszech, w roku 1943. Podczas zabawy wcielamy się zaś ponownie w znanego z poprzednich odsłon serii Karla Fairburne’a – doświadczonego snajpera Biura Służb Strategicznych OSS (ang. Office of Strategic Services), czyli działającej w latach 1942-46 amerykańskiej agencji wywiadowczej, będącej bezpośrednią poprzedniczką późniejszego CIA.
W trakcie kampanii fabularnej gry przemierzamy Półwysep Apeniński, przesuwając się z południa na północ – począwszy od skąpanych w słońcu śródziemnomorskich miasteczek, aż po ukryte pośród lasów oraz wzgórz północy potężne twierdze nazistów i klasztory, inspirowane słynnym Monte Cassino. W toku rozgrywki, nasz protagonista we współpracy z włoskim ruchem oporu, stara się wesprzeć swoimi umiejętnościami posuwające się na północ wojska aliantów, toczące zacięte walki z broniącymi się, niemieckimi dywizjami. Od jego skuteczności zależeć może zaś nie tylko powodzenie późniejszych operacji na froncie zachodnim, ale także ostateczne zwycięstwo w całej wojnie.
3. Mechanika
Pod względem mechaniki, Sniper Elite 4 nie przynosi ze sobą drastycznej zmiany stylu rozgrywki, rozwijając większość elementów, znanych z poprzednich odsłon serii. Całość zaprojektowana została zaś w taki sposób, aby zadowolić zarówno miłośników frontalnych starć w stylu Call of Duty, jak i mozolnego skradania się rodem z serii Metal Gear Solid. Z jednej strony, gra przestaje być więc produkcją typowo snajperską, pozwalając na korzystanie ze zróżnicowanego arsenału broni i angażowanie się w otwartą walkę z przeciwnikami. Dzięki sporej swobodzie w doborze metod działania, nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby zgodnie z własnymi preferencjami skupić się np. tylko na aspekcie snajperskim.
3.1. Lokacje i sandboksowość rozgrywki
Jednym z pierwszych elementów, odróżniających Sniper Elite 4 od jej poprzedniczek są lokacje, które stały się nie tylko bardziej szczegółowe i zróżnicowane krajobrazowo, ale także znacznie większe. Zgodnie z zapewnieniami twórców, najmniejsza mapa w czwartej odsłonie cyklu przekracza swym rozmiarem ponad trzykrotnie największą mapę z typowo „afrykańskiej” części trzeciej. W grze walczymy m.in. na wybrzeżu, w górskich dolinach, lasach, małych wioskach i miasteczkach, a rzeźba terenu oraz znajdujące się na mapach budowle zapewniają nam znacznie więcej możliwości przemieszczania się nie tylko w poziomie, ale także w pionie. Naturalną konsekwencją takiego podejścia jest zaś wyposażenie naszego bohatera w nowy zasób umiejętności rodem z cyklu Assassin’s Creed, dzięki czemu może on z prawdziwie kocią zwinnością przemieszczać się po dachach budynków, gzymsach i półkach skalnych, w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca na oddanie precyzyjnego strzału.
W parze z wyraźnie rozleglejszymi mapami idzie także ich znacznie większa otwartość, co z jednej strony stwarza nam okazję do naprawdę dalekich snajperskich strzałów (czego nota bene mocno domagali się sami fani), ale także przekłada się na sporą swobodę rozgrywki oraz wybór jednej z wielu metod realizacji kolejnych celów misji. Pomocny okazuje się tu spory zasób nowych gadżetów i niespotykanych wcześniej możliwości. W trakcie zabawy możemy np. podłożyć bombę pod zlikwidowanym przeciwnikiem, która działając niczym wabik, pozwoli nam oszczędzić kilka cennych naboi. Jednocześnie miny oraz granaty wykorzystywać możemy w jednym z dwóch trybów i np. ustawić ich czas detonacji w taki sposób, aby wybuchały dopiero po drugim nadepnięciu, zadając znacznie większe obrażenia maszerującej grupie przeciwników. Nowe możliwości daje nam także działanie pod osłoną nocy, podczas którego możemy np. niszczyć źródła świata i znacznie dłużej pozostawać w cieniu, niezauważeni przez oponentów.
Wzorem klasycznych sandboksów, podczas każdej z misji Karla Fairburne’a czeka nas także cały szereg zadań dodatkowych, zaś do powrotu na każdą z map zachęca specjalny system wyzwań, z masą przeróżnych warunków do spełnienia. Świat gry uzupełniają też liczne znajdźki w postaci dokumentów i listów, które pozwalają graczom jeszcze bardziej „wsiąknąć” w klimat epoki.
3.2. Sztuczna inteligencja przeciwników
Jedną z największych bolączek poprzednich odsłon serii Sniper Elite była sztuczna inteligencja komputerowych przeciwników, którzy choć w pewnych sytuacjach potrafili zachowywać się w sposób niezwykle wyrafinowany, w innych przypadkach ich głupota i nierozwaga wołały o pomstę do nieba. Zgodnie z zapewnieniami twórców, w Sniper Elite 4 element ten został dość mocno usprawniony, a inteligencję wrogów uzależniono dodatkowo od ustalonego przez gracza poziomu trudności rozgrywki.
W czwartej części gry żołnierze pozostają aktywni na całej mapie, dzięki czemu np. po odkryciu ciała martwego towarzysza pozostają czujni przez cały czas i nie powracają po prostu do swoich standardowych czynności. Dodatkową i niezwykle istotną rolę w grze odgrywają zaś wysocy rangą oficerowie, których obecność może wpływać np. na morale szeregowych wojaków. Jednocześnie mogą oni mieć przy sobie harmonogramy patroli poszczególnych żołnierzy. Przeszukiwanie ich ciał może więc w znaczący sposób ułatwić nam wykonywanie misji, a po znalezieniu takiego dokumentu, wrogowie przypisani do danego oficera zostają automatycznie oznaczeni na mapie.
3.3. Realizm
Choć seria Sniper Elite z pewnością zasłużyła sobie na miano lidera wśród gier snajperskich, tak naprawdę nigdy nie miała ona ambicji bycia prawdziwym symulatorem. Nie inaczej jest też w wypadku Sniper Elite 4, który z łączy mocno zaawansowaną mechanikę snajperską z całym szeregiem ułatwień, które w realnym świecie nie miałyby oczywiście żadnej racji bytu.
Z jednej strony w grze znajdziemy więc możliwość ustawiania lunety karabinu zgodnie z dystansem do celu, a na skuteczność oddawanego przez nas strzału wpływ mogą mieć takie elementy, jak siła wiatru, czy wpływ grawitacji na tor lotu pocisku. Z drugiej jednak strony, ta sama luneta może zasugerować nam gdzie celować aby uzyskać najlepszy efekt. Potrafi także trwale oznaczać wrogów i uzyskiwać szereg dodatkowych informacji na temat naszej potencjalnej ofiary. W ten właśnie sposób możemy np. dowiedzieć się czy nosi ona granaty i apteczkę, a nawet poznać historię jej życia (co stwarza twórcom unikalną okazję do zaimplementowania całej masy żartów oraz easter eggów). Na szczęście, autorzy gry pomyśleli tu zarówno o początkujących graczach, jak i prawdziwych amatorach wyzwań, pozostawiając nam możliwość włączenia lub wyłączenia poszczególnych ułatwień i dostosowania poziomu trudności rozgrywki do preferencji użytkownika.
4. Tryby gry
Pod względem trybów rozgrywki, Sniper Elite 4 nie odbiega w sposób znaczący od tego, z czym mieliśmy do czynienia w przypadku poprzedniej odsłony serii. Podstawowy wariant zabawy stanowi tu więc kampania fabularna, którą podobnie jak w Sniper Elite III przechodzić możemy samotnie lub w trybie kooperacji dla dwóch osób. W grze nie zabrakło też tradycyjnych opcji zabawy wieloosobowej, w których gracze mogą rywalizować ze sobą w jednym z kilku znanych z poprzedniczki trybów multiplayer.
5. Kwestie techniczne
Na obecnym etapie prac, studio Rebellion nie podzieliło się jeszcze z graczami żadnymi szczegółami technicznymi powstającego Sniper Elite 4, choć wszystko wskazuje na to, że gra tworzona jest na kolejnej, podrasowanej wersji autorskiego silnika Asura Engine, który napędzał poprzednie odsłony serii. Pod względem oprawy tytuł nie stanowi więc żadnej rewolucji, a raczej ewolucję i nieco lepszą wersję tego, co widzieliśmy np. w „trójce”. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że mamy tu do czynienia z pierwszą odsłoną serii, tworzoną od podstaw z myślą o wykorzystaniu potencjału PlayStation 4 i Xboksa One, twórcy mogli nieco bardziej rozwinąć skrzydła i nie oglądać się na ograniczenia techniczne konsol poprzedniej generacji. W praktyce doprowadziło to do wyraźnego zmniejszenia różnicy pomiędzy wersją pecetową i konsolowymi, które w przeciwieństwie do wydanej blisko trzy lata wcześniej poprzedniczki działają już w natywnej rozdzielczości 1080p.
Oprócz całego szeregu usprawnień, jakie dotknęły m.in. fizykę gry czy wspomnianą już sztuczną inteligencję przeciwników, w Sniper Elite 4 ulepszono też jeden z najbardziej charakterstycznych elementów serii, jakim jest rentgenowska kamera „killcam”, w dość sugestywny sposób pokazująca nam zniszczenia, jakich w ciele ofiary dokonała wystrzelona przez nas kula. W tej odsłonie serii, mechanizmy odwzorowania toru lotu pocisku odpowiadają kątowi, z jakiego oddajemy strzał. Całkowitą nowość stanowi fakt, że specyficzne animacje pojawiają się nie tylko przy trafieniach z dystansu, ale również przy zabójstwach za pomocą noża czy eksplozjach min i granatów. Dzięki temu możemy zaś prześledzić obrażenia zadane nie tylko przez pojedynczą kulę, ale także przez dziesiątki odłamków, co w dość oczywisty sposób przyczynia się do wzrostu brutalności gry. Na szczęście, umiarkowani zwolennicy aż takiej dosłowności w grach wideo mogą wyłączyć tę dość efektowną opcję w ustawieniach gry.
Kilka dni przed planowaną premierą Sniper Elite 4, deweloperzy ze studia Rebellion ujawnili, że ich najnowsza produkcja już na starcie zaoferuje wsparcie dla bibliotek DirectX 12. W przypadku niektórych konfiguracji sprzętowych oznacza to zaś wyraźnie krótsze czasy ładowania, mniejsze zużycie procesora czy płynniejszą rozgrywkę.
5.1. Wymagania sprzętowe wersji PC
Wymagania minimalne:
- Procesor: Intel Core i3-2100 lub porównywalny AMD,
- Pamięć: 4 GB RAM,
- Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 660 (2GB) lub AMD Radeon HD 7870 (2GB),
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7, Windows 8.1 lub Windows 10.
Wymagania zalecane:
- Procesor: Intel Core i7-3770 lub porównywalny AMD,
- Pamięć: 8 GB RAM,
- Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 970 lub AMD Radeon RX 480,
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7, Windows 8.1 lub Windows 10.
Podobnie jak dzieje się to w przypadku innych ważnych tytułów na PC, światowej premierze Sniper Elite 4 towarzyszyło wydanie zoptymalizowanych pod kątem gry sterowników od obu czołowych producentów kart grafiki. W przypadku firmy AMD, mowa o Radeon Crimson ReLive Edition 17.2.1, oferującym wzrost wydajności w takich tytułach, jak For Honor czy właśnie Sniper Elite 4, gdzie odnotować możemy poprawę płynności animacji o ok. 4 %. Odpowiedzią firmy Nvidia są zaś drivery GeForce 378.66 WHQL, usprawniające działanie obu ww. tytułów oraz Halo Wars 2, a także eliminujące wiele błędów, zauważonych we wcześniejszych produkcjach, takich jak Battlefield 1, Tom Clancy’s The Division, Heroes of the Storm czy Minecraft.
6. Premiera gry
Światowa premiera gry Sniper Elite 4 odbyła się w dzień popularnych walentynek, tj. 14 lutego 2017 roku. Gra ukazała się równocześnie na wszystkich docelowych platformach sprzętowych, czyli komputerach PC oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Deweloperzy ze studia Rebellion nie przedłużyli współpracy z wydawcą ostatnich odsłon cyklu, firmą 505 Games i wydali ją samodzielnie, koncentrując się na elektronicznych kanałach dystrybucji. Jednocześnie studio nawiązało współpracę z takimi partnerami, jak Sold Out czy U&I Entertainment, którzy zajęli się wyprodukowaniem fizycznych kopii gry. Światowej premierze gry Sniper Elite 4 towarzyszył przygotowany na tę okazję zwiastun, skupiający się na jednym z najważniejszych elementów każdej szanującej się gry snajperskiej, a mianowicie na odpowiednim wyczuciu czasu.
Rodzimym dystrybutorem gry Sniper Elite 4 jest firma Cenega, jednak klasycznej edycji pudełkowej doczekali się jedynie posiadacze konsol PlayStation 4 oraz Xbox One. Zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, pecetowa wersja produkcji dostępna jest bowiem wyłącznie w dystrybucji elektronicznej za pośrednictwem Steam. Gra pojawiła się w kilku wersjach językowych tzn. angielskiej, francuskiej, niemieckiej, hiszpańskiej, portugalskiej i rosyjskiej, z napisami w języku polskim, włoskim, czeskim lub japońskim do wyboru. Za lokalizację Sniper Elite 4 odpowiada firma QLOC S.A., będąca częścią grupy 1C/Cenega.
6.1. Bonusy do zamówień przedpremierowych
21 września 2016 roku studio Rebellion opublikowało nowy zwiastun rozgrywki i ujawniło, jakie atrakcje towarzyszyć będą preorderom Sniper Elite 4. Wszyscy gracze, którzy zdecydowali się zamówić najnowszą odsłonę serii jeszcze przed premierą, otrzymali w prezencie dodatek DLC, zatytułowany Target Führer. Jak łatwo się domyśleć, jest to misja, w której próbujemy zgładzić samego Adolfa Hitlera (zgodnie z obietnicą autorów – na wiele możliwych sposobów), a jej akcja osadzona została na terenie bazy U-bootów. To jednak nie koniec atrakcji, gdyż wszyscy gracze, zamawiający grę w tzw. preorderze obdarowani zostali dodatkowo DLC Camo Rifles Skin Pack, czyli zestawem alternatywnych skórek do dostępnych w grze karabinów snajperskich.
Przy tej okazji warto również wspomnieć, że dodatki z misjami polegającymi na zabiciu Hitlera stały się już tradycją cyklu studia Rebellion. Jak pamiętają fani serii, Sniper Elite V2 dostało bowiem DLC Kill Hitler, a do gry Sniper Elite III: Afrika ukazało się rozszerzenie Target Hitler: Hunt the Grey Wolf. Informację o zawartości zamówień przedpremierowych również w Polsce, oficjalnie potwierdziła firma Cenega w komunikacie prasowym z dnia 14 listopada 2016 roku.
6.2. Wersje gry i zawartość przepustki sezonowej
Sniper Elite 4 na platformie Steam dostępny jest w dwóch wersjach: standardowej – wycenionej na 59,99 euro (ok. 260 złotych) oraz Deluxe – za którą zapłacić musimy 89,99 euro (ok. 390 złotych). W skład wersji Digital Deluxe wchodzi zaś gra podstawowa oraz subskrypcja serii (tzw. przepustka sezonowa), która dostępna jest również osobno w cenie 34,99 euro (ok. 150 złotych). Oferuje ona wszystkie pre-orderowe bonusy oraz spory zestaw mniejszych i większych DLC, wśród których znajdziemy:
- trzy misje dla pojedynczego gracza (plus jedna z pre-ordera), których akcja toczy się w zupełnie nowych lokacjach,
- trzy pakiety z dodatkową zawartością, z których każda oferuje trzy nowe typy uzbrojenia, osiem skórek oraz dwie postacie (DLC wypuszczane będą równocześnie z dodatkowymi misjami),
- pakiet trzech DLC, które dodadzą do gry nowe bronie z tłumikami, słynne alianckie karabiny oraz uzbrojenie do walki w zwarciu, a także trzy dodatkowe postacie do rozgrywek w multiplayerze.
6.3. Dodatki DLC
Target Führer
Premiera: 14 lutego 2017 r.
Cena: 9,99 euro (ok. 42 złotych)
Misja dołączana do zamówień przedpremierowych, dostępna jednak również w formie płatnego DLC. Jego akcja przenosi nas do tajnej bazy U-bootów, ukrytej gdzieś w zapomnianym zakątku Morza Śródziemnego. Z uwagi na fakt, że zagraża ona alianckim działaniom morskim w tym regionie, agent Karl Fairburne otrzymuje zadanie zabicia dowódcy bazy. Tymczasem okazuje się, że jego cel został już wcześniej uśmiercony przez tajemniczego zabójcę, a misja naszego protagonisty zmienia się w Target Führer. Na barki Karla spada zaś obowiązek zniszczenia bazy i wyeliminowania samego Adolfa Hitlera. Co ciekawe, przeznaczoną dla 1-2 graczy misję przechodzić możemy wielokrotnie, eliminując nasz cel na wiele różnych sposobów.
Deathstorm Part 1: Inception
Premiera: 21 marca 2017 r.
Cena: 6,99 euro (ok. 30 złotych)
Pierwsza z trzech części dodatkowej minikampanii do gry Sniper Elite 4, dostępna zarówno w ramach przepustki sezonowej, jak w formie osobnego DLC. Gdy na froncie włoskim trwa zażarta walka, agent Karl Fairburne otrzymuje nową misję. Uczestnicy operacji Alsos, której celem jest zbadanie atomowych tajemnic wroga, mają dowody na to, że Niemcy próbują przemycić przez północne Włochy ważną przesyłkę. Nasz protagonista musi zaś przedostać się na teren tajnej bazy Kriegsmarine i zneutralizować zagrożenie, odkrywając przy tym, że aliantom grozi zupełni nowe niebezpieczeństwo.
Deathstorm Part 2: Infiltration
Premiera: 25 kwietnia 2017 r.
Cena: 6,99 euro (ok. 30 złotych)
Druga misja nowej kooperacyjnej minikampanii o nazwie Deathstorm, w której Karl Fairburne ma do wykonania niezwykle ważne i wymagające zadanie daleko za liniami wroga. Dzięki staraniom naszego protagonisty, alianci są już niemal o krok od odkrycia tajemnicy „Śmiertelnej Burzy” – czyli tajnego niemieckiego projektu związanego z bronią atomową. Aby im w tym pomóc, Fairburne zostaje wysłany do pilnie strzeżonego uniwersytetu w Neroli, w północnej części kontrolowanych przez faszystów Włoch. Jego zadaniem jest zaś odszukanie włoskiego naukowca, który został zmuszony do współpracy z wrogiem.
Deathstorm Part 3: Obliteration
Premiera: 18 lipca 2017 r.
Cena: 6,99 euro (ok. 30 złotych)
Trzecia i ostatnia z misji składających się na dodatkową, kooperacyjną kampanię o nazwie Deathstorm, w której gracze muszą wykazać się niebywałą przebiegłością, aby pokrzyżować niezwykle niebezpieczne plany wroga. Tym razem, po odkryciu prawdziwego celu projektu „Śmiertelna Burza”, Karl Fairburne zostaje wysłany do Steigerloch w Niemczech, gdzie ma ostatecznie udaremnić jego realizację. Na barkach naszego protagonisty spoczywa spora odpowiedzialność, gdyż niepowodzenie akcji może mieć niewyobrażalne konsekwencje nie tylko dla aliantów, ale i całego świata.
Oprócz ww. dużych dodatków DLC, do gry Sniper Elite 4 ukazało się również kilka pomniejszych pakietów z dodatkową zawartością:
- Camouflage Rifles Skin Pack (premiera: 14 lutego 2017 r., cena: 4,99 euro) – zestaw skórek kamuflujących dla wszystkich siedmiu karabinów startowych, które pozwalają im lepiej wtopić się w porośnięte bujną roślinnością obszary Włoch.
- Covert Heroes Character Pack (premiera: 21 lutego 2017 r., cena: 5,99 euro) – zestaw trzech dodatkowych żołnierzy dla trybu wieloosobowego, zawierający kobietę-snajpera, komandosa oraz żołnierza w stroju maskującym.
- Silent Warfare Weapons Pack (premiera: 21 lutego 2017 r., cena: 3,99 euro) – zestaw trzech nowych broni (karabinek z tłumikiem, HDM i pistolet maszynowy) do wykorzystania w misjach, w których należy unikać wykrycia.
- Allied Forces Rifle Pack (premiera: 24 lutego 2017 r., cena: 3,99 euro) – zestaw trzech alianckich karabinów: M1, M1 Garand oraz Ross Mark 3, dostępnych we wszystkich trybach zabawy.
- Night Fighter Expansion Pack (premiera: 21 marca 2017 r., cena: 7,99 euro) – zestaw skórek kamuflażowych do karabinu i strojów kamuflujących dla postaci, a także dostępne we wszystkich trybach zabawy nowe bronie: Mauser, OVP M1918 i Nagant z tłumikiem.
- Urban Assault Expansion Pack (premiera: 25 kwietnia 2017 r., cena: 7,99 euro) – zestaw ośmiu skórek kamuflażowych do karabinów o motywie miejskim, nowe męskie i żeńskie stroje kamuflujące oraz trzy nowe bronie: Winchester, Sten i Walther PPK.
- Cold Warfare Winter Epansion Pack (premiera: 30 maja 2017 r., cena: 7,99 euro) – zestaw 8 skórek do karabinów o motywie zimowym, kolejne męskie i żeńskie stroje kamuflujące oraz dostępne we wszystkich trybach nowe bronie: ZH29, PPSH i Tokarev.
- Lock and Load Weapons Pack (premiera 18 lipca 2017 r., cena 3,99 euro) – zestaw trzech dodatkowych, budzących grozę broni: SVT, M30 Drilling i Mauser M712.
6.4. Patche
Patch 1.1.2 i 1.1.3
Pierwsza z popremierowych aktualizacji Sniper Elite 4 ukazała się 21 lutego 2017 roku, czyli już tydzień po światowej premierze gry studia Rebellion. Jej zadaniem było zaś wyeliminowanie najważniejszych błędów produkcji, zauważonych w trybach single- oraz multiplayer. Prócz tego, patch wprowadził nowe opcje konfiguracyjne oraz wsparcie dla wydanych równocześnie dodatków DLC: Covert Heroes Character Pack oraz Silent Warfare Weapons Pack. Szczegóły dotyczące aktualizacji 1.1.2 znaleźć możecie pod tym linkiem.
Wydany zaledwie dwa dni później patch 1.1.3 wyeliminował drobne błędy, jakie pojawiły się wraz z poprzedzającą go aktualizacją. O szczegółach łatki przeczytać możecie tutaj.
Patch 1.2
Wraz z premierą DLC Deathstorm Part 1: Inception, 21 marca 2017 roku studio Rebellion wypuściło duży patch do gry Sniper Elite 4, oznaczony numerem 1.2. Największą atrakcję aktualizacji stanowi wprowadzenie nowej zawartości do trybu wieloosobowego. Mowa tu o darmowej mapie Night Woods oraz niedostępnym wcześniej trybie zabawy o nazwie Elimination, w którym zmaga się ze sobą maksymalnie sześć par graczy. Prócz tego, aktualizacja zapewnia wsparcie dla dwóch wydanych równocześnie dodatków, tzn. pierwszego odcinka trzyczęściowej kampanii fabularnej Deathstorm Part 1: Inception oraz zestawu Night Fighter Expansion Pack z trzema broniami i skórkami. Twórcy z Rebellion Developments postarali się także o eliminację dość sporej liczby błędów i niedoróbek w trybach single- oraz multiplayer. Pełną listę zmian wprowadzonych wraz z patchem 1.2 sprawdzić możecie pod tym linkiem.
Patch 1.3
Równolegle z premierą DLC Deathstorm Part 2: Infiltration, 25 kwietnia 2017 ukazała się aktualizacja, oznaczona numerem 1.3. Wśród głównych atrakcji patcha wymienić należy przede wszystkim nową mapę o nazwie Urban, dostępną zarówno w trybie Survival, jak i wszystkich trybach rozgrywki wieloosobowej, a także niedostępny wcześniej tryb Capture the Flag. Nie obyło się oczywiście bez sporej liczby ulepszeń i poprawek technicznych, w tym m.in. usprawnionej ochrony antycheaterskiej na wszystkich mapach multiplayerowych. Pełną listę zmian wprowadzonych wraz z patchem 1.3 sprawdzić możecie pod tym linkiem.
Patch 1.4
W dniu 30 maja 2017 produkcja studia Rebellion wzbogaciła się o kolejną sporej wielokości aktualizację, oznaczoną numerem 1.4. Główną nowością wprowadzoną wraz z tą poprawką, a postulowaną wcześniej przez samych graczy jest udostępnienie zakupionych wcześniej skórek postaci we wszystkich wariantach zabawy, łącznie z trybem kampanii (pod warunkiem jej wcześniejszego ukończenia). Zgodnie z praktyką, zastosowaną przy okazji dwóch poprzednich patchy, deweloper udostępnił również graczom kolejne darmowe mapy. Tym razem jest to przeznaczona do zabawy w trybie Survival mapa o nazwie Winter Market oraz dostępna we wszystkich trybach rozgrywki wieloosobowej mapa Fortress. Wszystko to uzupełnione zostało oczywiście kolejną porcją poprawek dla trybów single oraz multiplayer. Pełną listę zmian wprowadzonych wraz z patchem 1.4 sprawdzić możecie pod tym linkiem.
Patch 1.5.0
Wraz z premierą trzeciej części DLC Deathstorm, 18 lipca 2017 roku udostępniony został kolejny duży patch do Sniper Elite 4, oznaczony numerem 1.5.0. Jedna z największych atrakcji opisywanej aktualizacji to przede wszystkim nowa, darmowa zawartość do gry. Mowa tu o niedostępnej wcześniej multiplayerowej mapie Bunker, przeznaczonej do zabawy w trybie survival lokacji o nazwie Facility, a także nowych skórkach postaci, które możemy odblokować w trybie dla wieloosobowym. W grze pojawił się też zupełnie nowy, przeznaczony dla harcore’owych graczy poziom trudności zwany Authentic Plus. Oprócz tego dodano możliwości wyboru siatki celowniczej, czy też opcję zapamiętywania poziomu przybliżenia. Nie zabrakło oczywiście mniejszych poprawek, w tym tych związanych z używaniem skórek dla postaci w singleplayerze i kolizjami pojazdów w trybie kooperacyjnym. Pełną listę zmian wprowadzonych wraz z patchem 1.5.0 sprawdzić możecie pod tym linkiem.
6.5. Recenzje i odbiór gry
Z pierwszych recenzji gry Sniper Elite 4, opublikowanych przez liczne portale branżowe jeszcze przed rynkowym debiutem tytułu wynika, że wraz z najnowszą odsłoną swej flagowej serii, studio Rebellion stworzyło produkcję bliźniaczo podobną do wcześniejszych odsłon cyklu, co ma oczywiście swoje wady i zalety. Z jednej strony otrzymaliśmy bowiem szereg sprawdzonych i lubianych mechanizmów, bez nadmiernych udziwnień i modyfikacji. Jednocześnie deweloperzy postarali się o usunięcie bądź poprawienie bolączek poprzedniej części serii, dzięki czemu otrzymaliśmy więcej tego, co w cyklu Sniper Elite najważniejsze – czyli skradania się i efektownej eliminacji przeciwników z bliskiego oraz dalekiego dystansu. Z drugiej strony większość zmian jest jedynie kosmetyczna, co powoduje, że łatwo ulec wrażeniu obcowania z tzw. „odgrzewanym kotletem”.
W chwili premiery Sniper Elite 4, średnia pecetowego wydania w serwisie Metacritic wyniosła 75 punktów. Poniżej znajdziecie kilka najciekawszych recenzji wybranych serwisów branżowych:
- GameSpot – 8/10;
- Stevivor – 8/10;
- Game Informer – 7,75/10;
- IGN – 8,3/10;
- The Guardian – 3/5;
- CG Magazine – 8,5/10;
- XGN – 8/10;
- Push Square – 7/10;
- Twinfinite – 4/5;
- The Sixth Axis – 8/10;
- Attack of the Fanboy – 4/5;
- PlayStation LifeStyle – 8,5/10;
- PlayStation Universe – 8,5/10;
- GamesRadar+ – 4/5;
- God is a Geek – 7,5/10;
- We Got This Covered – 4/5.
Oprócz satysfakcjonującej rozgrywki, w ww. recenzjach redaktorzy chwalą m.in. rozmiary oraz projekty lokacji. W przeciwieństwie do dość monotonnych pejzaży Afryki, przeniesienie akcji do Włoch pozwoliło twórcom na zaprezentowanie wielu mocno zróżnicowanych miejsc – od słonecznych nadmorskich miasteczek, po zalesione podnóże Alp. Jednocześnie recenzenci zarzucają grze wtórność, błędy w działaniu AI oraz słabo zarysowaną fabułę. To ostatnie wynika zaś głównie z nieangażującego scenariusza, jak również z błędów i niedociągnięć w prezentacji samej historii.
W podobnym tonie produkcję studia Rebellion Developments ocenił wstępnie na naszym portalu DM. W swoim tekście zwrócił on uwagę m.in. na projekty lokacji oraz dużą swobodę w rozgrywce i podejściu do celów misji. Jednocześnie nasz recenzent podkreślił, że poziom graficzny gry momentami odstaje od współczesnych standardów, a sporo do życzenia pozostawia też funkcjonowanie sztucznej inteligencji przeciwników. Należy jednak zaznaczyć, że recenzja ta nie uwzględnia np. wrażeń z gry wieloosobowej. Poza tym, część niedociągnięć Sniper Elite 4 została już wyeliminowana dzięki aktualizacjom, wypuszczonym przez studio Rebellion po premierze gry.
7. Inne multimedia
W niniejszym dziale prezentujemy wam pozostałe materiały multimedialne, do których nie odnieśliśmy się bezpośrednio w tekście kompendium. Znajdziecie tu m.in. przedpremierowe fragmenty rozgrywki z wersji pre-alfa, materiał udostępniony podczas targów E3, a także towarzyszące pierwszej prezentacji gry wrażenia naszych kolegów z serwisu tvgry.pl.
7.1. Przedpremierowe materiały z rozgrywki
Poniżej znajdziecie dwa materiały z rozgrywki w Sniper Elite 4, zaprezentowane przez serwis Eurogamer odpowiednio w marcu (wersja pre-alfa) oraz czerwcu (wersja alfa) 2016 roku.
18 stycznia 2017 roku, a więc na niecały miesiąc przed planowaną premierą gry, do sieci trafił zwiastun Sniper Elite 4, zrealizowany w formie odprawy przed misją SOE. Przedstawione w trailerze zadanie gracza polega na odnalezieniu ukrywającego się gdzieś na terenie Włoch profesora Andreasa Kesslera, uważanego z najwybitniejszych hitlerowskich naukowców, zajmujących się silnikami rakietowymi i przeciągnięcie go na stronę aliantów.